Vivacity problemen!

ApsKe

Well-Known Member
Beste scooterforum leden,

Ik heb al een tijdje een vivacity. Deze liep te hard (65 km per uur) en het is een snor, hou niet van boetes dus heb het laten nakijken om hem langzamer te laten rijden (marktplaats beunhaas). Hij heeft aan de varioring, de sproeiers en rollers lopen klooien. Dit ging wel lang goed moet ik zeggen, maar nu komt hij niet meer voorruit en wordt ik bij het optrekken ingehaald door fietsers als ik moet stoppen voor de stoplicht.

Roken doet hij ook veel, als ik zeg maar de scooter start om hem warm te laten draaien staat hij stationair de hele straat blauw.. Het stinkt ook heel erg naar benzine. Soms heb ik het idee dat hij ook inhoudt als ik door de bocht ga. Tevens maakt hij een rare geluid in de carter (hoe je het ook noemt, dat ding bij de kickstart). Wat is er aan de hand? Ik deed wat research en de oplossing wat dichtbij kwam is de drukveer/trekveer.

Hoe kan ik de oliepeilen? Hoe los ik dit zelf op? Welke rollers moet ik hebben voor een vivacity snor? Drukveer/trekveer makkelijk zelf op te lossen? Hoe de olie weg laten lopen?

Hartelijk dank mannen.

Hoor graag van jullie :)
 
Advertisement - register to remove this

zoals ik het lees, staat je scooter nu veel te rijk in een poging de snelheid eruit te krijgen, en zal je hem opnieuw moeten afstellen.
wat ik ook denk hiervan, is dat er nu een brom cilinder op je viva ligt, en als je de snelheid ook echt eruit wil met een goede afstelling, zou ik je aanraden om hier eens naar te kijken en mss een snorcilinder terug erop te zetten.

oliepeilen, het enige waar je olie in zit in scooterblok is je achterwiel vertanding, hier staat ergens op het carter hoeveel olie erin moet, het beste is leeg laten lopen met de bout onderop en gwoon n tube nieuwe erin (deze tubes zit pcies genoeg in).

drukveer trekveren vervangen moet je ook goed uitkijken met wat je doet, aangezien je drukveer onder spanning in je poelie zit, als je trekveren gaat vervangen moet je eerst je koppeling van je poelie loshalen, daarna je trekveren loshalen van je koppeling, dit is lastig want deze zitten ook onder spanning in je koppeling

het gewicht van je rollen zal afhankelijk zijn van je drukveer. 2 scooters met dezelfde veren kunnen verschillende gewichten hebben omdat alles van elkaar afhankelijjk is, je vermogen uit je blok, je sterkte van je drukveer bv.
volgens mij was de maat van je rollen 16 x 13
 
Een 2-takt heeft geen carter olie onder de krukas.. Olie zit hier gewoon in een reservoir naast je benzine tank..

De benzine gaat via de carburateur.. De olie word hierbij samen gevoegd met een oliepompje.. Die olie komt dan in kleine dosis in de luchtstroom te recht en komt daardoor je blok in waar je krukas in zuiger zitten.. De olie zal zicht afzetten tegen de metalen delen waardoor de boel dus smeert.

Ik raad je ook terug te gaan naar een originele snor cilinder, met een bromcilinder gaat hij gewoon al veelste hard en is niet zachter te krijgen.. Met een snor cilinder ga je ook al 35 / 40 op de teller met een brom uilaat.
 
Heren,

Bedankt voor jullie reactie.

Is het eenvoudig om de snor cilinder erin te plaatsen? Dan ga ik het liefst daarvoor inderdaad.

Olie was helemaal leeg en weer bijgevuld maar daar lag het niet aan. Hij stinkt in ieder geval niet meer hahaha. Wel komt er nog rook uit de uitlaat en trekt hij langzaam op.

Vind het nu vreemd dat hij het altijd goed deed en nu weer niet.

Als ik de snor cilinder erop zet, Moet ik weer aan andere onderdelen denken die vervangen moeten worden? Rollers en uitlaat bijvoorbeeld?

Groeten,
 
Back
Top