Vespa Si vraagjes

thootje88

Well-Known Member
Hallo allemaal, ik heb een paar vragen over mijn Vespa Si
Setup:
- 50cc standaard zuiger en cilin.
- Proma Circuit uitlaajke
- Sproeier 64
- Standaard koppeling
- Poeliemaatje 70

Verhaal:

Heb sinds 1 jaar een mooie Vespa Si, thuis staan die ik heb opgeknapt.(naar mijn mening afgeknapt, hijs oerlelijk).
Heb m na t opknappen weer in mekaar gezet, met wat andere onderdelen zoals:
- Proma
- Sproeier maat 56
- Poeli

27 sept, werd ik 16, dus ik me certifi gehaald. En natuurlijk rijden met dat ding.
Na ongeveer 4,5 KM stopte ie ermee, dus ik naar huis gelopen. Een maal thuis ben ik gaan kijken wat er eigenlijk mis mee was. De zuiger wast vastgelopen in de cilinder (krukas, en cilinder waren nog goed).
Diezelfde dag heb ik een nieuwe zuiger gekocht (50cc). Toen heb ik met speciaal schuurpapier de cilinder (die een beetje beschadigd was) in orde gemaakt. Alles in mekaar gezet, en een grotere sproeier eringezet (64) (dat was de oorzaak, overhitting).
De zuiger is inmiddels 300km ingereden, het werkt perfect.

Probleem 1:
Soms als ik de brommer wil starten, geeft ie een "POF", het lijkt alsof ie luchtdruk kwijtmoet, en dat gaat via de uitlaat! wat is dit?!

Probleem 2:
Daarstraks, moest ik even de stationair afstellen, omdat ie afslaat bij het stilstaan. Daarna ben ik weer gaan rijden (duh:p). Toen begon ie te haperen!. Hij sloeg steeds af! Dus ik terug naar mn garage en de bougie losgedraaid en schoongemaakt.
- Kleur: zwart! (voorheen koffiebruin)
- Roet
heb het roet erafgeveegd en met schuurpapiertje het "lipje" afgeschuurd.
Toen liep ie weer perfect.
Waar kan die zwarte kleur opeens vandaan komen?, verzopen?:S

Ik heb nu poelie maat 70 erop liggen, en als ik m voorbij de 45trek begint ie heftig te trillen, het irriteerd mateloos! Is dit normaal?

Wat kan ik er nu het beste aan doen dat ie niet meer die kuurtjes vertoont, of zou dat iets van "inrijden" kunnen zijn?

Ps. nu heb ik sproeiermaat 64 erin gezet

Groetjes Thomas
 
Advertisement - register to remove this

ja ik heb een ciao, heb dus ook hetzelfde gehad .

1) die ploffen is niks om u zorgen over te maken koop u een grotere carb (13/13)

2) dat afslaan gebeurt door een te kleine sproeier

3) dat trillen kan je verhelpen door buis er tussen te lassen (overbodig dus bij youw setup)
 
Probleem 1: Is "normaal", komt door de aanrenknop. (weet ff niet meer hoe dat heet8P)

Dat trillen kan misschien wel door een slippende V-Snaar komen. Span deze dus even wat beter:!
 
Hornymoose zei:
2) dat afslaan gebeurt door een te kleine sproeier

Lijkt me sterk, want dan zou de bougie zeker koffiebruin moetem zijn!, of zie ik dat verkeerd?
 
meestal is pof een te kleine sproeier , of iets met de ontsteking , denk hierbij aan contactpunten. verder kan het zijn dat je koppakking lek is of dat je decompresseur niet goed afsluit....

trillen kan zijn dat de v-snaar te strak staat of de poulie krom is oid..
 
Sproeier 64 is goed in de richting. Bougie zwart = kleinere monteren , wit = grotere monteren

dat trillen kan zijn dat je poelies gescheurd zijn. Zelf ook vaak last van gehad.
 
wat fijn, al ie reacties!, heel erg bedankt!;)

De bougie is nu weer mooi koffiebruin:), het was omdat ik de stationait nét had afgesteld.

Heb vandaag nieuwe trekveertjes gehad, nu trekt ie heel goed op:D

Nog 1 vraag:
Hoe kan het dat als ik constant 50km/h rijd, dat mn motorblok toch nog "tijdelijk" vastloopt, als ik dan even 2 min wacht, kan ik weer starten en aanrijden:S??

Dat waren zo al mijn vragen, nog bedankt voor die goeie reacties;)
Thomas

ps. door die nieuwe trekveertjes trilt ie wel minder, en loopt ie stationair veel mooier;) En de koppeling loopt niet meer aan (voorheen wilde het achterwiel nogal eens meejdraaien als ik de achterkant omhoog hield:S)
 
Ik heb zelf een Piaggio Ciao gehad, die zware plof uit de uitlaat zijn uitlaatgassen die in de uitlaat ontploffen volgensmij. Dit kan je ook veroorzaken door voor de gein een beetje met de kleppenlichter te spelen :p

Het trillen van je brommer komt door het hoge toerental. Als ie bij zijn maximale toeren komt gaat de brommer wat trillen. Als je een keer wind in de rug hebt worden de toeren nog hoger dan eerst en loopt de motor zonder te trillen. Wat je hieraan kunt doen is een grotere achterpoelie erop te zetten. Je topsnelheid ligt wel wat lager maar de motor wil wel de hele tijd nog wat hogere toeren draaien en daardoor niet trillen.

Succes met knutselen verder :D
 
wat is dit?

ik heb een vespa si die k heb opgeknapt
hij rijd ongeveer tusse de 80 90 dus k heb hem volle gas laten lopen
wanneer k hem uitzette starte hij de dag erna niet meeR hoe kan dit?
ik heb een nieuwe bougie gekocht omdat k dacht dat die wel verbrand zou zijn plus een nieuwe bougie dop alles van champion maar hij doet het nog steeds niet.

hij vonkt en je hoord de moter maar hij slaat niet aan.

hopelijk kan me iemand zegge wat dit is ?
ik vind het zonde van al dat geld wat k erin heb gestoke
 
Heej,

Ik heb een Vespa Ciao gehad en die knal in de uitlaat is niks om je zorgen over te maken. Als je wilt starten door de compressie hendel in te trekken en dan tegelijk gas geven komt er een knal... Als je normaal start dus compressie los dan pas gas geven moet het verholpen zijn.

Marcel
 
bedankt

bedankt jongens maar k denk dat het tijd word voor een nieuw blok k heb geprobeert wat jullie zeide maar k krijg m maar niet gestart
 
Back
Top