Beginner (nog nooit op een brommer gereden) en wil een Hanway RAW 50 kopen. Welk gereedschap heb ik nodig, en wat is het basisonderhoud?

Supersonic97

New Member
Hallo, ik heb nog nooit op een brommer gereden, maar ik zit er wel aan te denken een aan te schaffen. Ik heb een autorijbewijs waar ik een brommer/scooterrijbewijs bij kreeg. Ik zat te denken aan een Hanway RAW 50, vooral qua uiterlijk/prijs trekt mij die wel aan.

Ik heb dus nog geen brommerrijervaring, en ook geen "sleutelervaring". Nu weet ik dat brommers in het algemeen veel onderhoud nodig hebben, en vooral dit Hanway model. De brommer die ik wel kopen heeft ongeveer 1500 km op de teller en bouwjaar 2020. Volgens het internet begreep ik dat het onderhoud vooral bestaat uit de ketting spannen/schoonmaken/invetten, de kleppen tijdig stellen en natuurlijk olie verversen. Ik had wat instructies en video's op het internet gekeken en ik denk dat dit wel te doen moet zijn. Maar heeft iemand een inschatting van hoe vaak dit moet gebeuren, dus bijv. om de hoe veel kilometer? Ik ben trouwens van plan ongeveer 1x per maand een lange tour te doen van 200 km heen en 200 km terug.

Bovendien, welk gereedschap heb ik hier allemaal voor nodig? Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Maar heeft iemand een inschatting van hoe vaak dit moet gebeuren
Onderhoudsintervallen staan in de usermanual die bij de brommer zit.
Hierin staat ook aangegeven wat je moet controleren/bijstellen/vervangen.
Kijk eens op blz25 van het pdf-je op onderstaande link:
https://www.fastfuriousscooters.nl/...muslce-scrambler-50cc-4-takt-raw50-hanway.pdf

Welk gereedschap heb ik nodig

Als jezelf het standaard onderhoud gaat doen kom je met een set ring- en steeksleutels en een goeie set schroevendraaiers al een heel end.
Een doppensetje is wel handig om te hebben.
Om kleppen te stellen heb je een setje voelermaatjes nodig.
Om je batterij en laadspanning in de gaten te houden is een goedkope multimeter ook wel handig.
Ga je de brommer langere tijd niet gebruiken, bijvoorbeeld in de winter, is een druppellader wel handig.
Kettingspray heb je regelmatig nodig, remvloeistof en 4T-olie koop je als je onderhoud gaat plegen.
Ga je 1x per maand een lange tocht van 400km rijden zou ik een flesje 4t-olie meenemen en voor je vertrekt het olieniveau tot max. bijvullen.

Let wel even op, alleen 10W40 olie gebruiken dat geschikt is voor motorfietsen want als je gewone 10W40 gebruikt, die men ook in auto's gebruikt, gaan je koppelingsplaten slippen.
 
Last edited:
Heel erg bedankt @Sparky voor je bericht, dit helpt enorm!
Ik ben van plan alles wat betreft olie, smeren en de ketting zelf te doen. En eventueel de kleppen stellen, afhangende van of dat iets is dat vaak gedaan moet worden. Voor de rest zal ik denk ik één keer in de zoveel tijd even naar een expert gaan voor een beurt.
De olie zal ik dan elke keer voor die lange rit bijvullen. Ik meende ook ergens te lezen dat het spannen en invetten van de ketting ook best vaak moet gebeuren, ongeveer elke 200-500 km. Klopt dit? En hoe vaak moeten de kleppen worden gesteld? Dat is me nog niet helemaal duidelijk uit die instructie manual.
 
In het onderhoudsschema van deze Hanway staat dat je om de 5000km een beurtje moet doen.
Er staat inderdaad niet bij hoe vaak je de klepspeling moet controleren.
In principe verloopt de klepspeling niet zo snel, het komt er meestall op neer dat je het even controleert.
Dus ik zou bij de oneven beurtjes dit even controleren en indien nodig bijstellen.
Als je deze brommer nieuw koopt en je wilt je garantie behouden, moet je toch naar de dealer om de eerste beurtjes gedurende de garantieperiode te laten doen.
Bij veel merken is het allereerste beurtje trouwens gratis, maar dit gebeurt vaak al bij 300 of 500 km, dit staat ook in de handleiding van je brommer.
Kettingspanning zie je in een oogopslag
Hoe vaak je de ketting moet spannen is erg afhankelijk van de kwaliteit van je ketting en de tandwielen en van je rijstijl.

