Vraagje krukas vervangen

smonjirez

Well-Known Member
Hoi,

Binnenkort ga ik weer mn krukas vervangen (poging 2, vorige keer door de dealer laten afmaken). De vorige keer probeerde ik het zelf, met veel geram kreeg ik mn lagers om mn krukas, en met verhitten mbv een verf-afbrander kreeg ik mn krukas zonder probleem in de ontstekings-kant, maar de andere kant van het carter kreeg ik hem zelfs na 10 minuten heet stoken met geen mogelijkheid in.

Nu wil ik het deze keer dus wéér zelf proberen, maar ik wil deze keer een gasbrander (zo'n goedkoop 20-euro ding van de karwei) gaan gebruiken. Ik las alleen ergens dat je blok bij oververhitting wellicht kan scheuren. Is dat zo? En heeft een gasbrander bij mij meer kans van slagen gezien het met de verf-afbrander niet lukte?
 
Advertisement - register to remove this

Wat je kan doen is eerst je lagers in het vriesvak stoppen voor 1 nacht, en daarna 1 voor 1 in je carters leggen. daarna het geheel verhitten en je krukas erdoorheen doen (eerst je variokant!!) en zolang je maar niet te lang op 1 punt blijft verhitten, maar even met de vlam, verplaatstend over het geheel heen, is de kans ontzettend afwezig dat je blok scheurt
 
Ok fair enough.
Maarja dan heb ik dus sowieso wel lagers met stalen kooi nodig, als ik het geheel inclusief lagers flink warm wil stoken. Nu was ik al wel van plan om die aan te schaffen, kon helaas alleen C4 lagers vinden.
 
Naja er komt iig een dr70rpm onder dus de krukas krijgt sowieso wel een beetje op z'n donder =).
Maar goed, mooi om te weten dat je blok niet zomaar scheurt als je hem met een gasbrander te lijf gaat.
 
Beste is wel een verf brander gebruiken die verwarmt mooi geleidelijk,
Je kan hem eventueel ook bakken in de oven.

Zelf had ik idd eerst ook de lagers voorzichting op de krukas getikt en er in gedaan,
in de koelkast etc heeft geen tot heel weinig nut.

good luck
 
krukaslager hoef je niet in de vriezer te leggen... heb het heel vaak gedaan en weet ook hoe elke tuner het doet Marco van XSH bijvoorbeeld...
Je moe zoiezo een gasbrander hebben zo een goedkope is goed als er maar een goedde sterke flam uitkomt!

Je ligt eerst je kleine carterdeel neer dan ga je waar het lager inhoord verhitten met de gasbrander niet gewoon effe maar echt 5 minuten ofzo gewoon rustig rondjes blijven draaien in het gaat waar je lagers komen na 5 minuten is je carter dus echt heet dus wel oppassen je zult zien als je je hele carter niet meer kan aanraken en je effe voor de zekerheid een druppeltje olie erop gooit (op een hoekje) dat aat roken dan glijd je lager er zo in zonder erop te hoefen slaan helemaal vanzelf!

Leg je lager wel ineenkeer recht erin want anders valt hij er niet in... (en pas op is bloedheet) dan als je dat gedaan heb maak je metteen als je lager erin legt de binnenring van het lager warm ongeveer 15 seconde rondjes draaien op de binnenring van je lager dan douw je je krukas er ook zo in zonder moeite.

Dan laat je dat deel afkoelen als dat is afgekoeld doe je rondom vloeibare pakking en je pasbusjes erin dan ga je het andere deel net zo verwarmen ook weer de binnenring van je lager 15 seconde en dan douw je het hele geheel ineenkeer in elkaar...

BTW lukt het niet kan je altijd effe pm,en
 
Back
Top