Yamaha NEOS Euro 4

Didiero

New Member
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw op het forum.
Ik heb 2 maanden geleden een nieuwe Yamaha NEOS (Euro 4) model gekocht en tot nu toe zeer tevreden mee.
Ik merk wel dat hij erg mager staat afgesteld, waarschijnlijk vanwege de euro 4 eisen maar dat ter zijde.
Nu wil ik hem iets sneller laten lopen maar wel binnen de WOK grenzen blijven (nu 50 km/h op teller->45 km/h GPS) maar dat schijnt nogal lastig te zijn omdat deze scooter “schijnbaar” op snelheid is begrenst en niet op toerental. M.a.w, een andere vario installeren schijnt dus geen zin te hebben.
Nu heb ik op een ander draadje wel gelezen dat iemand een Malossi force master met andere Vario heeft geïnstalleerd op een Aerox wat resulteert in een snelheid van 70 km/h, maar dit valt buiten mijn eisen om binnen de WOK grenzen te blijven.
-Weet iemand of er inmiddels ander oplossingen zijn?
-Ik heb wel van Polini gezien dat er een lambdasonde emulator is met een daarbij horende snelle vario maar deze is bedoelt voor een Aerox euro 4 only! Zit er verschil in het motorblok/ECU tussen een NEOS en Aerox?
 
Advertisement - register to remove this

Hoe bedoel je met een andere vario?? Een sport vario of zo?

Die dingen waren toch begrensd op de vario deksel? Dus een anders dekseltje van een 2takt zou dus een oplossing kunnen zijn?

Heb je dan al eens een originele minarelli 2 takt vario geprobeerd..?
 
Ik heb geen idee hoe het gedaan wordt bij jouw scooter, maar begrenzen vanaf de snelheidsmeter heb ik soms wel eens gezien.

Mijns inziens kun je elektronisch alles hacken als je weet hoe het werkt.

Dus als dit zo is zoals de dealer dit zegt, moet er op 1 of andere manier een signaaltje gaan van de snelheidsmeter naar de ECU/ECS/CDI, or whatever.

Zaak is dus, om een goed elektrisch schema te vinden van jouw scooter.
 
Ik heb geen idee hoe het gedaan wordt bij jouw scooter, maar begrenzen vanaf de snelheidsmeter heb ik soms wel eens gezien.

Mijns inziens kun je elektronisch alles hacken als je weet hoe het werkt.

Dus als dit zo is zoals de dealer dit zegt, moet er op 1 of andere manier een signaaltje gaan van de snelheidsmeter naar de ECU/ECS/CDI, or whatever.

Zaak is dus, om een goed elektrisch schema te vinden van jouw scooter.

Volgens mij kan je dit flashen via je eigen computer toch? Hetzelfde bij motoren? OF ben ik appels met peren aan het vergelijken?
 
Een aerox en Neos zijn technisch vrijwel hetzelfde. Zelfs het dashboard is gelijk als je het lettertype wegdenkt. Fabrikanten houden graag zoveel mogelijk gelijk want dat drukt de kosten.
 
Nee dat weten we niet, het is namelijk niet zo.

ECU flash kan alleen als dat wordt aangeboden die de fabrikant, dat is beveiligd.
 
Ja daar heb je speciale software voor nodig.
Van Dellorto bijvoorbeeld.
Ik heb al een mail gestuurd waar die vanafkomt, daar reageren ze nog helemaal niet op, omdat je particulier bent.
Ze leveren alleen maar aan scooter winkels schijnbaar die ingeschreven staan met K.v.K nummer.
Of iemand moet die software zien te krijgen en hacken laten.
Ik heb mij er flink in verdiept.
 
Dellorto heeft er geen belang bij om bekend te maken hoe je hun product opnieuw kunt programmeren, als dit hardwarematig uberhaupt mogelijk is.

Wie er wel belang bij heeft is de fabrikant van de scooter zelf, want het is namelijk zo, een scooter die je gemakkelijk en goed kunt opvoeren verkoopt beter.

Dus even afwachten, totdat er een zogenaamd data-lek ontstaat ;-)

Ik heb even op de website van yamaha-motor.eu rond geneusd en Yamaha noemt deze unit TCI unit (Transistor Controlled Ignition), een nietszeggende bla bla term.

https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/products/scooters/50cc/neo-s-4/techspecs/
 
Ja, is een mooi stukje van Yamaha. TCI staat echter voor Transistorized coil ignition, verder niet echt van belang wat Sparky ook aangeeft.
Maar van Dellorto ben ik nog nooit wat tegengekomen op de injectie varianten van Yamaha en/of MBK scooters?

Gasklephuis is van Mikuni en de TCI/ECU unit is van het merk Yamaha/Moric. ECU flash kun je rustig vergeten.
Dit systeem bestaat al sinds 2006 en zit ook op de nieuwere (t/m 2018) types en/of varianten van Yamaha/MBK.
Tot op heden (13 jaar lang inmiddels) zit de unit nog steeds volledig dichtgetimmerd!
De fabrikant gaat het echt niet prijsgeven, dat is inmiddels (voor mij) wel duidelijk geworden.
Je bent dus aangewezen op de beschikbare opties... Buiten het feit dat het vrij prijzig is, is het ook nog zo dat de scoot te hard rijdt.
 
Last edited:
Wie er wel belang bij heeft is de fabrikant van de scooter zelf, want het is namelijk zo, een scooter die je gemakkelijk en goed kunt opvoeren verkoopt beter.

