wat vragen voor zwaardere cilinder

Maurik123

Member
hallo,
ik heb wat vraagjes.
een paar maanden geleden heb ik een 63cc cilinderkit gemonteerd op een sym jet 4 4-takt 50cc. Helaas had ik nog nooit van inrijden gehoord en bleek dus na een paar snelle kilometers de drijfstang geknapt te zijn. Dus nieuw blok eronder gezet, hetzelfde blok maar weer 50cc
Nu heb ik dus de 63cc cilinder die nog goed is liggen, enkel de zuiger was stukje van afgebroken dus daar heb ik nieuwe voor besteld. Morgen ben ik van plan deze te monteren als de zuiger binnen is.
Vraag 1: Weet iemand hoe ik de kleppen moet afstellen? welke maat? ivm grotere cilinder mogelijk andere maat?
vraag 2: Wat moet ik doen, qua inrijden om te voorkomen dat me hetzelfde weer overkomt?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,
Over inrijden is veel discussie. Ik doe meestal het volgende. Nadat je hem de eerste keer start laat je hem stationair lopen totdat ie warm is. Dan uitzetten. De tweede keer ga je een stukje rijden, niet meer dan half gas en niet de hele tijd op hetzelfde toerental rijden. Dit doe je een paar ritjes lang. Gewoon effe een blokje om. Cilinders tegenwoordig zijn best prima afgewerkt, vooral aluminium. Dus als je gewoon rustig aan doet in het begin kan er eigenlijk niks fout gaan. Zorg er wel voor dat je je ring gap controleert voordat je de zuiger monteert, en dat je goede olie hebt die vers is. Met al deze tips is het eigen onmogelijk dat ie vast loopt.
Voor de rest, klepspeling blijft eigenlijk hetzelfde zoals bij 50cc. Kijk dus even in de handleiding van je scooter. Zal meestal rond de 0.10/0.15mm zijn.
 
Hoi,
Over inrijden is veel discussie. Ik doe meestal het volgende. Nadat je hem de eerste keer start laat je hem stationair lopen totdat ie warm is. Dan uitzetten. De tweede keer ga je een stukje rijden, niet meer dan half gas en niet de hele tijd op hetzelfde toerental rijden. Dit doe je een paar ritjes lang. Gewoon effe een blokje om. Cilinders tegenwoordig zijn best prima afgewerkt, vooral aluminium. Dus als je gewoon rustig aan doet in het begin kan er eigenlijk niks fout gaan. Zorg er wel voor dat je je ring gap controleert voordat je de zuiger monteert, en dat je goede olie hebt die vers is. Met al deze tips is het eigen onmogelijk dat ie vast loopt.
Voor de rest, klepspeling blijft eigenlijk hetzelfde zoals bij 50cc. Kijk dus even in de handleiding van je scooter. Zal meestal rond de 0.10/0.15mm zijn.
dankjewel voor het snelle antwoord.
Bedoel je bij de tweede keer dat de motor dan weer is afgekoeld of kan het gewoon als de motor nog warm is?
Nog een aantal kilometers wat ik moet rijden?
En met ring gap bedoel je dat ze alle 3 niet uitgelijnd zijn maar mooi verdeeld rondom de zuiger?
 
dankjewel voor het snelle antwoord.
Bedoel je bij de tweede keer dat de motor dan weer is afgekoeld of kan het gewoon als de motor nog warm is?
Nog een aantal kilometers wat ik moet rijden?
En met ring gap bedoel je dat ze alle 3 niet uitgelijnd zijn maar mooi verdeeld rondom de zuiger?
Ten eerste, welk motorblok heb je? Weet je dat?

Ja eerst even laten afkoelen tussen de ritjes door. Je wil dat hij door een paar warmtecyclussen draait. Na het inrijden ook altijd ff controleren of de kopbouten nog goed zijn aangedraaid.

Aantal kilometers is lastig te zeggen. Het hangt meer af van rijstijl. Ik zou in ieder geval de eerste 25 km niet vol gas gaan. Hoe meer kilometers je hebt gemaakt hoe ruiger je kan gaan rijden.

Ring gap is dit:

De ringen zetten uit tijdens het rijden omdat ze warm worden. Hierdoor wordt de opening van de ring kleiner. Als deze te klein wordt kan de ring niet meer uitzetten en breekt ie. Je kan de ringen iets afvijlen als de afstand te nauw is.

Wat jij bedoelt noemen ze ringen “clocken”. Dit moet je inderdaad ook doen tijdens het monteren.
Post automatically merged:

Ik vraag me trouwens wel af hoe je een drijfstang hebt verkloot met 63cc? Misschien was de krukas al een beetje gaar, zou kunnen, maar normaal krijg je een krukas echt niet kapot met 63cc
 
Zo zo... Gaan we Matt linken?

