Vespa sprint euro 5 start niet meer

Milan071

New Member
Goede dag

Mijn Vespa sprint euro 5 start op eens niet meer.
Ik heb der de hele dag gewoon op gereden en opeens toen ik hem stil zetten uurtje later terug kwam starten hij niet. enigste wat je hoort is het soort klikje als ik hem probeer te starten maar daarna dood stil geen geluid verder van starten

Iemand die mij kan helpen
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt erop dat het schakelcontact in het startrelais verbrand is of de accu slecht of slecht geladen is.
Zoek je startrelais eens op en maak een kortsluiting tussen de twee dikke draden, als de startmotor dan wel draait is je startrelais defect.

Kijk ook je accu even na, meet of de spanning nog in orde is en of de laadspanning oke is als de scooter straks weer loopt.

Verbrandde contacten in startrelais komt vaak voor als de accu slecht is en je probeert ondanks dat toch continue te starten.
 
Gezien de staat van het spul is het wachten op een dergelijk iets!


Injectie scooters zijn erg gevoelig voor vuil, vocht, oxidatie en afhankelijk van een goede onderlinge communicatie van onderdelen.
Een goede geleiding is hier echter van belang anders gaat het mis!
 
Wanneer je knipperlichten het doen, remlichten en toeter ook, dan zou ie toch een paar slagen kunnen maken met de starter.
> Doen je knipperlichten het?
> Bij de Vespa weet ik het niet waar ze zitten, maar er zitten een paar zekeringen in de scooter. Eentje vlakbij de accu, en een stuk of 4 bij elkaar in het handschoenenkastje. Een zekering die geen stroom doorlaat is kapot, en vaak kun je dat ook zien.
> zijn er lampjes oid aan je elektrisch systeem toegevoegd? Of een power commander?
 

Attachments

  • zekeringen vespa e5.jpg
    zekeringen vespa e5.jpg
    92.2 KB · Views: 14
Alle zekeringen zijn prima net mijn hele scooter uit elkaar getrokken om te kijken waar het geluid vandaan kwam. Kwam inderdaad van mijn startrelais. Heb een nieuwe gekocht hem der precies het zelfde op gezet en hoor bij de nieuwe het geluid ook. Wat kan het dan nog zijn
Post automatically merged:

Wanneer je knipperlichten het doen, remlichten en toeter ook, dan zou ie toch een paar slagen kunnen maken met de starter.
> Doen je knipperlichten het?
> Bij de Vespa weet ik het niet waar ze zitten, maar er zitten een paar zekeringen in de scooter. Eentje vlakbij de accu, en een stuk of 4 bij elkaar in het handschoenenkastje. Een zekering die geen stroom doorlaat is kapot, en vaak kun je dat ook zien.
> zijn er lampjes oid aan je elektrisch systeem toegevoegd? Of een power commander?
Alles doet het gewoon behalve starten
Post automatically merged:

Een opgeladen accu kan wel ruim 12 volt aangeven maar totaal geen vermogen meer hebben.
De accu is dan "overleden".
Joey schaars heeft der een maand geleden een nieuwe accu in gezet
 
als een relais klikt.... dan doet ie t....

gister bij een maat geweest met t zelfde probleem.
onderzocht...beetje roest bij de startmotor maar niks ernstigs.

die accu geladen en starte direct.... na 1 dag weer t zelfde probleem.. weer laden en weer rijden..
dan kan je snel tot de conclusie komen dat de stator overleden is.
hij laad namelijk niks bij.
 
Wanneer de knipperlichten enzo het doen is dat goed nieuws. Je stroom komt al op veel plekken, en de hoofdzekering bij de accu zal in orde zijn.
Goed werk dat je het startrelais hebt gevonden, en een nieuwe aan kon sluiten!
Nu wordt het spannend want de volgende stap is om te kijken of je startmotor het nog doet want:
- Of hij is gewoon stuk van binnen
- Of de stroom die bij het starten uit de plus van de accu komt, en die naar het startrelais gaat, en dan verder naar de plus van de startmotor gaat is belemmert. Wanneer je de startknop gebruikt verbindt het start relais de rode draad van de accu naar het relais, met de rode draad van het relais naar de startmotor. Dus de stroom naar de startmotor kan belemmert zijn, maar de stroom van de accu naar het relais ook.
- de startmotor heeft via een soort beugel verbinding met de minpool van de accu. Dat is een dikke zwarte draad van het contact bij de startmotor.
vooral bij oudere scooters kan de min verbinding slechter geworden zijn.
Ik stuur je een foto van hoe dit bij mijn zip is. Hier zie je dat een extra min kabel tijdelijk van de beugel is afgehaald.
Die dikke rode draad gaat naar het relais.
Misschien helpt dit je wat verder.
 

Attachments

  • originele bobine ligging.jpg
    originele bobine ligging.jpg
    257.9 KB · Views: 10
Je hebt dus niet de test gedaan met het door verbinden van de polen op het relais , probeer dat nu dan eens en kijk of de startmotor wel draait.
Start hij nog niet dan , dan is het de verbinding op je startmotor , massa startmotor , of startmotor zelf.
 
als een relais klikt.... dan doet ie t....

gister bij een maat geweest met t zelfde probleem.
onderzocht...beetje roest bij de startmotor maar niks ernstigs.

die accu geladen en starte direct.... na 1 dag weer t zelfde probleem.. weer laden en weer rijden..
dan kan je snel tot de conclusie komen dat de stator overleden is.
hij laad namelijk niks bij.
Kan ook ecu zijn
 
Alle zekeringen zijn prima net mijn hele scooter uit elkaar getrokken om te kijken waar het geluid vandaan kwam. Kwam inderdaad van mijn startrelais. Heb een nieuwe gekocht hem der precies het zelfde op gezet en hoor bij de nieuwe het geluid ook. Wat kan het dan nog zijn
Post automatically merged:


Alles doet het gewoon behalve starten
Post automatically merged:


Joey schaars heeft der een maand geleden een nieuwe accu in gezet
Was dat wel de oorzaak ?
Als hij niet geladen wordt is het ook gauw afgelopen met een nieuwe accu.
Kijk de aansluitingen eens goed na. Van de kabels, niet verroest, geoxideerd.
 
ook had ik gecheckt of de startmotor t nog deed... direct stroom er op en NIKS...... (voor je voor niks een nieuwe koopt)
het was gewoon puuur de lege accu die niet geladen werd.
een gy6 startmotor doet t wel met direct stroom/

KLIK
KLIK

suc6!
 
Last edited:
Back
Top