vraagjes over het hoe en wat over mengen @ 70cc

sorr y joor je begrijpt me verkeerd....
joost meld dat je er volgens hem BOVEOP je 1:50 smering bij 4 liter benzine nog 36ml olie bij moet gooien. mijn vraag is bij deze wat er gebeurt als je Bovenop die 1:50 smering ipv 36 ml 40ml of nog iets meer gooit. of dat erg is dus.....
 
maar ik blijf met oliepomp rijden. dus hoef ik niet 33 cc per liter te mengen, maar die 9ml die j00st heeft berekend per liter, die is dan toch goed?

maar is het anders met castrol stt dan met andere olie?
 
Ik doe het nu gewoon globaal met de instelling: "beter teveel dan te weinig"..

Pas als er resultaten gehaald moeten worden zal ik iets nauwkeuriger gaan mengen..

Het heeft tochl invloed op je vermogen??
 
mick vertrouw me nou maar :)
voor de duidelijkheid: uitgaande van een tankbeurtje van 5 liter, en een oliepomp die 1:50 smeert
standaard voorziet je oliepomp je van 5/50=0.1 liter olie
je wilt echter 5/35=0.1428
het verschil van 0.148 - 0.1 = 0.048 liter moet je dus compenseren door zelf olie in je tank te gooien.
0.048 liter staat gelijk aan 48ml en 48cc, however you like to call it.
per liter dus 48/5 ml, dit benaderd 9ml, maar omdat je toch nooit zo nauwkeurig olie kan toevoegen is deze significantiefout niet echt relevant.
 
ok vet j00st :* thx

maar wat Joor zei dan met syntetische olie dat het 25cc is, en met a747 33 cc, is die 9ml dan anders als ik castrol stt gebruik?
 
Waarom zou je nog met oliepomp blijven rijden?

je moet nu zowiezo al mengen, dus beter sluit je je oliepomp ook niet meer aan, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je cilinder er niet meer zo mooi uit zal zien als onder het rijden je olieslangetje losschiet....
 
Ik zou het risico ook niet nemen..

Zelf met een jerrycannetje mixen vind ik gewoon de beste oplossing. Als je er gewoon rekening meehoud (bij vertrekken even benzinepeil controleren) gaat het prima, ook als je er nog flink mee wilt rijden. Natuurlijk niet gaan kijken of je het haalt op 1 tank naar Amsterdam maar dat spreekt voor zich :)
 
maar hoe moet ik dat allemaal gaan fixen, want als ik het risico idd niet moet nemen, moet ik dat missch maar niet gaan doen.

hoe moet ik het gaan doen? oliepomp er gwn hlmaal uithalen, olie-aansluiting bij de carb?

hoe hebben jullie het gedaan?

b0em. wat bedoel je precies met je benzinepeil controleren? gwn tjekken of er nog genoeg in zit voor de reis die ik wil maken bedoel je? mij lijkt het af en toe gewoon heel erg onhandig omdat de jerrycan dan thuis staat, stel dat hij "ineens" leeg is oid?
en hoe kan ik goed mn benzinepeil tjekken, want mn meter staat heel lang op 1 punt, dan schiet ie ineens door naar een kwart enz. hij is best gaar op dat punt nmlk.
 
mijn oliepomp die zit ook aan mn waterpomp enzo vast, dus hoe moet ik het fixen? gewoon de slangetjes enz. ergens vastmaken, en de carb inlaat vd olie dichtmaken ofzo?
 
Originally posted by Miks
maar hoe moet ik dat allemaal gaan fixen, want als ik het risico idd niet moet nemen, moet ik dat missch maar niet gaan doen.

hoe moet ik het gaan doen? oliepomp er gwn hlmaal uithalen, olie-aansluiting bij de carb?

hoe hebben jullie het gedaan?

b0em. wat bedoel je precies met je benzinepeil controleren? gwn tjekken of er nog genoeg in zit voor de reis die ik wil maken bedoel je? mij lijkt het af en toe gewoon heel erg onhandig omdat de jerrycan dan thuis staat, stel dat hij "ineens" leeg is oid?
en hoe kan ik goed mn benzinepeil tjekken, want mn meter staat heel lang op 1 punt, dan schiet ie ineens door naar een kwart enz. hij is best gaar op dat punt nmlk.
Oliepomp kun je laten zitten, tenzij je een mooie oplossing voor je waterpomp kan fixen (tips hiervoor in de search) Olie aansluiting op je carb afsluiten. schroef erin draaien of een stukkie plastic erover en dichtsmelten. In ieder geval zorgen dat het dicht is.
Benzine peil controleren is simpel. Of op je meter of op de ouderwetse manier door je dop eraf te halen, beetje schudden en kijken hoeveel benzine je nog hebt :) Weet je niet zeker of het genoeg is, dan vul je gewoon even bij.

En wat hier boven ook staat, had ik nog niet eens aan gedacht. Een cola fles met benzine als noodgeval in je buddy.
 
playa4yue. ik heb buddyfilter/kartfilter, dus dat gaat niet lukken.

b0em. thx voor de uitleg enzo. dan laat ik lekker die pomp zitten. en maak ik de olie aansluiting dicht. lukt wel. benzinepeil tjekke lukt ook wel. en colafles oid moet ook lukken. moet eerst ws ff wennen aan hoe snel mn tank op zal gaan, van std cil/17,5 naar tuned70/21mm :)

nog een vraagje: wat Joor zei over de 33cc a747, ik ga dan met castrol stt rijden, dat ook 33cc lijkt mij?

iig thx! :)
 
dus olie aansluiting op carb dichtmaken. en wat doe je dan met dat slangetje die daar op hoort? kan je die gewoon ergens laten bungelen? (wel lege olietank uiteraard). moet er ook nog wat met t vacuum slangetje gebeuren?
1:40 was goed voor die setup met euro 98?
 
Je olie pomp draait je waterpomp aan :) als die kapot gaat draait je waterpomp ook niet meer aan heb ik me laten vertellen door twins :)Hij wou toen wel een tandwieltje voor me maken maar dit was een simpeler en snellere oplossing
 
Back
Top