Welke cilinder op SR Piaggio LC

junnehj

Member
Ik wil mijn SR wat sneller maken. Er zit reeds een redelijke TP krukas in en een oude Gila 70 op sito+. Dit rijd al best leuk maar het mag nog wel wat sneller.

Heb een beetje rondgekeken naar niet te dure cilinders die nog wel vooruit willen, gezien ik denk ik ook een Yasuni R ga kopen, anders word het allemaal erg duur voor een scootertje dat alleen voor de leuk in de zomer is.

Kom dan bij het volgende uit:
Airsal sport 70 alu - https://www.maxiscoot.com/en/produc...uminium-piaggio-nrg-runner-18075?vctype_id=13
Motoforce Racing 70 - https://www.speed-parts.nl/cilinder-motoforce-70cc-racing-gilera-piaggio.html

Kan over beide cilinders weinig vinden (alle info op het net over airsal gaat over de luchtgekoelde t6 zo ongeveer).

Evt is er nog de stage 6 streetrace of DR voor ongeveer hetzelfde bedrag, maar dit is giet en denk ik niet sneller met dubbele zuigerring dan bovengenoemde? Alhoewel DR op Pia ook wel wil toch (alleen ervaring met mina zelf)

Heeft iemand ervaring met deze cilinders? Is de motoforce uberhaupt aan te raden (tis volgens mij een kopie van de MHR Replica maar dan met 1 zuigerveer, uitlaat poort is identiek...) Over mijn standaard vervangings Motoforce china cilinder op mijn vivacity ben ik best tevreden, maar dat is maar een standaard 50 uiteraard

De scooter is alleen voor de leuk dus betrouwbaarheid e.d. maakt allemaal niet superveel uit. (In mijn ervaring blijven spullen toch wel werken mits je het afstelt/er normaal mee omgaat)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je kiest voor dagelijks gebruik en betrouwbaarheid , zou ik kiezen voor een DR Evo Cilinder ,(iets sneller dan de gewone DR ), en met een Yasuni R tikt die met gemak de 100 aan op de teller.
 
Ik wil mijn SR wat sneller maken. Er zit reeds een redelijke TP krukas in en een oude Gila 70 op sito+. Dit rijd al best leuk maar het mag nog wel wat sneller.

Heb een beetje rondgekeken naar niet te dure cilinders die nog wel vooruit willen, gezien ik denk ik ook een Yasuni R ga kopen, anders word het allemaal erg duur voor een scootertje dat alleen voor de leuk in de zomer is.

Kom dan bij het volgende uit:
Airsal sport 70 alu - https://www.maxiscoot.com/en/produc...uminium-piaggio-nrg-runner-18075?vctype_id=13
Motoforce Racing 70 - https://www.speed-parts.nl/cilinder-motoforce-70cc-racing-gilera-piaggio.html

Kan over beide cilinders weinig vinden (alle info op het net over airsal gaat over de luchtgekoelde t6 zo ongeveer).

Evt is er nog de stage 6 streetrace of DR voor ongeveer hetzelfde bedrag, maar dit is giet en denk ik niet sneller met dubbele zuigerring dan bovengenoemde? Alhoewel DR op Pia ook wel wil toch (alleen ervaring met mina zelf)

Heeft iemand ervaring met deze cilinders? Is de motoforce uberhaupt aan te raden (tis volgens mij een kopie van de MHR Replica maar dan met 1 zuigerveer, uitlaat poort is identiek...) Over mijn standaard vervangings Motoforce china cilinder op mijn vivacity ben ik best tevreden, maar dat is maar een standaard 50 uiteraard

De scooter is alleen voor de leuk dus betrouwbaarheid e.d. maakt allemaal niet superveel uit. (In mijn ervaring blijven spullen toch wel werken mits je het afstelt/er normaal mee omgaat)
Goeiendag, ik heb zelf met die airsal t6 op een Viva gereden. Het was leuk alleen ik denk niet dat een airsal t6 leuker is dan een gila, ook al heb je een oude Alu gila of een giet gila. Ik gok dan de Alu. Mij is verteld dat ie beetje midden tourig is. Als je dan echt sneller wil zou ik ook niet een yasuni r gaan rijden met die setup maar een c16.

