Vragen over piaggio zip

ams2011

Well-Known Member
Heey allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en ik zou een piaggio zip willen kopen.
Ik had hier een paar vragen over en hoopte dat jullie mij kunnen helpen... :D

- Weten jullie waar ze de goedkoopste (nieuwe) zip scooters verkopen? Het liefste rond Amsterdam maar mag ook door heel Nederland als de prijs veel verschilt. Ik zoek een zwarte zip, 45 km.

- Wat is het verschil tussen een 2-takt en een 4-takt? Ik hoor steeds dat een 4-takt zuiniger is maar ik vraag mij af hoeveel zuiniger dan (ongeveer)?

- Hebben deze nog onderhoud nodig bij een bepaald aantal km's?

- Wat houdt ''startklaar maken'' in bij de winkels die ze verkopen?

- Wat moet je ongeveer betalen voor je theorie + praktijk, wat is goedkoop of wat is duur?
Als jullie een goedkope school rond Amsterdam kennen, dan hoor ik dat ook graag...

Bedankt voor de hulp :p

EDIT:
Ook zou ik graag weten hoeveel jullie p/m betalen voor je verzekering en wat je daarvoor krijgt (& bij welk bedrijf)?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Aan een antwoord als ''google google google'' heb ik natuurlijk niks, kan je dan beter gewoon niet posten? De prijzen verschillen wel degelijk, ik vraag het niet voor niks.
 
Last edited:
Heey allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en ik zou een piaggio zip willen kopen.
Ik had hier een paar vragen over en hoopte dat jullie mij kunnen helpen... :D

- Weten jullie waar ze de goedkoopste (nieuwe) zip scooters verkopen? Het liefste rond Amsterdam maar mag ook door heel Nederland als de prijs veel verschilt. Ik zoek een zwarte zip, 45 km.

Zoek gewoon even bij scooterdealers in de buurt, je zal zeker rond de 1200-1500 kwijt zijn. (Kijk ook naar kosten voor rijklaar maken, of deze inbegrepen zijn!)

- Wat is het verschil tussen een 2-takt en een 4-takt? Ik hoor steeds dat een 4-takt zuiniger is maar ik vraag mij af hoeveel zuiniger dan (ongeveer)?

Een 2 takt rijd meestal rond de 1 op 20/25, een 4 takt kan rond de 1 op 30/40 rijden. (Dit ligt vooral aan je rechterhand;))

- Hebben deze nog onderhoud nodig bij een bepaald aantal km's?

Alle scooters hebben onderhoud nodig bij een aantal KM, dit verschilt per scooter en staat in het onderhoudsboekje.

- Wat houdt ''startklaar maken'' in bij de winkels die ze verkopen?


Startklaar of rijklaar betekend simpelweg het kenteken en dergelijke regelen.

- Wat moet je ongeveer betalen voor je theorie + praktijk, wat is goedkoop of wat is duur?
Als jullie een goedkope school rond Amsterdam kennen, dan hoor ik dat ook graag...

Rond de 400 euro.

Bedankt voor de hulp :p

EDIT:
Ook zou ik graag weten hoeveel jullie p/m betalen voor je verzekering en wat je daarvoor krijgt (& bij welk bedrijf)?

Zelf betaal ik 43 euro of iets dergelijks per jaar, dit omdat de scooter op naam van mijn moeder staat, bij Univé. Zou hij op mijn naam staan zou ik zo'n 240 euro kwijt zijn. (Lagere leeftijd is risicovollere doelgroep).

Hoop dat dit genoeg info is ;)

EDITje:
https://www.unive.nl/bromfiets/premieberekenen/verzekeringsvorm
Hier kun je heel handig voor Univé berekenen, zelf kom ik nu voor WA op 99 euro per jaar uit. Dat is een stuk goedkoper dan toen ik 17 was.
Ook moet je er van uitgaan dat het voor jou veel duurder is, aangezien jij zelf in een risico regio woont. (Amsterdam)

Ik ga er van uit dat andere verzekeraars ook zo'n dergelijke website hebben. ;)
 
Last edited:
Oke, bedankt voor de hulp :D

Ik ging vandaag toch even naar tweedehandse scooters kijken en de meeste hadden een km-stand rond de 20.000. Is dit nu veel? Hoe lang kunnen scooters meegaan en wanneer zijn veel onderdelen aan vervanging toe?
 
bij 12.000km is een grote beurt nodig voor zowel 2 als 4takt. (v-snaar, rollen, olie e.d)

Maar waarom de goedkoopste uitkiezen?
Beter een zaak zoeken waar ze de beste service hebben, mocht je een keer stil komen te staan.
 
20.000 is aardig veel.
Zelf staat er inmiddels 30.000 op mijn blokje, aan de cilinder niks op aan te merken. Maar omdat er nog wel een beetje ruig mee is omgegaan eerder, dat is wat ik denk althans. (ben tweede eigenaar) zijn er een aantal dingen versleten, voorband was compleet versleten (is net vervangen). Maar zodra je 1 ding vervangt loopt je al snel tegen meer dingen aan, denk aan remblokken, remklauwen die vastzitten, stukje afgebroken carter en al dat soort dingetjes.

Maar meestal zijn dat soort dingen gewoon te wijten aan nalatigheid, dus altijd eerst checken voordat je een scooter koopt. Maak eventueel een proefritje als dat mogelijk is.
 
Niet eventueel een proefrit maken, ALTIJD een proefrit maken. Bij tweedehands om te zien of het goed loopt en gashername enzo redelijk is en niet raar stuurt of speling voelt. Bij nieuw om te zien of dat ding je wel bevalt uberhaubt, of je er wel goed oppast, enz
 
Het voordeel van een 2T scooter is dat hij makkelijk op te voeren is. Met een goede uitlaat gaat zo'n scooter zo 70. Een 4T is een stuk zuiniger (1:40) maar is minder makkelijk op te voeren. Als je echt snel wilt gaan moet je een nieuwe cilinder kopen.
Een 4T is ook een stuk vriendelijker voor het milieu.
 
Oke, dank jullie wel voor de hulp. Ik ben toch van mening veranderd en ga nu een ander model nemen... :)

Een piaggio fly 4T met ongeveer 6000 op de teller (ziet er nog nieuw uit).
De eigenaar garandeerde mij dat deze pas weer een beurt nodig heeft bij de 15000 km maar zelf leek mij dit aardig hoog.
Kunnen jullie hier misschien een betere schatting van maken? Of is dat niet zo makkelijk te zeggen?
 
Back
Top