Welke sproeier 21mm carb Polini 70cc (Speedfight 2, AC)

Sebasvdberg

New Member
Hallo,

Momenteel start mijn scooter erg slecht, en valt de scooter snel uit. Er zat een 105 sproeier in, toen heb ik er een sproeier 96 ingegaan, hij reed toen voor een korte tijd (halfuur gereden) goed, maar sinds het blok koud is geworden, heb ik problemen. Nu heb ik er een sproeier van 109 ingedaan. Welke sproeier kan ik er het beste in doen? Dit is mijn setup:
  • Polini Corsa 70cc
  • Polini Luchtfilter
  • Polini 21mm carburateur (sproeier 109)
  • Yasuni R
  • stage6 primary 15/33 vertanding
  • Polini secondary 16/44 vertanding
  • stage6 spruit stuk (is te groot, komt een kleinere op)
  • stage6 snelgas
  • Polini speed control overbrenging
  • Polini witte drukveer
  • Polini race koppeling
Ik wil er eventueel nog een Malossi Vario indoen.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Choke doe ik bij koud starten altijd omhoog, en dan na een tijdje weer omlaag. Of is het beter om te starten met choke omhoog, en als hij goed loopt, de choke weer om laag te doen? Spruitstuk van stage 6 is iets te groot (denk ik) aansluitmaat van 23 tot 25mm, wel staat er bij dat dit ook voor een 21mm carb is, dus wel gek.
 
De buitenste diameter van een 21mm carb is groter dan 21mm.
21 mm is de binnen afmeting.
Lijkt mij prima een 23-25 mm spruitstuk rubber.

Verder netjes getypt, alleen deels ontbrekende info.
Sowieso snap ik niet waarom je van sproeier 105 naar 96 naar 109 gaat.

Handigere info is:
- Heeft dit ooit goed gereden?
- Wanneer is het probleem ontstaan?
- Wanneer valt de scooter uit?

Het komt iig op mij over alsof het ding erg weinig doet.
Dan kun je beter controleren op valse lucht en compressie meten.


Verder is het in theorie:
- Choke omhoog
- Na 2 min of wanneer hij prima begint te lopen zonder choke weer omlaag

Ook al zou je met dit weer geen choke nodig moeten hebben imo.
 
Aah oke, dan weet ik dat weer. De carburateur was losgegaan door een drempel, maar ik denk dat de carburateur niet goed is vastgezet dan. Een vriend van me raadde sproeier 95 aan omdat hij die ook had, met dezelfde setup (21 mm carb, 70cc). De scooter reed toen wel kort wat beter, betere optrek, geen dip etc. Toen het blok weer koud was, had ik problemen met het starten van de scooter, en één dag later zelfs met het rijden. Kwam niet vooruit, viel uit en hoorde soort kleine knallen bij de uitlaat. Ze raadde me toen aan om een hogere sproeier te nemen, 107 of 109. Heb toen 109 gedaan, maar die werkt tot nu toe ook niet optimaal. Ik zal morgen weer 105 terug erin zetten, en kijken hoe het dan gaat.

Controleren op valse lucht en compressie meten, doelt u dan op de lucht schroef (en wellicht stationair schroef)? Weet de juiste benaming niet, ben zelf nog vrij nieuw met dit soort dingen. Excuus als ik het fout zeg.

Top, heel erg bedankt.
 
Niet een beetje wilde setup voor de beperkt aanwezige kennis?

Dat terzijde.
Wel even zorgen dat het spruitstuk rubber vet en olievrij is voor montage.
Vale lucht opsporen

Handigere info is:
- Heeft dit ooit goed gereden?
- Wanneer is het probleem ontstaan?
- Wanneer valt de scooter uit?

De twee dikgedrukte vragen heb ik nog niet echt antwoord op.
Kan ik concluderen dat je de scooter zo hebt gekocht, paar rondjes in de wijk gedaan.
Vervolgens valt carburateur eruit en heb je daarna de sproeier verlaagd naar 96, zonder dat er nog problemen waren.
Het zou iig kunnen dat je met te kleine sproeier hebt gereden en er cilinderschade is door te weinig smering.

Echter met de beperkt gegeven informatie is van alles mogelijk.
 
Klopt. Maar ik moet ergens beginnen.

