Vormgeving kelk

$aint

holy scootertuning
Het wordt weer eens tijd voor een interessant discussie.

N.a.v. een aantal oude topics, zoals onder andere:
Vormgeving kelk...
Vormgeving kelk
Vormgeving + info kelk
Vormgeving Kelk
Zelf kelk maken

Zou ik nu graag een definitief antwoord op de veelgestelde vraag "wat is de optimale vormgeving van een kelk (voor onze doeleinden)".

Vorm:
Ik denk dat we het er allemaal wel enigszins over eens zijn dat de optimale vorm een parabool (achtige) is, maar welke precies?
Afhankelijk van het (al dan niet) gebruikte luchtfilter kan de "buitenkant" wel of niet afgerond worden.

Lengte:
Wat is de optimale lengte?
Simpelweg zo kort mogelijk?

Heeft iemand al wat verschillende dingen uitgeprobeerd kwa kelkvorm/lengte met merk/meetbare verschillen?

Ik ben benieuwd of er al wat nieuws te melden is sinds de laatste topics:)
 
Advertisement - register to remove this

Dit punt is bij de kartshop waar ik werk ook vaak opgedoken. Toen bleek dat een vorm van een kommetje (half rondje dus) het beste was.

VHM carbs zijn een goed voorbeeld hiervan.
 
Aprilia_area 51 said:
Dit punt is bij de kartshop waar ik werk ook vaak opgedoken. Toen bleek dat een vorm van een kommetje (half rondje dus) het beste was.

VHM carbs zijn een goed voorbeeld hiervan.
Wat bedoel je precies met "half rondje" + in welke richting?

En wat bedoel je met VHM, die Nederlandse firma?
 
blok1.JPG

picca geleased van japser, als et nie mag geef je maar een gil:p

denk dat je zoiets bedoeld jeroen:?
 
Aprilia_area 51 said:
VHM carbs zijn een goed voorbeeld hiervan.

vhm carbs ??

en btw, je mag die foto best lenen hoor bart :p

edit : trouwens... het verschil tussen deze carb met kelk en mijn andere pwk met xsh kelk heb ik helaas niet kunnen testen omdat er te weinig tijd was. Maar dat wil ik ooit zeker nog wel es doen :) ben zelf namelijk ook erg benieuwd

(btw neem ik aan dat je wel weet wat ik bedoel met een ''xsh kelk'' ?)
 
oja ok.. vet, das nieuw voor mij.

trouwens, om nog even terug te komen over die kelk vormgeving... die stage 6 kelkjes zijn al een tijdje te koop bij v d kruijs voor een tientje ofzo, en er zijn nu flink wat verschillende (oa voor 21 do en pwk's e.d) misschien leuk als hier iemand es mee gaat testen ? dingen zijn wel het ideale voorbeeld van een ''bolle kelk'' of hoe je ze ook wilt noemen
 
Hendrik heeft tog ook al VET lang zo`n blauwe kelk?
volgens mij had hij op lely 2003 ook al zn kelkje..

zal wel niet van S6 zijn dan, maar tog.
 
Er is hier toen nog wel eens een foto gepost van de intake van een GP-machine (toen het nog de mooie 2stroke-tijd was).
Ook hier zaten toen de trompetten op, zoals Sander met de "4-takt-vorm" bedoelt, denk ik....

Kan de foto niet meer vinden.
 
Ik ben van mening dat de vorm van de kelk van je carb doortrekken het beste is als je gaat rijden met een filter. Als je je carb plaatst in een airbox zodat hij rondom lucht aan kan zuigen denk ik dat een vorm die rond doorloopt (de rand van de kelk is dus ook in een boog) beter is.
 
Dat lijkt me ook het meest ideale, aangezien een carb ook van schuinachter lucht aan zou zuigen dan en je dus echt een optimale vulling krijgt.
 
Boyd said:
Ik ben van mening dat de vorm van de kelk van je carb doortrekken het beste is als je gaat rijden met een filter. Als je je carb plaatst in een airbox zodat hij rondom lucht aan kan zuigen denk ik dat een vorm die rond doorloopt (de rand van de kelk is dus ook in een boog) beter is.

Dat is inderdaad de vorm die te zien was bij de air-intake van die gp-racers.
 
Met half rondje bedoel ik dus zo :

naamloos.JPG


zal wel eens kijken of ik soon foto kan fixen van vhm carb.

reden waarom hij beter zou moeten zijn volgens kartshop ; lucht botst bij de venturi en gaat daar wervelen wat positief zou zijn.
 
Aprilia_area 51 said:
Met half rondje bedoel ik dus zo :

naamloos.JPG


zal wel eens kijken of ik soon foto kan fixen van vhm carb.

reden waarom hij beter zou moeten zijn volgens kartshop ; lucht botst bij de venturi en gaat daar wervelen wat positief zou zijn.

Geen betere onderbouwing/betere uitleg?
 
apart dat je al in de kelk een werveling wilt, dat is dus al voor een hoge stroomsnelheid oid in de kelk? is het miss beter door af te stellen oid?

+ bij jouw tekening en het plaatje van de vhm zie ik precies het tegenover gestelde van vorm :) ;)
 
Aprilia_area 51 said:
Met half rondje bedoel ik dus zo :

http://crew.scooter-freaks.nl/jeroen/naamloos.JPG[/img

zal wel eens kijken of ik soon foto kan fixen van vhm carb.

reden waarom hij beter zou moeten zijn volgens kartshop ; lucht botst bij de venturi en gaat daar wervelen wat positief zou zijn.[/QUOTE]

Waarom zou je wervelingen willen hebben in je carb, dit lijkt mij niet ten goede komen van de stroomsnelheid. Verder heb ik nog nooit een carb gezien die standaard die vorm heeft.
 
Back
Top