>>>>>>>SLS<<<<<<<<<
het SLS heeft 3 slangen
1. vacuumslang
2. aanvoerslang
3. afvoerslang
In het SLS zit een membraam wat trilt door de vacuumslang
De vacuumslang wordt bedient door het spruitstuk.
Hoe werkt dit?
Als je nadenkt hoe de kleppen werken dan weet je ook hoe en wanneer de lucht door het spruitstuk stroomt.
oftewel, stroom, niets, stroom, niets enz.
Het is dus geen constant vacuum
Omdat dit vacuum niet constant is "trilt" de lucht in de vacuumslang (vreemde zin, klopt wel)
gevolg is dat het membraam in de SLS wordt aangezogen en wordt los gelaten, wordt aangezogen en word los getrokken
enz, enz enz
Aan de andere kant van dat membraam zitten 2 slangen en een terugslagklep (niet helemaal waar, voor dit voorbeeld wel)
Dit houd in dat de lucht door de aanvoer slang wordt aangezogen en wordt "gepompt" naar de uitvoerslang
De uitvoerslang gaat naar het kleppendeksel en via het U vormige buisje rechtstreeks de uitlaatpoort in.
Wat is nu het nut van dit ding?
Het pompt dus niets meer dan schone lucht rechtstreeks je uitlaat in.
Het effectief nut is er dus niet!
Waarom is het er dan?
Om door de milieu eisen heen te komen.
Als de scooter voor de typegoedkeuring wordt gekeurd worden ook de emissie eisen gemeten.
Om te snappen wat er dan gedaan wordt moet je eerst weten WAT en HOE ze dit meten.
Een sonde (soort neus) meet het aantal deeltje CO wat uit je uitlaat komt.
Dat meet de sonde in deeltjes per miljoen
Dus van de miljoen deeltjes die langs de sonde komen zijn een X aantal CO
Stel: de milieu eis is maximaal 300 deeltjes per miljoen CO
En de scooter wordt ZONDER SLS gemeten op 500 deeltjes per miljoen
NU Gaat de SLS aan en die is schone lucht aan het pompen in de uitlaat.
Het aantal deeltjes CO per miljoen is nu minder geworden omdat de SLS de schone lucht tussen de uitlaatgassen pompt.
Er komt dus MEER lucht uit je uitlaat dan nodig is. Het aantal deeltjes per miljoen is dus minder.