De scooter reed goed toen de sproeier net vervangen was, toen daarna is de carburateur losgegaan door een drempel, sindsdien startte de scooter slecht, en een dag later reed de scooter niet meer.

De scooter valt uit kort na het starten en gas geven. Als ik iets meer gas geef, komt er een kleine knal uit de uitlaat. Misschien te weinig lucht? Of niet stationair?

Ja dat klopt ongeveer wel. De sproeier heb ik vervangen samen met een vriend die er wat meer verstand van heeft dan ik. Hij raadde mij sproeier 95 aan, maar ik had alleen 96 die dichtbij zat. De scooter liep daarvoor wel goed, maar had bij volgas wel een dip, ook was de optrek niet optimaal. Vandaar dat we toen de sproeier hebben aangepast. Met sproeier 96 reed de scooter wel beter.

Op andere forums zie ik verschillende reacties. De een zegt tussen de 90-100 qua sproeier, de ander iets hoger.

Als u nog meer informatie nodig heeft hoor ik het graag.
 
Duidelijk verhaal.

De scooter rijdt dus eigenlijk helemaal niet meer.
Start maar valt uit wanneer je een beetje gas geeft.


Sproeier is lastig te zeggen, elke scooter is anders. Zal ergens tussen de 80 en 120 zijn.
Als hij met 105 een dip had maar verder prima liep dan is het niet erg handig om even 9 maten omlaag te gaan.
Om 9 maten omlaag te gaan had hij wel flink moeten stotteren met maat 105.

Wellicht is de cilinder al warmgelopen, ook met de omgevingstemperaturen erbij.
Plof/knallen duidt vaak op ontstekingsproblemen.

Zou beginnen met:
- Bougie vervangen. (Hittegraad 9 erin?)
- Controleren of de gaskabel goed zit. En de gasschuif fatsoenlijk helemaal omlaag en omhoog gaat.
- Carburateur reinigen
- Valse lucht controleren.
- Compresssie meten.

Ik persoonlijk had meteen de compressie gemeten of de cilinder gedemonteerd en bekeken in dit geval.

Los daarvan koop je natuurlijk andermans ellende en dat vergt vaak diepgaand onderzoek.
 
Nee klopt, daar heeft u zeker gelijk in. Dat is inderdaad niet zo slim. Dit kwam puur omdat een vriend van mij dit aanraadde. Als we alles weer terugzetten, dan proberen we weer 105.

- Bougie heeft zijn beste tijd wel gehad, ik heb een nieuwe besteld van hittegraad 9. Er zat een 8 in, maar 9 is denk ik beter voor de setup wat ik heb (dit las ik overigens ook online, corrigeer mij als ik het fout heb)
- Gaskabel zit nog goed
- Carburateur ga ik een deze dagen reinigen
- Voor de rest zijn de trekveren, V-snaar etc allemaal nog in orde. Vertanding bekijk ik een deze dagen.
- Valse lucht controleren bekijk ik ook een deze dagen
- Compressie meten kan ik zelf niet, maar wellicht kan ik het rond vragen in mijn omgeving.

De cilinder gaan we ook een deze dagen bekijken, maar we denken dat die nog wel in orde is.

Overigens zat de carterkap wel met maar 3 van de 10 bouten vast. Ik heb gelijk ook nieuwe bouten besteld.

Is er nog iets anders wat ik eventueel kan controleren of kan doen? Dan hoor ik het graag. Alle tips zijn zeker welkom.

Erg bedankt voor uw hulp.
 
In mijn ogen niet zoveel. CiIlinder bekijken en compressie test staat voor mij een beetje gelijk aan elkaar.
Één van de twee is in principe prima.

Vertanding is verder zo spannend niet.
Als het geen gekke geluiden maakt hooguit een keer de olie vervangen.

Kan nog even je keerringen controleren.
Als je cilinder nog goed is, er een sproeier van ca 105 in zit en er geen valse lucht is.
Dan ga ga je gauw richting een ontstekingspobleem.
Eerste wat je controleert is je massa-aansluiting op je startmotor. Eventueel opschuren en reinigen.
Daarna wordt het de individuele delen van de ontsteking doormeten of uitwisselen voor werkende.

Maargoed bij het begin beginnen, carburuateur, cilinder, valse lucht.
 
Back
Top