Wat voor een achtergrond verlichting hebben jullie achter je digiteller (bc-600)

Puch NTT

Well-Known Member
Hey mensen,

Wie van jullie weet hoe ik het beste achtergrond verlichting op mij digiteller kan maken? Hij zit netjes ingebouwd in mijn dasboard (BC-600 overigens) maar is s'avonds dus totaal niet aftelezen!

Het liefst zou ik van dat EL-Backlight willen inbouwen, maar waar koop je dat?? Iets in de richting van leds zou ook kunnen , maar daardoor krijg je lelijk vlekkerig licht ipv mooi egaal.

Dus hoe hebben jullie dit opgelost??? En dan niet aankomen met een lampje er achter maken want dat snap ik zelf ook wel, maar dat werkt dus NIET! (zit immers een printje achter, er moet dus iets tussen de print en het display worden gemaakt, vandaar dat EL-backlight)

Ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan!

MvG
 
Advertisement - register to remove this

zo simpel is het dus niet.....Ik neem maar ff aan dat je niet weet wat EL-backlight is >> dat is nl een soort folie wat je achter le dsiplay plakt en wat oplicht als je er 300 v ~ opzet met een freq van +_ 14 khz.

Dat met die lampjes is dus wel erg simpel ged8, en creatief ben ik genoeg! Don't worry :)

Maar hoe hebben jullie dit dan opgelost????

En waar koop ik dat folie? De voorschakeling heb ik al.....

MvG
 
Horloge zaak ofzo ? of misschien wel bij audio zaak waar je van die universele afstandsbedieningen voor je hele huis ken kopen...

Deze voorwerpen hebben ook die folie... vragen of ze die zooi ook los verkopen of kunnen bestellen ?

Of klink ik nou weer als een n00b ?
 
Originally posted by Boostah
Horloge zaak ofzo ? of misschien wel bij audio zaak waar je van die universele afstandsbedieningen voor je hele huis ken kopen...

Deze voorwerpen hebben ook die folie... vragen of ze die zooi ook los verkopen of kunnen bestellen ?

Of klink ik nou weer als een n00b ?

horloge zaak is kansloos, en ik weet neit helemaal wat je met die afstanddsbedieningen bedoelt...
 
Dit klinkt interressant, laat me weten als je weet hoe het moet en waar je de spullen kan halen. In de tussen tijd zal ik hiero ook informeren en op het web zoeken.

Ik zat ook al een heletijd te bedenken hoe ik mn digiteller kon verlichten, niet dat ik veel in het donker rijdt, maar als het wat donkerder is is het wel handig.

Dat folie is in alle kleuren verkrijgbaar neem ik aan? Ehm, ben verder een beetje a-elektronisch, duz is dit gemakkelijk zelf te doen? Het is in iedergeval een goed idee ;)

Greetzz DAW
 
Originally posted by $aint


horloge zaak is kansloos, en ik weet neit helemaal wat je met die afstanddsbedieningen bedoelt...

Nou digitaal horloge heb soms ook van die folie dus horloge zaak is niet kansloos

En je hebt zo een mooie touchscreen afstandbediening bijvoorbeeld... met al die mooie kleurtjes... zit ook van die folie in !
 
nou euh ik denk dat je dat met je el light wel kan vergeten want probeer jij maar eens voor de gein die digiteller heel uit elkaar te krijgen:p en als je hem uberhaupt laat dan moet je der zeker ook nog zo'n folietje tussen proppen en daar effe 300v opzetten??? en dat allemaal in een tellertje van een paar tientjes ( gulden )

lijkt mij een beetje erg zinloze bezigheid, maarja als je een beetje van knooien houd :D

een echte oplossing weet ik ook zo niet maar ik had wel een keer iets gezien met perpex ofzo. dat werkt dan ne zoals glasvezel. ene kant licht erin, andere kant eruit....mnaar dan heb je een gewone platte plaat van perpex/...........sjees snap er nu zelf al nix meer van:?
 
Originally posted by DAW
Dit klinkt interressant, laat me weten als je weet hoe het moet en waar je de spullen kan halen. In de tussen tijd zal ik hiero ook informeren en op het web zoeken.

Ik zat ook al een heletijd te bedenken hoe ik mn digiteller kon verlichten, niet dat ik veel in het donker rijdt, maar als het wat donkerder is is het wel handig.

Dat folie is in alle kleuren verkrijgbaar neem ik aan? Ehm, ben verder een beetje a-elektronisch, duz is dit gemakkelijk zelf te doen? Het is in iedergeval een goed idee ;)

Greetzz DAW

Oke dan! Kleur is zover ik weet of groen of blauw (laatste is super mooi!). Je hebt dus wel een klein beetje electronica nodig om de juiste spanning voor het folie te verkrijgen, maar die zal wel op de zelfde plaats als het folie te krijgen zijn :D

Ik ben nu bezig met het folie uit mijn temp meter (jeweet wel zo'n binnen/buiten temp + tijd/datum voor b.v in de auto), maar sinds het folie uit gebouwd is zit er geen leven meer in :(

