Voltage op elektrische choke

vw_speedsterke

Well-Known Member
Kan er me iemand zeggen hoe die elektrische choke werkt?
Want ik heb problemen met mijn scooter (start niet) en ik denk da het aan mijn choke ligt!
Staat er voor je wil starten 12v op of komt die 12v er pas op als ie al gestart is? Kan me iemand dit uitleggen of als niemand het zeker weet ff nameten
 
Advertisement - register to remove this

Als jeje contakt aan zet, gaat hij aan.
En ik denk niet dat hij op 12 volt werkt.
En als je hem wil testen zet je het contakt uit en haal je hem eraf, en zet het contakt aan en als het goed is terkt hij een pinnentje naar binnen of er komt er een naar buiten.
 
Als je scoot koud is zit t pennetje naar binnen, istie warm staat ie naar buiten.

Ik heb geeen idee hoe de choke weet of je scoot warm of koud is, maar ik gok dat het gewoon een bepaald tijdsinterval is.

Het pennetje wordt ingetrokken door een elektromagneet, en uitgezet door een veer. Ik denk dat als je je scoot aanzet (dus starten, niet contact aan) de magneet de pin naar binnen trekt (dus xtra benzine). Dan loopt langzaam een condensator (ofzo) vol waardoor het pennetje steeds verder uitzakt, en je choke dus langzaam uitgaat.

Ik kan het helemaal fout hebben, maar ik gok dat hij zo werkt.
 
Bij gilera (stalker) werkt de choke alleen als de motor draait, anders staat er geen spanning op (=12v wissel).
Als de motor koud is en je start hem hoort de choke naar buiten te komen.

Maar dit is dus voor een gilera stalker;)
mijn startproblemen waren met een nieuwe wel meteen over.

Groetjes
 
ik heb een keer de elec choke van een Kymco Dink bekeken (incl werkplaatshandboek) en op het momemt dat je het contact aanzet komt er een spanning op te staan (ik denk dat dit merkafhankelijk is hoeveel spanning). In de choke zit een vloeistof die uitzet doordat een metalen staafje opwarmt (je maakt eigenlijk kortsluiting in dat staafje).
Op het moment dat de vloeistof op een maximaal niveau staat, heeft het een pinnetje uitgedrukt.
Dat pinnetje sluit een gat in je carb af waardoor er een andere (lees: ideale) mengverhouding onstaat.

Dus je moet even naar de dealer gaan ofzo. Bij dat kymco werkplaatshandboek stonden 3 testjes in, hoe je kon testen of de choke werkte of niet.
Is helaas al een tijdje geleden, dus ik weet niet meer precies hoe het moet.
 
Back
Top