Wel regelmatig met een tuinslang even het zand afspoelen, dus niet met de hogedrukreiniger, en wat kettingspray aanbrengen.
 
Als je beginner bent zou ik er persoonlijk niet zelf eraan gaan rotzooien..
Waar bent U dan begonnen?

Er wordt hier gedaan of sleutelen aan een brommertje rocket science is en dat je eerst je master autorechniek moet behalen.
Vooral in de wereld van digitalisatie moet dit, zelfs voor een serieuze beginner, goed te doen zijn.

We spreken hier bovendien niet over ingewikkelde zaken maar over standaard onderhoud.
 
Vooral in de wereld van digitalisatie moet dit, zelfs voor een serieuze beginner, goed te doen zijn.
Zeker weten , we zijn allemaal zo begonnen , vroeger moest je alles zelf uitvinden , en later met een monteurs diploma is dat makkelijk praten . Maar tegenwoordig staat alles op you tube , en kun je alles vinden , met filmpjes erbij , hoe te doen .
Ben het wel met je eens dat sommige zelf niet veel moeite doen , en liever andere voor hun karretje spannen.
 
Waar bent U dan begonnen?

Er wordt hier gedaan of sleutelen aan een brommertje rocket science is en dat je eerst je master autorechniek moet behalen.
Vooral in de wereld van digitalisatie moet dit, zelfs voor een serieuze beginner, goed te doen zijn.

We spreken hier bovendien niet over ingewikkelde zaken maar over standaard onderhoud.


Ging er als beginner ook niet aan sleutelen.. Maar na een tweede scooter was ik ook geen beginner meer.
Onderhoud altijd dealer laten doen..
Andere uitlaat is toen bij matton in schalkwijk eronder gezet.. Dus nee zat er niet zelf eraan te prutten.

Maar heb later de scooter wel in onderdelen verkocht. Ik wist verder wel ongeveer hoe dingen werkte en moest uitvoeren..
Ging er niet zonder verstand eraan lopen prutten.

Sleutelen is op zicht geen rocket science.. Maar ken genoeg gevallen dat er een hoop mensen met de eerste keer meer een hoop slopen dan ze dingen echt maken. Je hebt ook genoeg mensen die niet weten hoe ze met gereedschap moeten omgaan.. En gebruiken het vaak voor andere dingen dan waar het voor bedoeld is.


En als je er echt aan wilt beginnen, pak het vooral niet groot aan. Begin eerst bij je luchtfilter te demonteren en matje verschonen voordat je een heel blok wilt open trekken. Daarnaast moet je leren voorzichtig met dingen om te gaan, en leren nauwkeurig te werken.
 
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik nu wel ongeveer weet hoe ik het ga aanpakken. De olie en ketting moet zelf wel te doen zijn, vooral ook omdat de ketting van dit model best wel vaak aangespannen moet worden heb ik vernomen dus dat zal eigenlijk wel moeten. Ik zal de eerste paar onderhoudsbeurten voor de zekerheid wel door een professional laten doen. Daarna heb ik misschien ook wel een beter idee van hoe mijn brommer loopt, wat die nodig heeft, etc. Die monteurs zullen misschien ook wel wat adviezen geven aan de hand van mijn brommer. Kleppen stellen lijkt mij ook niet erg moeilijk van wat ik op internet heb gezien, maar zal daar dan wel even mee wachten tot na die eerste paar beurten, want kleppen stellen is daar toch standaard procedure, en als ik er dan toch voor betaal...
En dan zal ik over de tijd steeds meer zelf gaan doen.

Maar dan weet ik nu in ieder geval hoe vaak dit ongeveer moet, en welk gereedschap ik nodig heb :)
 
Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Inderdaad simpel beginnen en gaande weg, aan de hand van de onderhoudsintervallen lijst, op je gemakje alles nalopen.
En zoals reeds gemeld door @trabiarie, op YouTube kun je heel veel goeie filmpjes vinden.
 
Heb dezelfde brommer. Echt perfect om aan te leren sleutelen. Onderdelen kosten niks, zit heel simpel in elkaar en je kan overal makkelijk bij. En toch is alles nog vrij degelijk.

Olie verversen en ketting spannen/schoonmaken stelt niks voor. Let er wel op dat het wiel recht staat, dus beide spanners even ver. Kleppen stellen blijft een gepiel maar hoeft, zoals hierboven al gezegd, niet zo snel. Koppeling goed afstellen en remolie bijgevuld houden is ook belangrijk.