Maar ik zal vandaag nog ff verder proberen, want het moet natuurlijk wel een beetje betrouwbaar zijn! Anders blijf je kutten......

mvg
 
Originally posted by doorzoep'n
nou euh ik denk dat je dat met je el light wel kan vergeten want probeer jij maar eens voor de gein die digiteller heel uit elkaar te krijgen:p en als je hem uberhaupt laat dan moet je der zeker ook nog zo'n folietje tussen proppen en daar effe 300v opzetten??? en dat allemaal in een tellertje van een paar tientjes ( gulden )

lijkt mij een beetje erg zinloze bezigheid, maarja als je een beetje van knooien houd :D

een echte oplossing weet ik ook zo niet maar ik had wel een keer iets gezien met perpex ofzo. dat werkt dan ne zoals glasvezel. ene kant licht erin, andere kant eruit....mnaar dan heb je een gewone platte plaat van perpex/...........sjees snap er nu zelf al nix meer van:?

Je denkt te moeilijk, die spanning van 300 v wordt door een klein hoogfrequent schakelingetje opgewekt. Die schakeling heb ik hier liggen en die werkt. Ook het folie heb ik dus nu hier liggen(alleen heeft mijn digi temp meter geen verlichting meer:D) , maar ik krijg geen goeie verbinding tussen de schakeling en het folie, want hij blijft gewoon donker.

Als ik het "droog" aan de praat krijg dan is het geen probleem om het ff in te bouwen!!! De digiteller heb ik al uit elkaar (hoe wou je hem anders mooi weg werken?!) en tussen het display v/d teller en de print zit precies genoeg ruimte om het folie tussen te plakken.

Niet onmogelijk dus!!! wel moeilijk, maar dat is juist de uitdaging.....

MvG
 
Originally posted by Puch NTT


Oke dan! Kleur is zover ik weet of groen of blauw (laatste is super mooi!). Je hebt dus wel een klein beetje electronica nodig om de juiste spanning voor het folie te verkrijgen, maar die zal wel op de zelfde plaats als het folie te krijgen zijn :D

Ik ben nu bezig met het folie uit mijn temp meter (jeweet wel zo'n binnen/buiten temp + tijd/datum voor b.v in de auto), maar sinds het folie uit gebouwd is zit er geen leven meer in :(

Maar ik zal vandaag nog ff verder proberen, want het moet natuurlijk wel een beetje betrouwbaar zijn! Anders blijf je kutten......

mvg

het lijkt mij idd het beste id om gewoon sown (blauw) verlichte tempartuurmeter oid voor in de auto te nemen en daar het verlichtingselement uit te slopen en dit dan over te plaatsen in de digi/rpm-teller. Dit zou neit echt een groot probleem moeten zijn zoalgn er nog wat ruimte is in de teller.
 
Originally posted by Puch NTT


Je denkt te moeilijk, die spanning van 300 v wordt door een klein hoogfrequent schakelingetje opgewekt. Die schakeling heb ik hier liggen en die werkt. Ook het folie heb ik dus nu hier liggen(alleen heeft mijn digi temp meter geen verlichting meer:D) , maar ik krijg geen goeie verbinding tussen de schakeling en het folie, want hij blijft gewoon donker.

Als ik het "droog" aan de praat krijg dan is het geen probleem om het ff in te bouwen!!! De digiteller heb ik al uit elkaar (hoe wou je hem anders mooi weg werken?!) en tussen het display v/d teller en de print zit precies genoeg ruimte om het folie tussen te plakken.

Niet onmogelijk dus!!! wel moeilijk, maar dat is juist de uitdaging.....

MvG

Doed als het jouw lukt mag je die van mij tegen een vergoeding ook doen!
 
Originally posted by Puch NTT
Je denkt te moeilijk, die spanning van 300 v wordt door een klein hoogfrequent schakelingetje opgewekt. Die schakeling heb ik hier liggen en die werkt. Ook het folie heb ik dus nu hier liggen(alleen heeft mijn digi temp meter geen verlichting meer:D) , maar ik krijg geen goeie verbinding tussen de schakeling en het folie, want hij blijft gewoon donker.
Heb je nu niet het glas van de temp meter nodig om het licht te maken? Ik heb ooit ook eens met zulk spul zitten prutsen en toen zag ik pas iets als ik het orginele glasje ervoor hield. Had te maken met het materiaal van het glasje, dat lichtte op door het folie ofzo. Het kan zijn dat het bij jou niet zo is, maar misschien heb je er iets aan.
 
nee, want ik heb het folie nu wel aan de praat, alleen is het niet echt betrouwbaar....als je het beweegt valt ie weer uit....

Ben bezig met het zoeken op internet, het moet toch ergens te koop zijn!?
 
Originally posted by Sjoerdyo


Doed als het jouw lukt mag je die van mij tegen een vergoeding ook doen!

dat risico ga ik niet nemen, want er kan me veelste veel stuk gaan tijdens het inbouwen ;) Zit ik straks met jouw kapotte digiteller.

Wil wel een kleine howtodo schrijven, maar ik heb dit weekend ff geen tijd.

MvG
 
Back
Top