Ehmm nou nee, een scooter die gemakkelijk en goed is op te voeren voldoet niet aan EU richtlijn en mag dus helemaal niet verkocht worden. Vandaar dat tegenwoordig de vertanding al zo uitgekookt is afgestemd op 45km/h dat er geen varioring meer nodig is of er haast voor spek en bonen in zit. Als je een euro4 scooter hebt gekocht dan valt er vrijwel niets meer mee te beginnen, je zal echt onderdelen in de transmissie moeten gaan vervangen om hem sneller te krijgen.

Die 1,5 man en een paardekop op een NL tuningsforum zijn ook niet echt een aantrekkelijke businesscase. Dat Yamaha desondanks nog durft een 'ontgrensdraadje' aan de ECU te koppelen is gedurfd te noemen.
 
Ehmm nou nee, een scooter die gemakkelijk en goed is op te voeren voldoet niet aan EU richtlijn en mag dus helemaal niet verkocht worden. Vandaar dat tegenwoordig de vertanding al zo uitgekookt is afgestemd op 45km/h dat er geen varioring meer nodig is of er haast voor spek en bonen in zit. Als je een euro4 scooter hebt gekocht dan valt er vrijwel niets meer mee te beginnen, je zal echt onderdelen in de transmissie moeten gaan vervangen om hem sneller te krijgen.

Die 1,5 man en een paardekop op een NL tuningsforum zijn ook niet echt een aantrekkelijke businesscase. Dat Yamaha desondanks nog durft een 'ontgrensdraadje' aan de ECU te koppelen is gedurfd te noemen.

Maar zijn de EU-richtlijnen van scooters (snelheid, eisen etc) hetzelfde in Nederland?

Want ik heb toch onderzoek gedaan naar Piaggio en Vespa vanaf 2019 (iget), en blijkt dat ze uit fabriek rond de 60/70 kmu gaan en als ze in NL komen de software daarvan aanpassen.
Zal dit ook zijn met andere merken? Want waarom zouden ze in fabriek de transmissie aanpassen om 45kmu te gaan als deze toch sneller gaan uit fabriek? Doen ze dit pas in NL?
 
Nou nee, ze komen rechtstreeks zo uit de fabriek. 45km/h is een europa brede snelheidslimiet voor A1 scooters. (net als de bijhorende rijbewijs categorie A1) Als je een scooter wilt importeren/verkopen als importeur moet deze een europese typegoedkeuring hebben en die schrijft een constructiesnelheid van max 45km/h voor. Als de scooter daar niet aan voldoet mag hij nergens in europa worden verkocht.

Dat scooters in zuid europa uit de fabriek sneller lopen is een fabel, dat doen (deden!) dealers. Daarnaast heb je nog bijzondere categorieen als 'snor' die trager zijn, maar ook die komen zo uit de fabriek. De enige mafkezen die 45km scooters pakken en die vervolgens nog een keer extra gingen begrenzen zijn duitsers met hun 'mofa' snor brommers, maar daar gebeurt dat wederom bij de dealer vlak voor verkoop. Voordeel daarbij is dat de extra begrenzing er ook weer officieel af kan en je dan weer een legale 45km hebt.

De meeste bezoekers van mijn ontgrens videos van mijn Liberty waren Italianen, want ook die gingen 45 uit de winkel.
 
Want ik heb toch onderzoek gedaan naar Piaggio en Vespa vanaf 2019 (iget), en blijkt dat ze uit fabriek rond de 60/70 kmu gaan en als ze in NL komen de software daarvan aanpassen.

Dat kan niet eens, het blok draait 8000 toeren bij 45km/h en heeft geen enkele werkende vorm van vario begrenzing.
Om 60 te gaan moet het dus 10666rpm halen. Dat lukt met een Malossi ECU al niet eens.
 
Dat kan niet eens, het blok draait 8000 toeren bij 45km/h en heeft geen enkele werkende vorm van vario begrenzing.
Om 60 te gaan moet het dus 10666rpm halen. Dat lukt met een Malossi ECU al niet eens.

Met de Vespa iget is het zo als je de vespa koopt in de fabriek moet ie omgekeurd worden naar de EU rechten dat klopt.. maar als je deze scooter zo van de band af pakt en je rijdt een stuk rijden ze 60kmu. Daarna gaan ze pas de EU richtlijnen toepassen.


Ook heb ik bij de ANWB site gevonden dat alle bromfietsers in elk land 45kmu MAX mag gaan.. Maar is dit niet om mensen hun scooter te laten opvoeren VOORDAT ze naar het buitenland gaan?
 
Europese scooters moeten voldoen aan de typegoedkeuringseisen voor voertuigcategorie L1E.

Zie pagina Annex 1
cat L1E : Voertuig met snelheid maximaal 45km/h en max 50cc of max 4KW.


Geen enkel serieus bedrijf gaat scooters produceren die nadat ze van de band komen nog eens in de fabriek veranderd moeten worden, dat kost extra tijd en dus geld. Hoe stel je je dat ook voor, hele transmissie inclusief vertanding weer open slopen ? Dan moet letterlijk het halve blok uit elkaar. Kappen kappen eraf omdat in EU Euro4 geldt en daar een andere ECU in moet ? Compleet onzinnig. Een scooter gaat 1x in elkaar, en daarna rechtstreeks naar de importeur en door naar de dealer. Denk alleen al aan het risico op beschadiging als je dat logo van de voorkap moet peuteren om bij de ECU te komen (schroef zit achter piaggio logo).
 
Back
Top