Vloeibaar metaal

Facilly

[NHO] M-tuning
Ik had even snel een vraagje,

ik was even een oud testcilindertje (pia hebo ng) aan het bewerken, maar toen ging ik door de zijkant van de uitlaatpoort heen (zit nu klein gaatje in, bij het tapeind dus).

Dit moet nu opgevuld worden met vloeibaar metaal, en nu heb ik vloeibaar metaal liggen, maar zit er geen beschrijving bij.

Dus hoe werkt dit? Ik knip een stukje van die ''staaf af'' en zorg dat het zachte gedeelte (binnenkant) goed met het harde gedeelte (buitenkant) gekneed wordt en breng het dan aan?

En hoe lang moet ik dat laten zitten voordat het echt goed hard en schuurbaar wordt?

groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Dat vloeibare metaal wat jij wilt gebruiken heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Je kunt niet echt fatsoenlijk een homogeen mengsel krijgen. Strak krijgen is moeilijk.
Plus dat het kneebaarstaal niet voor die doeleinden geschikt is. Het is natuurlijk het proberen waard. Waarschijnlijk is het te warm waardoor het kapot gaat. Beter is het door prof alminium lasser te laten dicht lassen.
 
vloeibaar of kneedbaar metaal is meestal geschikt tot een max temp van 120 graden, uitlaat gassen worden 600 + graden bij de poort. dus cilinder is dood en weggooien. repareren is niet mogelijk meer
 
door er in 1 keer zoveel tempratuur zo dicht bij de want in te brengen wil de wand denk ik loslaten van de cilinder. (door het uitzetten en krimpen)

of de kwalitijd ervan word niet beter.

heel het tapend dicht lassen en 3 tapenden gebruiken(don't try this @ home)
 
Lassen is een optie, Ik heb korte tijd geleden m`n uitlaatpoort en spoelpoorten aan de bovenkant dicht laten lassen ivm timingen. Gaat namelijk om een KX cilindertje dat op Puch Maxi moet komen.

Ik heb dit toendertijd laten doen bij Powerseal. Dit is alleen niet goedkoop. Je zou het even na kunnen vragen, maar kijk er niet raar van op als een nieuwe Hebo NG goedkoper is ;)

Gerben

Edit:

Denk er ook goed over na dat door de warmte je cilinder mss vervormt. Dit maakte bij mij niet uit omdat ik de cilinder na het lassen heb laten boren en sealen. Mocht dit er nog bij komen, ben je zkkr weten duurder uit als een nieuw cilindertje.
 
1056329L.jpg
 
je had van te voren even beter moeten kijken , bovendien gebeurd dit niet zomaar , zoveel haal je er normaal nooit uit..

maar idd , Powerseal , Hof etc. repareren dit soort dingen en die kunnen dit ook wel , maar dan kun je imo net zo goed een nieuwe kopen...
'
zomaar onlassen zou ik niet proberen, de kans dat de cilinder vervormd is dd erg groot...

volgende keer dus even wat voorzichtiger met je frees doen ;)
 
Ik zou het eerst gewoon proberen op te vullen het zit toch op een plek waar het niet echt kwaad kan als het smelt of los komt,
Want de kans is dan erg groot dat het toch de uitlaatpoort inschiet.
En anders moet je even goed zoeken op het net, want er is zowiezo kneedbaar of vloeibaar alunimium die die die hitte kan hebben.
Want ik op mijn fs1 racer zat een sbw cilinder die ook met vloeibaar aluminium is op gevult zowel de inlaat als de uitlaatpoort en dit spul zit er nog muurvast in sterker nog wou er laast een stukje van bij slijpen duurde gewoon 2 keer zo lang als bij aluminium van de cilinder zelf.
Dus er is wel juist spul voor.
 
harder is niet altijd beter hoor ,hoe harder/taaier iets is hoe makelijker dat het breekt en/of scheurt ;)

mja , als er wel wat mis gaat en de boel komt in de cilinder oid dan is het natuurlijk feest..
 
naja , laat ik het zo zeggen , een cilinderwand kapot is zo klaar , maar het carter vol rotzooi is ook niet grappig..

maar het is jouw keuze , dus als je het gewoon wilt doen ga gerust je gang hoor...
 
zou het gewoon zo laten zitten, ik heb het ook met mijn cilinder maar prestaties werden er niet minder om ofzo, heb het ook geprobeerd op te vullen met verschillend spul, maar niks bleef zitten.....
 
eventueel kan je het gat waar het tapeind door heen komt uitboren. Als je hierna er ff een koperen buisje inperst, dan is het euvel verholpen. Zo ga ik het tenminste met een speedcilinder doen.
 
tuurlijk kan je het wel opvullen met vloeibaar alu , je moet alleen de cilinder goed ontvette en grof opschure waar het opgevuld moet worden , en natuurlijk kwaliteit spul halen en geen praxis rommel.
 
Back
Top