Welke uitlaat?

Big B NRG

Well, this is awkward
Hoe kan je berekenen welke uitlaat er bij welke timing past?

Dus hoe kan je timingen omrekenen naar toeren, ik weet dat toeren wel van meer factoren afhankelijk is, maar je moet toch een indicatie kunnen maken?

Dus wie kan mij antwoord verschaffen :)
 
Advertisement - register to remove this

tuurlijk kan je schatten, maar alleen timingen kan je niet omrekenen naar toeren, toeren zijn van veel meer dingen afhankelijk...

voorbeeld, met mijn oude cilinder draaide ik met een 200/134 timing 'maar' 13200 rpm
ik zie zat andere die met dezelfde timing 14500 draaien (behoorlijk verschil dus)
 
Ik snap wel dat toeren van veel meer dingen afhankelijk zijn...maar waarom wordt er dan altijd gezegd als iemand vraagt wat voor uitlaat moet ik nemen..."vraag dat maar aan je tuner"

Dat snap ik dan niet? Hoe schatten tuners dat in dan...6e zintuig :p
 
Je gaat meestal uit van een uitlaatkeuze van de persoon voor wie je tuned. Die uitlaat draait het best bij een bepaald toerental. Aan de hand van dat en aan de hand van de cilinder ga je kijke wat er mogelijk is.

Het is ook onmogelijk om elke cilinder op elke uitlaat hard te laten lopen. Offe dik pk`s te laten beuken.

En verder kan je echt wel ongeveer zegge hoeveel toeren een bepaalde timing zal gaan draaien met een bij dat toerental passende pijp.
 
Big B NRG said:
Ik snap wel dat toeren van veel meer dingen afhankelijk zijn...maar waarom wordt er dan altijd gezegd als iemand vraagt wat voor uitlaat moet ik nemen..."vraag dat maar aan je tuner"

Dat snap ik dan niet? Hoe schatten tuners dat in dan...6e zintuig :p


eigenlijk he.....vind ik dit echt een goeie vraag:p
 
als een tuner een cilinder gaat tunen, zal ie vragen welk blok, welke carb, welke uitlaat (minimaal)
aan de hand daarvan gaat ie bekijken hoeveel toeren het zooitje zal moeten draaien.
uit zijn ervaring blijkt dat de cilinder dit doet bij een bepaalde tunebeurt.

ervaring is dus het 6e zintuig

natuurlijk kan je ook met formules enzo proberen te benaderen wat het moet worden, maar of dit in de praktijk ook werkt zal getest moeten worden...
 
Er moet toch iets van een richtlijn zijn...Het kan echt niet zo zijn dat het puur ervaring is. Want dan zou je bijna alle mogelijke combinaties moeten hebben getest.
 
Een richtlijn zou bv. lengte uitlaat kunnen zijn. De lengte van uitlaatpoort tot deel vd eindconus(baffle) geeft een afstand. Drukgolven hebben bepaalde snelheid bij bepaalde temp.> afstand en snelheid leid tot een tijdwaarde. Timingen in cilinder geven tijd aan dat poort openstaat enz...dit is een goede richtlijn. Echter snappen wij er de ballen niet van hoe je die toe moet passen op welk blok.
Beter vraag je dus tuner naar deze kennis..als hij die met jou wil delen.
 
Big B NRG said:
Hoe kan je berekenen welke uitlaat er bij welke timing past?

ik heb er een programmaatjevoor, van een site afgeplukt, zal de site wel ff opzoeken voor je

met dat programma kan je je timingen invoeren en dan geeft het programma een bouwtekening voor je uitlaat, misschien dat je die afmetingen na kan meten op bijv een c20 of pr pijp en kijken welke kwa afmetingen het dichtst in de buurt komt?
 
Idd....maar beter leert die jongen eerst hoe hij op leovincie :p kan komen..
In 1 keer naar topniveau gaat moeilijk lukken lijkt mij.
die uitlaten zijn wat lower-ranged.
Aanschaf is goedkoper en ook het blok waar het op draait..leuk voor experimenten/ervaring dus.
 
Last edited by a moderator:
Runner1987 said:
Idd....maar beter leert die jongen eerst hoe hij op leovincie ;p kan komen..
In 1 keer naar topniveau gaat moeilijk lukken lijkt mij.
die uitlaten zijn wat lower-ranged.
Aanschaf is goedkoper en ook het blok waar het op draait..leuk voor experimenten/ervaring dus.

:?
lijkt me dat je daar geen reet mee opschiet
 
Met jou reply al helemaal niet..
denk eens zuiver na.hij weet niet eens of er manier is om die uitlaatpoort-timing op die manier te berekenen....dan zal er niet veel van evt. berekeningen terecht komen.
Adv ervaring zal hij veel meer bereiken.
Of gewoon een paar lessen van jou... jij weet nl. wel hoe het allemaal zit
 
Als je er uberhaupt al aan wilt rekenen, ga dan met time area's werken ipv timingen. Timingen zeggen vrijwel niks, behalve als je vrijwel dezelfde dingen met elkaar vergelijkt. Alles hangt van zoveel factoren af. Daarom zie ik niet in wat hij leert door leovinci uitlaten te kopen (het meest gare, verstopte type uitlaat wat er bestaat).
 
kunt eens proberen naar emoticons te kijken...:rolleyes:
En als timingen niets opleveren..leveren time-area's net zo min op...
Al die factoren die erbij komen kijken zijn zoals iedreen weet neit in formules/theorie samen te dus....
TESTEN EN EXPERIMENTEREN IS DE OPLOSSING!!!
als je voor je bijdehande reply had nagedacht dat dat de strekking van mn reply was...
 
Runner1987 said:
kunt eens proberen naar emoticons te kijken...:rolleyes:
En als timingen niets opleveren..leveren time-area's net zo min op...

die was er net nog niet
en verder is er een flink verschil tussen timingen en time area's
 
:rolleyes:, haha.
met time-area's dek je, net als met timingen, een klein deel van de factoren.
Mijn mening: ze zijn beide even zinvol. Je moet sowieso begin hebben...timingen.
Daar doe je oppervlak bij ofzo> time-area's.
hierin komt geen temp-, weer, snelheid-component voor.
evenals traagheid mengsel, weerstand van carb naar cilinder of wat dan ook...
Dit is onmogelijk. ik stel HEM voor wat te proberen, testen, rekenen met GOEDKOPE uitlaten en set-ups, voor het geval het eens misgaat. Om 500 euro of 200 euro naar de klote te sturen met een tune-fout.....
Dat bedoel ik , wat mij betreft neemt ie n tweedehands verroeste c20 zonder demper en flens om het goedkoop te houden. Als ie maar lekker goedkoop, veel kan testen.
;)
 
Back
Top