Enige echte probleem dat ik heb met deze brommer is dat hij vrij gevoelig is voor roest. Al helemaal nu er overal pekel ligt. Dus maak hem regelmatig schoon en was hem ook. Kan makkelijk bij een handwasstraat of met een spuitbus wax van de action, hoeft er niet opgepoetst.
 
Ik kan het iedereen aanbevelen om zelf te sleutelen. Heb je iemand in de buurt die wel weet van hoe en wat? Probleem is als je iets verkeerd doet, bijvoorbeeld de ketting te straks zet, dat het lager van de uitgaande as er zo uit ligt. Kleppen te strak en ze verbranden. Te weinig olie en blok loopt vast. Etc.

De restschade is meestal best prijzig. Mocht er niemand in de buurt zijn die je werk kan controleren: Doe het onderhoud zelf en breng hem vervolgens naar een specialist om je werk te controleren. Betaal daar voor een beurt, laat ze niks doen maar alleen controleren en eventueel aanpassen (en terugkoppelen) wat je verkeerd hebt gedaan.

Vraag is alleen of een garage hier aan mee wil werken omdat ze weten dat je dan vroeg of laat niet meer komt.
 
Ik kan het iedereen aanbevelen om zelf te sleutelen. Heb je iemand in de buurt die wel weet van hoe en wat? Probleem is als je iets verkeerd doet, bijvoorbeeld de ketting te straks zet, dat het lager van de uitgaande as er zo uit ligt. Kleppen te strak en ze verbranden. Te weinig olie en blok loopt vast. Etc.

De restschade is meestal best prijzig. Mocht er niemand in de buurt zijn die je werk kan controleren: Doe het onderhoud zelf en breng hem vervolgens naar een specialist om je werk te controleren. Betaal daar voor een beurt, laat ze niks doen maar alleen controleren en eventueel aanpassen (en terugkoppelen) wat je verkeerd hebt gedaan.

Vraag is alleen of een garage hier aan mee wil werken omdat ze weten dat je dan vroeg of laat niet meer komt.

Daar gaat een beetje fatsoenlijke dealer niet zijn handen aan branden..
Als hij een fout maakt dan krijgt de dealer de kaart toe geschoven..

En een dealer vind het al helemaal niet fijn als er hobby handjes van te voren aan de delen heeft gezeten.. Want als diegene wat fout doet, mag de dealer het straks gaan oplossen..
 
Hallo, ik heb nog nooit op een brommer gereden, maar ik zit er wel aan te denken een aan te schaffen. Ik heb een autorijbewijs waar ik een brommer/scooterrijbewijs bij kreeg. Ik zat te denken aan een Hanway RAW 50, vooral qua uiterlijk/prijs trekt mij die wel aan.

Ik heb dus nog geen brommerrijervaring, en ook geen "sleutelervaring". Nu weet ik dat brommers in het algemeen veel onderhoud nodig hebben, en vooral dit Hanway model. De brommer die ik wel kopen heeft ongeveer 1500 km op de teller en bouwjaar 2020. Volgens het internet begreep ik dat het onderhoud vooral bestaat uit de ketting spannen/schoonmaken/invetten, de kleppen tijdig stellen en natuurlijk olie verversen. Ik had wat instructies en video's op het internet gekeken en ik denk dat dit wel te doen moet zijn. Maar heeft iemand een inschatting van hoe vaak dit moet gebeuren, dus bijv. om de hoe veel kilometer? Ik ben trouwens van plan ongeveer 1x per maand een lange tour te doen van 200 km heen en 200 km terug.

Bovendien, welk gereedschap heb ik hier allemaal voor nodig? Alvast bedankt!
Ik heb zelf ook de Raw50 als beginbrommer gekocht. Schakelen is even wennen maar maakt het rijden een stuk leuker. Ook vind ik het persoonlijk een van de mooiste brommers. Als je onderdelen, gereedschap, expertise of instructie-videos zoekt is 4taktwinkel echt een aanrader. Heb van de video's op ytb erg veel geleerd en het onderdelen zoeken per tekening is ook makkelijk als je de juiste benaming van sommige dingen niet weet ;). Aanrader voor die raw 50's is een onbegrensde CDI en ander achtertandwiel en ketting. Loopt die net iets mooier. Als je helemaal lekker wil rijden zou ik er ook een andere cylinder op zetten. Dat is wel wat meer sleutel werk maar ook daarvoor zijn goede filmpjes op ytb te vinden.
Veel rijdplezier!
 
Back
Top