Wat is dit slangetje vanaf de scooter zelf naar de uitlaat?

xanthodb

Well-Known Member
Hallo,

Heb net mijn 1e scootertje gehaald (Yamaha Jog RR), dus ben er ook niet echt bekend mee. Wat is dit voor een slangetje en kan ik dit gewoon weghalen als er een andere uitlaat onder komt? Loopt vanaf een kap boven het achterwiel naar de uitlaat.
2q9cnzl.jpg

30dars0.jpg
 
Advertisement - register to remove this

>>>>>>>SLS<<<<<<<<<



het SLS heeft 3 slangen
1. vacuumslang
2. aanvoerslang
3. afvoerslang

In het SLS zit een membraam wat trilt door de vacuumslang
De vacuumslang wordt bedient door het spruitstuk.

Hoe werkt dit?
Als je nadenkt hoe de kleppen werken dan weet je ook hoe en wanneer de lucht door het spruitstuk stroomt.
oftewel, stroom, niets, stroom, niets enz.
Het is dus geen constant vacuum

Omdat dit vacuum niet constant is "trilt" de lucht in de vacuumslang (vreemde zin, klopt wel)
gevolg is dat het membraam in de SLS wordt aangezogen en wordt los gelaten, wordt aangezogen en word los getrokken
enz, enz enz

Aan de andere kant van dat membraam zitten 2 slangen en een terugslagklep (niet helemaal waar, voor dit voorbeeld wel)
Dit houd in dat de lucht door de aanvoer slang wordt aangezogen en wordt "gepompt" naar de uitvoerslang

De uitvoerslang gaat naar het kleppendeksel en via het U vormige buisje rechtstreeks de uitlaatpoort in.

Wat is nu het nut van dit ding?
Het pompt dus niets meer dan schone lucht rechtstreeks je uitlaat in.
Het effectief nut is er dus niet!

Waarom is het er dan?
Om door de milieu eisen heen te komen.
Als de scooter voor de typegoedkeuring wordt gekeurd worden ook de emissie eisen gemeten.

Om te snappen wat er dan gedaan wordt moet je eerst weten WAT en HOE ze dit meten.
Een sonde (soort neus) meet het aantal deeltje CO wat uit je uitlaat komt.
Dat meet de sonde in deeltjes per miljoen
Dus van de miljoen deeltjes die langs de sonde komen zijn een X aantal CO

Stel: de milieu eis is maximaal 300 deeltjes per miljoen CO
En de scooter wordt ZONDER SLS gemeten op 500 deeltjes per miljoen

NU Gaat de SLS aan en die is schone lucht aan het pompen in de uitlaat.
Het aantal deeltjes CO per miljoen is nu minder geworden omdat de SLS de schone lucht tussen de uitlaatgassen pompt.

Er komt dus MEER lucht uit je uitlaat dan nodig is. Het aantal deeltjes per miljoen is dus minder.
 
Last edited:
nee, is je slang voor je Katalysator, slang die op die piemel zit word lucht aangezogen door de luchtstroom van je uitlaat, zodat je katalysator verse lucht krijgt voor schonere uitstoot.

SLS zit op een 4-takt . jou Scooter is een 2-takt.
 
>>>>>>>SLS<<<<<<<<<



het SLS heeft 3 slangen
1. vacuumslang
2. aanvoerslang
3. afvoerslang

In het SLS zit een membraam wat trilt door de vacuumslang
De vacuumslang wordt bedient door het spruitstuk.

Hoe werkt dit?
Als je nadenkt hoe de kleppen werken dan weet je ook hoe en wanneer de lucht door het spruitstuk stroomt.
oftewel, stroom, niets, stroom, niets enz.
Het is dus geen constant vacuum

Omdat dit vacuum niet constant is "trilt" de lucht in de vacuumslang (vreemde zin, klopt wel)
gevolg is dat het membraam in de SLS wordt aangezogen en wordt los gelaten, wordt aangezogen en word los getrokken
enz, enz enz

Aan de andere kant van dat membraam zitten 2 slangen en een terugslagklep (niet helemaal waar, voor dit voorbeeld wel)
Dit houd in dat de lucht door de aanvoer slang wordt aangezogen en wordt "gepompt" naar de uitvoerslang

De uitvoerslang gaat naar het kleppendeksel en via het U vormige buisje rechtstreeks de uitlaatpoort in.

Wat is nu het nut van dit ding?
Het pompt dus niets meer dan schone lucht rechtstreeks je uitlaat in.
Het effectief nut is er dus niet!

Waarom is het er dan?
Om door de milieu eisen heen te komen.
Als de scooter voor de typegoedkeuring wordt gekeurd worden ook de emissie eisen gemeten.

Om te snappen wat er dan gedaan wordt moet je eerst weten WAT en HOE ze dit meten.
Een sonde (soort neus) meet het aantal deeltje CO wat uit je uitlaat komt.
Dat meet de sonde in deeltjes per miljoen
Dus van de miljoen deeltjes die langs de sonde komen zijn een X aantal CO

Stel: de milieu eis is maximaal 300 deeltjes per miljoen CO
En de scooter wordt ZONDER SLS gemeten op 500 deeltjes per miljoen

NU Gaat de SLS aan en die is schone lucht aan het pompen in de uitlaat.
Het aantal deeltjes CO per miljoen is nu minder geworden omdat de SLS de schone lucht tussen de uitlaatgassen pompt.

Er komt dus MEER lucht uit je uitlaat dan nodig is. Het aantal deeltjes per miljoen is dus minder.
Wat als er rook uit die slang komt naar mijn uitlaat toe? Omdat je schone lucht zegt. Want dat heb ik namelijk , terwijl ik hem nog wel heel kort aan heb gekregen .
 
Back
Top