Vraag over aanschaf schakelbrommer

50bcc

Well-Known Member
Hallo mensen,

Ik heb een vraag over de aanschaf van een schakelbrommer .
Ik heb niet zo'n groot budget en ben op zoek naar een 2e hands schakel:L.
En ik zit te twijfelen tussen een aprilia rs50 (model 2000) of een yamaha tzr.
Welke is in jullie ervaringen beter als jij kijkt naar wegligging, zitcomfort e.t.c.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Zitcomfort enzo is natuurlijk per persoon anders! Daarom raad ik aan om gewoon eens een testrondje te maken op beide! Kijk op mp voor deze brommers en zoek diegene die het dichts bij woont!
 
alleen om te kijken welke het beste rijd?

Nou ik laat er niet een vreemde op rijden om te kijken hoe het zitcomfort is hoor.

Persoonlijk vind ik ze allebei fijn zitten.
Imo kun je beter naar het uiterlijk gaan kijken.
 
Ok, bedankt,

Ik ga dinsdag een tzr proberen (een vriend heeft net een gekocht).
Dan ga ik gewoon kijken wat ik goed en goedkoop krijgen kan :p
 
een RS50 is wat prettiger als je wat langer bent , kwa sturen en comfort maakt het niks uit IMO.

wel vind ik een TZR standaard mooier en sneller rijden..

echter zijn er wel aan beide modellen dingen waar je naar moet kijken..
 
bij een RS50 iig al de achterwiellagers , deze willen nogal eens los gaan zitten ,en dan is een nieuw lager alleen niet genoeg , dit kun je voelen door het wiel beet te pakken net als een stuur in een auto en dan heen een weer bewegen.

daarnaast kun je kijken naar balhoofdspeling , kijken of de voorvork niet lek is , staat van de remschijven en remblokken. maar ook kan het zelfs zijn dat de achtervork doorgeroest is bij dit type!! , aan de onderkant meestal. verder natuurlijk de ketting en tandwielen. kijk ook even op het scharnier van de tankkap nog heel is , en het contactslot goed is , en verder of alles werkt natuurlijk. oh ja , en de achterschaokbreker even bekijken en voelen (of ie niet ongelofelijk slap is of zelfs kapot)

TZR zou ik ook kijken naar de dingen hierboven maar ook naar de kappen ,deze willen nog weleens scheuren op de steuntjes. ook de telleraandrijver en kabel zijn vaker stuk.

tja , verder , de banden uiteraard (kijk ook even naar het merk en type) , en kijk of alles recht is , dus kuipen recht zitten , stuurhelften e.d.
 
geen probleem , kijk ook eens naar dingen zoals ventieldopjes , bandenspanning , de staat van de koppelingskabel als je de hendel aantrekt , hoe de kettingspanning is , remhendels niet krom zijn e.d. , o.a. daaraan kun je vaak wel een beetje een inschatting maken over het onderhoud van de brommer.

daarnaast zal ie goed moeten starten , goed stationair lopen en netjes weg willen rijden , vraag eventueel of je mag rijden en zorg er altijd voor dat de brommer warm kan worden gereden , ook al doet de verkoper dit , soms komen bepaalde mankementen dan pas boven water , zoals lekkages , vastzittende remmen , slecht lopende en/of versleten motor e.d.

vraag ook even wat voor olie er gebruikt is.

en tot slot , kijk de kentekendelen even goed na.

oh ja , nog iets , betaal liever iets als het moet meer dat je een goeie koopt dan dat je een sloper koopt bij wijze van.., en bedenk dat een brommer die door een particulier word aangeboden 9 van de 10 keer slechter is dan de verkoper aangeeft , want de meesten zullen bepaalde dingen niet zeggen om zo de brommer te kunnen verkopen..
 
Back
Top