Yasuni r ga je juist nemen als je een dr70 ofzo rijd. Maar als je midden of hoogtourig wil rijden zou ik toch wel vanaf een c16 gaan kijken.

Als je kijkt naar de meeste zippies nu. Die rijden allemaal 70 dr, dellorto 17,5, sito plus. Dus het loopt best goed op een Piaggio blok.

Mij lijkt het prima als je er toch niet dagelijks op rijd. Om dsn een hoogtourige setup te steken . Zoiets als dit. Het is wel betaalbaar deze cillinder. Ik heb er zlef geen ervaring mee op Piaggio maar lijkt me prima!

Haal er dan een 21mm dellorto bij of Polini. Een leuke midden/hoogtourige uitlaat. en een pen 12 kruk.
Als je dit iets te enthousiast vind haal dsn een sport pro. Natuurlijk zijn er betere. Als je echt meer wil weten wat goed loopt op Piaggio. Moer je niet bij mij zijn maar bij.
@Brute-Force @bartj en de pia gasten
 
Deze gila is giet en is nog een stuk trager dan een DR. Koppel is best leuk op lage toeren maar bij 60kmh+ blijft er heel weinig kracht over. top ongeveer 70-75 GPS. (ben groot ;) ) Vraag me wel af of de Sito of de Gila hier de grootste boosdoener is.

Ik kan inderdaad een DR nemen, dan hoef ik verder niks te veranderen, vraag me alleen af of ik dit de 150 euro waard ga vinden, daarom eigenlijk aan het kijken naar iets snellers (maar dan komen al snel veel kosten bij - uitlaatje, evt grotere carb etc etc).

14k toeren met race cilinders durf ik niet aan op mijn as. Tis maar een TP vervangings asje. Maakt niet heel veel uit als het kapot loopt, maar fijner als het niet gebeurt, en daarmee gaat het sowieso kapot gok ik.

Op mina lang met s6 sport pro (de eerste versie, langzamer) / 21mm/ c16 gereden. Dat is snel genoeg.
 
Last edited:
Dit zegt chatgpt over de 3 cilinders :

Er zijn veel verschillende meningen en ervaringen met de Airsal Sport 70 cilinder op een Aprilia SR50, omdat er veel variabelen zijn die van invloed kunnen zijn op de prestaties. Over het algemeen wordt de Airsal Sport 70 cilinder beschouwd als een goede upgrade voor een SR50, omdat het een aanzienlijke toename van de prestaties kan bieden ten opzichte van de standaard cilinder. Veel rijders melden een toename van de acceleratie en de topsnelheid.

De Motoforce Racing 70 is een populaire cilinder upgrade voor de Aprilia SR50 en heeft over het algemeen positieve feedback ontvangen van gebruikers. De cilinder is gemaakt van aluminium en heeft 6 spoelpoorten en een uitlaatpoort met grote diameter voor een betere gasstroom. De prestaties van de cilinder worden vaak beschreven als soepel en sterk, met een goede acceleratie en topsnelheid. Sommige gebruikers hebben wel opgemerkt dat de cilinder mogelijk een iets hoger brandstofverbruik kan hebben en dat de levensduur van de cilinder mogelijk korter is dan bij sommige andere upgrades. Het is echter belangrijk om de cilinder goed af te stellen en te zorgen voor regelmatig onderhoud om optimale prestaties en een lange levensduur te garanderen.

De DR70 cilinder is een populaire keuze voor mensen die hun Aprilia SR50 willen opvoeren. Over het algemeen wordt deze cilinder als betrouwbaar beschouwd en kan deze, afhankelijk van de rest van de setup, snelheden van rond de 80 km/u bereiken.

De DR70 cilinder heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding en is relatief gemakkelijk te installeren.
Over het algemeen lijkt de DR70 cilinder een populaire keuze te zijn onder scooterrijders die op zoek zijn naar een goede prestatieverbetering voor hun Aprilia SR50.
 
