welke scooter voor woon werk?

junnehj

Member
Ik ben op zoek naar een zuinige 4 takt scooter voor woon werk.

Ik rijd al jaren op oude 2 taktjes maar wil iets zuinigers.

Het gaat mij erom dat de scooter betrouwbaar is (zijn ze allemaal met onderhoud in feite). Het is voornamelijk door de stad en ik vind een wat kleinere scooter wel handig omdat het ook veel over het fietspad gaat. Ook niet zon lang ritje, comfort en luxe maakt allemaal niet zo heel veel uit. Ik rijd nu met een oude vivacity 2t en zoiets is prima. Wel ben ik 190cm dus ik moet er wel oppassen. En er moet een helm in de buddy kunnen.

Het zal een jong 2e handse worden en ik wil de scooter graag standaard houden. Is injectie dan een slimme keuze? Natuurlijk wel veel duurder als er iets kapot gaat, maar op een standaard scooter werkt het goed lijkt me?

Ik ben helemaal niet thuis in 4 takt / merken, wat is goed en kost niet teveel qua onderdelen en onderhoud? Is gy6 betrouwbaar of beter voor Piaggio gaan? Want een kisbee lijkt me wel wat.

Advertisement - register to remove this

Geen idee , die ik had was een Brom versie van 2010 ,heb dat ding 8 jaar gehad zonder onkosten op het gebruikelijk onderhoud na .
Malossi Mutivar er in , en andere CDI , dat ding liep 80 GPS ,,, Elke I-Get 80CC reed ik er uit :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy: .
Ik had dat ding erbij voor naar de Grote stad / Centrum te gaan zonder gelazer .
Ik kocht dat ding voor 650,00 , heb dat ding 8 jaar gehad , en verkocht voor 500,00 ;)

Een fatsoenlijke begrensde 2 takt is evengoed zuinig.

Ik heb een Yamaha Neos Snor nieuw model 2 takt.
Voorzien van originele uitlaat, loopt 40kmh. Verbruik 1 op 40.

Goed als jij 4 takt wilt rijden dan zou ik een mooie SYM of KYMCO zoeken.

Mijn ervaring met 3 vivacitys de afgelopen jaren is wat anders.

Snor is best zuinig (1:20/25~) maar continue optrekken want stadsverkeer breekt dat snel af. Verder zijn die echt niet vooruit te branden dus je loopt altijd volgas te hengelen (zal op een 4 takt ook wel zo zijn, maar die doet dat een stuk zuiniger)

Eens omgebouwd naar brom zuiptie toch goed door. Met originele brom cilinder / carb / begrensde originele peug pijp (voor zon 50-55 kmh top snelheid) dus geen tokkie 19mm/powerfilter beun gedoe. Kom dan op 1:15 of minder uit. Op 2 verschillende vivacitys.
Nee tis geen originele PM/Mahle cilinder, maar timings en poorten zijn kopie/hetzelfde - dus hier zou het naar mijn idee ook niet aan moeten liggen.

Mijn SR doet 1:12 als ik een beetje doorrijd. Maar dat is ook met DR70/terugloper etc. Dus die laat ik buiten beschouwing. Ook niet het beste om naar werk te gaan in een grote stad centrum (stadhuis)

De vivacitys rijd ik niet voor de snelheid - dus kan dan net zo goed voor zuinig gaan denk ik.

Dingen werken wel eeuwig zonder er naar om te kijken - en hier huiver ik wel een beetje voor met 4t......

Zelf goede ervaringen met Peugeot dus dat spreekt me wel aan. Alleen is het na het 2 takt tijdperk wel verhuist naar China met enkele bar slechte scooters volgens mij (bijv v-clic). Neem aan dat dit wel weer opgelost is bij latere modellen.

Neos / Yamaha 4t vind ik ook interessant... is dan wel niet jou 2 takt (vroeger ook gehad, leuke scooter!) maar die zijn erg zuinig en volgens mij een zeer goede motor (zie ze vaak met erg hoge km standen). Denk dat de onderdelen bij Yamaha wel weer aan de prijs zijn, als ze uberhaupt nog beschikbaar zijn.

SYM lees ik hier ook vaak wat rare verhalen over. Lagers kapot bij lage km stand etc etc.

Kymco spreekt me ook wel aan, volgens mij ook degelijk.

Yamaha en Piaggio even uitgezonderd: allemaal gy6 toch wat ze gebruiken? (al dan niet verbeterd van de originele gy6).

Zijn de motoren van Yam of Pia beter? Of het is lood om oud ijzer?

Back