Inrijden is hoe dan ook niet het probleem, dat zorgt er niet voor dat je drijfstang kapot loopt, dan was er idd al iets anders aan de hand.

4 takt cilinders zijn meestal alu met een gietijzeren bus. Enige wat daar in moet lopen zijn de zuigerveren op de cilinder. Met een paar duizend toeren is dat heel snel gebeurt. Inderdaad een paar keer warm laten lopen, zodat alles ook goed uit heeft kunnen zetten van de hitte, dat is het wel.

Heb je nu echt een nieuw nieuw blok? Helemaal niets aan doen. Begrenzingen er uit, voor de rest niets. Zou mooi betrouwbaar moeten zijn. Die 13cc gaat het verschil echt niet maken, en is het absoluut niet waard.
 
Zo zo... Gaan we Matt linken?

Inrijden is hoe dan ook niet het probleem, dat zorgt er niet voor dat je drijfstang kapot loopt, dan was er idd al iets anders aan de hand.

4 takt cilinders zijn meestal alu met een gietijzeren bus. Enige wat daar in moet lopen zijn de zuigerveren op de cilinder. Met een paar duizend toeren is dat heel snel gebeurt. Inderdaad een paar keer warm laten lopen, zodat alles ook goed uit heeft kunnen zetten van de hitte, dat is het wel.

Heb je nu echt een nieuw nieuw blok? Helemaal niets aan doen. Begrenzingen er uit, voor de rest niets. Zou mooi betrouwbaar moeten zijn. Die 13cc gaat het verschil echt niet maken, en is het absoluut niet waard.
Matt maakt best leuke video’s. Nee die drijfstang hoeft inderdaad niet in te lopen hahaha.
Ben het met WEBRacing eens, als je 63cc wil kan je net zo goed 50cc rijden en hem ontgrenzen. Trekkracht is er toch niet bij die cilinderinhouden van een 4 takt. Bovendien heb je gewoon minder gezeik als je het blok standaard laat.
 
Zo zo... Gaan we Matt linken?

Inrijden is hoe dan ook niet het probleem, dat zorgt er niet voor dat je drijfstang kapot loopt, dan was er idd al iets anders aan de hand.

4 takt cilinders zijn meestal alu met een gietijzeren bus. Enige wat daar in moet lopen zijn de zuigerveren op de cilinder. Met een paar duizend toeren is dat heel snel gebeurt. Inderdaad een paar keer warm laten lopen, zodat alles ook goed uit heeft kunnen zetten van de hitte, dat is het wel.

Heb je nu echt een nieuw nieuw blok? Helemaal niets aan doen. Begrenzingen er uit, voor de rest niets. Zou mooi betrouwbaar moeten zijn. Die 13cc gaat het verschil echt niet maken, en is het absoluut niet waard.
Toen ik de 63cc cilinder er onder had liggen reed hij merkwaardig sneller. Trok stuk sneller weg en tikte de 70 aan. Nu heeft ie moeite met 60. En het blok is niet helemaal nieuw. Had 'm via marktplaats en hij zou "gereviseerd" moeten zijn
 
Gister de cilinder gemonteerd. Eerst stationair laten lopen een poosje. Af laten koelen en toen een kilometertje of 20 gereden met een snelheid van 30 km/u en af en toe iets meer gas voor 3 seconden.

Nu dagelijks ff zo'n ritje doen en dan komt het vast wel goed
 
Gister de cilinder gemonteerd. Eerst stationair laten lopen een poosje. Af laten koelen en toen een kilometertje of 20 gereden met een snelheid van 30 km/u en af en toe iets meer gas voor 3 seconden.

Nu dagelijks ff zo'n ritje doen en dan komt het vast wel goed
Op marktplaats zijn alle blokken 5km oud en net gereviseerd
Hou ff je kleur van je bougie in de gaten nof de eerste paar dagen ofzo. Maar als ie 20km zonder gekke fratsen heeft gereden dan zou ik hem al een tijdje als "ingereden" op zn staart hebben getrapt haha
 
ik zou de klepspeling gewoon normaal houden, even luisteren of je ze warm nog wel een beetje hoort ("een klep die je hóórt, wordt nìet vermoord")
hoor je er nog maar ééntje, of denk je dat je dat niet op het gehoor kan, dan warm opnieuw meten en waarschijnlijk je uitlaatklep een tikkie ruimer zetten. (warm of koud (prettiger) 0,05 verder dan ie staat.
 
Last edited:
Back
Top