dat hoeft ook niet daaraan te liggen , het kan ook ergens anders in zitten.
de shim gebruik ik daarzelf nooit voor en bijna nooit in piaggio (bij piaggio kan er ook niet zomaar een shim tussen), maar ook al zit de shim er niet in of wel , hij moet alsnog wel goed kunnen vertrekken.
kan ook aan de drukveer liggen en/of rollen , een te zware drukveer met te zware trekveren bijv. kan juist averechts werken. sommige koppelingen zijn ook gewoon niet mooi af te stellen , dus een shim moet niet perse nodig zijn voor jouw probleem.
de shim tussen de "koelvin" en de variobus leggen heeft als effect dat je afstand tussen de "koelvin" en variohuis groter word en de v-snaar dus verder onderin begint en achter hogerop waardoor hij dus met minder moeite zou kunnen vertrekken.
de shim tussen de variobus en gradenplaat leggen (dus binnen in de vario) heeft als effect dat de v-snaar juist hoger begint , ik doe dit weleens omdat ik gemerkt heb dat dit soms gewoon beter loopt , minder toeren maar toch meer trekkracht wat overgebracht word naar het achterwiel (je moet het denk ik ook proberen om het een beetje te snappen en niet elke scooter kan dit mee) , je moet echter wel met een zwaardere drukveer rijden dan. wat mij opviel btw was met de ring op die plek is de slijtage echt minder , waarrschijnlijk omdat de krachten nu meer op de drukveer aankomen dan de rollen. mijn vriendin rijdt bijv. met een std aerox met Hebo vario met de ring in de vario ,met rode malossi drukveer , het ding rijdt lekker en goed en ook voor heel lang zonder los te halen , en ze rijdt er dagelijks mee
maar ook op andere setups gebruik ik het weleens , zoals laatst bij een typhoon en ook bij mijn eigen racers.
ik raadt het alleen niet aan voor de gemiddelde gebruiker , zou het gewoon op de normale manier proberen of met een shim tussen de variobus en "koelvin" (doe ik overigens zelf nooit)
maar de keuze hoe je het doet moet je zelf maken natuurlijk
alleen door het te testen kom je erachter wat beter is voor jouw scooter.