Wat ook een leuke Gietijzer Cilinder is , is de Top Performance Blauwe Top , dat is een middeltoerige Cilinder, en een stap hoger als de DR . DR Evo , Malossi sport , en de Polini Corsa.
 
14k toeren met race cilinders durf ik niet aan op mijn as. Tis maar een TP vervangings asje. Maakt niet heel veel uit als het kapot loopt, maar fijner als het niet gebeurt, en daarmee gaat het sowieso kapot gok ik.
Punt waar menig krukas door kapot gaat is omdat de krukaslagers vaak niet optijd worden vervangen. Je kan makkelijk een top performance as gebruiken voor het snellere segment. Vroeger vlamde we ook met een power1 asje van 80 euro in de 7t cilinders.

Verder heeft een alu cil amper nut met een sito+

Geloof me maar als.je een daily bouwt met een DR heb je er lang plezier van en kun je lekker doorrijden. Alu cilinder klinkt leuk maar dat is pas als je alles aanpakt en dan zijn er wel leukere dan een Airsal of motoforce te vinden
 
Ik heb reeds 2 dailys dus hier mag eigenlijk van alles mee gebeuren. (handig dat iedereen zn snor zo goedkoop wegdoet ;) )

De lagers zijn 2000km oud, het is echter geen volle wangen as maar een "standaard vervangings as" vandaar dat ik een beetje huiverig ben. TP is dan wel geen china rommel maar het is dus ook weer geen volle wangen race as ala de dopplers of rito's van vroeger. Ik rijd niet als een mongool dus iets meer dan een DR durf ik dan wel weer aan op de as. (het is deze overigens: https://www.motorparts.it/it/?id=Ricerca_per_marca&brand=APRILIA&code=IM07060)

Ik ben het met je eens @bartj maar mijn portomonnee wat minder.

Tuurlijk is een EVO of 7T leuker spul maar daar komt meteen een hele hoop meer bij kijken (je zit dan met de duurste cilinders, duurste uitlaten, blok moet open voor de as, 17,5mm gaat ook te weinig zijn etc etc etc) want dat gaat helemaal niet lopen op een sito en 17,5 (lijkt me?)

Het idee was om een iets snellere alu cil te halen die nu wel werkt en dan nog wat kan groeien met een wat beter pijpje en grotere carb na verloop van tijd.

@Brute-Force Is die blauwe top op piaggio net zo leuk als de rode op mina? Want dat was indertijd echt een top cilinder.
 
Last edited:
@Brute-Force Is die blauwe top op piaggio net zo leuk als de rode op mina? Want dat was indertijd echt een top cilinder.
Blauwe Top en Roze Top zijn idem , hetzelfde getimed , er is 1 nieuwere versie Roze Top , met Modulaire kop , dat is veranderd ivm de koeling voor de Cilinder.
Ik heb pas een Blauwe Top op een Zippie gemonteerd , met 19 MM Polini , en Yasuni R , dat ding loopt 130 op Digitaal Klokkie , als je de Top Performance Nardo uitlaat onderzet gaat dat ding nog harder , en ga je naar 16 PK
 
Zijn er vergelijkbare uitlaten aan een c16 op piaggio?

MHR replica zit ongeveer op hetzelfde toerenbereik toch?

Weten mensen hier nog wat een polini team 3 of doppler s3r pijpje ongeveer aankan? Die ook wat goedkoper kunnen vinden.

Polini vraag ik me echter ook af of het gaat passen want die heeft dezelfde veer constructie op de flens als c16.

De c16 flens voor Piaggio past namelijk niet met het subframe van de sr50 ( bron:
)

Blijkbaar was er ooit een versie voor SR maar die word nergens meer verkocht
 
Ik heb nog wel een leuke Polini uitlaat die erop kan.

Doppler uitlaten zijn niet de moeite waard hoor. Subframe kun je natuurlijk ook aanpassen dat het dan wel past. Zelfs in de Malossi handleiding word uitgelegd hoe je dit kan doen. Snap dat je die nu niet bij de hand hebt maar is makkelijk te doen hoor
 
Back
Top