Vivacity problemen na openen carterkap

Vivacity vs/x

New Member
Hallo,

ik heb vandaag mijn vivacity rolletjes vervangen. En nadat ik alles weer bevestigt had. (Met vario blokkeer sleutel) maakte de scooter nauwelijks toeren veel herrie en veel gerammel. Ik heb de carterkrans zo strak als mogelijk aangedraaid maar door de V-snaar leekt die een beetje krom te zitten. Op de as van de carterkrans zat ook een plaatje achter de rolletjes vast aan de as. Lijkt mij dat die ook begrenzend werkt.

Ik heb de oude rolletjes ook geprobeerd lijkt een foutje met terug monteren maar kan niet ontdekken wat. Heb de v-snaar beetje langer gemaakt zodat die makkelijk om de as ging. Meer eigenlijk niet. Moet ik de snaar ook weer spannen?

Als ik gas geef doet die heel lang stotteren en rammelen. En soms pakt die door en doet die normaal.




km stand: 17.530km
Post automatically merged:

Tevens reed de brommer maar 35 km/h ook vervelend
Post automatically merged:

Ik zal morgen even een filmpje van de scooter maken en hier plaatsen zodat het misschien wat verduidelijking schept.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Welke gewicht rolletjes heb je erin gedaan.

Die ventilator moet je pas vast draaien als die goed recht tegen de vario bus zit.. En daarbij even in de achter poelie knijpen zodat de riem achter dieper ligt en voor je veel riem hebt, zodat deze niet tussen de ventilator blijft zitten en dus de ventilator niet goed vast komt.

En ja de riem moet je altijd voor spannen voordat je de motor start.. Als je dat niet doet kan de riem breken omdat die bij het rond draaien ineens een harde ruk kan krijgen.. En als de riem voorin niet goed beneden zit kunnen anders de rolletjes uit de vario vallen. Want als de riem beneden is kan de vario zeg maar niet maar voren komen omdat er nog een riem tussen zit.

Alleen wanneer de motor weer kracht levert kan de vario de riem weer op drukken.. En door de krachten blijft alles waar het op dat moment moet zijn.
 
Het is zo krap op die as,

ik kan echt net de bout aandraaien 2 slagen met de hand en derest MOET, met gereedschap.

op die as zit een plaat die schuift in het rollenhuis. Vandaar ook geen speling, en dat alles zo krap zit. Ik had de snaar niet gespannen. En dacht dat de carterkrans zichzelf recht zou trekken met aandraaien. Door die krappe ruimte en de vsnaar zit die krans er al meteen scheef op

13 gram rolletjes
Post automatically merged:

een filmpje met geluid als het goed is hoe die nu loopt.
 
Last edited:
13 gram is erg zwaar.
Zelfs als je met een snor zou rijden
Brom zou ik eens 9 gram steken en kijken hoe dat loopt.

Dat plaatje wat je bedoelt is dat een shim? Die net over de as past met de dikte van de vario bus?

Ik zelf houd een 1mm over op de as als ik alles heb aangedraaid.
En dat is eerst alles monteren met de vario en snaar.
Dan de plaat er op goed aandrukken over de splines. En met de hand de moer er zover mogelijk opdraaien.

Dan aanhalen en nog even voelen of er geen speling op zit, vario paar keer draaien voor de spanning. Nogmaals voelen en klaar.
 
Ik trek net geen wheelie met vol gas, normaliter 13 gram. Het is een gradenplaat volgens google. En die echt vast op de as. Ik heb geen lucht gereedschap dus werk met een vario stopper.

ik zal morgen even de carter openen en fotos plaatsen. Denk dat dat het makkelijkst is.
 
Het is zo krap op die as,

ik kan echt net de bout aandraaien 2 slagen met de hand en derest MOET, met gereedschap.

op die as zit een plaat die schuift in het rollenhuis. Vandaar ook geen speling, en dat alles zo krap zit. Ik had de snaar niet gespannen. En dacht dat de carterkrans zichzelf recht zou trekken met aandraaien. Door die krappe ruimte en de vsnaar zit die krans er al meteen scheef op

13 gram rolletjes
Post automatically merged:

een filmpje met geluid als het goed is hoe die nu loopt.

geen geluid.
 
Back
Top