Vonkt, kan bobine stuk zijn?

honda_ss_50

Well-Known Member
Hallo allemaal, kunnen jullie mij misschien adivseren? Ik heb een ss50 brommer, deze loopt goed maar vraag me een aantal dingen af:

- Kan de bobine stuk zijn als het blok goed loopt maar geen verlichting heeft?

Alle hulp welkom O-)
 
Advertisement - register to remove this

nee , bobine heeft niks met de verlichting te maken.

de verlichting gaat via de verlichtingsspoel naar de spanningsregelaar , vervolgens naar de schakelaar om daarna naar de fitting en lamp te gaan.

het eerst wat je moet nakijken zijn de lampen , gewoon een nieuwe proberen , je kunt ook meten of je wel stroom krijgt op 1 van de draden van je fitting met een multimeter of spanningszoeker.
 
Dank voor je reactie,

Prima, scheelt weer 20 eur. Is het zo dat als er ergens een breuk in een kabeltje zit meteen alle verlichting/claxon het niet meer doet?
 
google even op een 4 takt forum, daar kunnen ze je zoiezo verder helpen.

Maar in een honda ss 50 zit org geen spanningsregelaar.
Er komen 4 of 5 draden uit de ontsteking.

Wit(witgeel) = Laadspanning
Geel = Verlichtingspanning.
GroenRood = Neutraalstandlampje.
Groen = massa
Zwart = Bobine draad.

Ga vanaf het begin meten en meet op de gele draad bij een motor die een beetje in toeren draaid. Dus niet stationer.

Volg de draden volgens dit schema en je zou er vast uit moeten kunnen komen.

ss50ie0.jpg
 
Hallo Rop,

Dank voor de uitleg. Heb op het gele kabeltje van de AC generator en het gele kabeltje in de koplamp een multimeter gezet terwijl de motor liep: uitslag ca 0,20 in wisselstroom en gelijkstroom modus. Ook heb ik de multimeter op het gele kabeltje van de AC generator gezet en het frame: uitslag ca 0,20. Kan ik nu aannemen dat de AC generator/lichtspoelen stuk zijn?

Extra vraag: Er zitten 2 spoelen onder het vliegwiel, hebben deze aparte functies (1 voor licht en 1 voor ontsteking) of werken deze samen?

Exta vraag 2: Er komt inderdaad een witte kabel (zoals je aangaf, de laadspanning) uit het blok, deze verbind nergens aan volgens het bedradingschema en hangt er gewoon bij, wat is de functie van laadspanning?
 
Last edited:
Back
Top