Vespa LX50 4t4v 2015 Teller doet het niet

LDB

Waarom?
Hallo,

Na veel gezeik en einde raad ben ik weer eens hier beland. Nou is het natuurlijk niet het einde van de wereld dat m’n teller het niet doet, maar ik heb toch behoorlijk wat neergelegd voor nieuwe onderdelen en ben uiteindelijk niks opgeschoten.

Wat het probleem is: de teller blijft op 0 staan, maakt niet uit hoe hard ik ga.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd: Nieuwe km-kabel aangeschaft en geïnstalleerd (zo ver als ik weet gewoon goed, kabel trekken van onder naar boven, kind kan de was doen.) Dit verhielp het probleem niet. Was er toen al weer klaar mee maar heb toen gekeken wat voor onderdelen nog meer nodig waren om de kabel draaiend te krijgen. Kwam erachter dat de tellerworm zo goed als versleten was, ook daar een nieuwe van gekocht. Weer geen resultaat, balen!!! Let op, hier was al goed hoorbaar dat bij mijn voorwiel (bijna 100% zeker dat het de worm was) iets vast liep. Je hoort constant een ratelend/tikkend geluid. Kabel weer losgehaald bij mijn voorvork, en even eerst geprobeerd hem te draaien met mijn vingers. Lukte niet, probleem zat hem dus duidelijk bij de kabel en/of teller.

Kabel was het hoogst waarschijnlijk niet, aangezien ik er een nieuwe in had gezet. Toen even naar het mechanisme bij me teller gekeken. Ongeveer met dezelfde vorm een soort stukje vastgeklemd op m’n boormachine, en ben toen gaan draaien in m’n tellermond. Bleek dus dat dat mechanisme vol met troep zat en amper draaide! In een ultrasoon reiniger geprobeerd te leggen na het zo veel mogelijk demonteren van het mechanisme, deed alleen weer niks.

Nieuwe teller halen dan maar… Nieuwe teller gehaald, geïnstalleerd, km-kabel erop, tellerworm er weer in ( reed zonder worm, zodat hij niet aanliep), fingers crossed en…! Loopt het weer aan!

Begrijp er helemaal niks meer van, is dan toch de kabel foutief? Heb ik iets te strak/te los gedraaid?

Ik zie graag jullie reactie tegemoet,

LDB
 
Advertisement - register to remove this

Zit hij onderweg dan niet ergens in een te strakke bocht , anders loshalen bij de teller en met een kleine fitting schroevendraaier , in het vierkantje van de teller , om te kijken of het euvel in de teller zit . Gaat deze goed , dan bij het wiel weer aansluiten , voorwiel van de grond en deze in de rijrichting draaien .
Draait de kabel nu mee boven bij de teller?
 
Zit hij onderweg dan niet ergens in een te strakke bocht , anders loshalen bij de teller en met een kleine fitting schroevendraaier , in het vierkantje van de teller , om te kijken of het euvel in de teller zit . Gaat deze goed , dan bij het wiel weer aansluiten , voorwiel van de grond en deze in de rijrichting draaien .
Draait de kabel nu mee boven bij de teller?
Ik ga binnenkort even kijken, ben nu helaas ziek. Dank voor de reactie!
 
Misschien per onderdeel kijken wat er niet werkt.
Dus niet alles in elkaar zetten en dan balen dat het niet werkt.
Als je de tellerkabel op het wormwiel aansluit kijken of de binnen kabel dan meedraait als je het wiel draait.
Evt iemand vragen die voelt of de binnenkabel makkelijk tegen te houden is.
En ook andersom proberen, tellerzijde monteren en van onderaf de binnenkabel draaien.
Is de binnenkabel niet te kort ?
Heb je hem ondersteboven gemonteerd, er zit een kraagje aan de binnenkabel zodat hij niet kan zakken.
Dan zakt hij naar beneden en neemt de teller niet mee.

Beterschap.
 
Dank voor de suggesties allemaal, ben gelukkig weer goed uitgeziekt en daarmee ben ik ook weer eens goed gaan kijken.

Heb kunnen uitsluiten dat het niks met de kabel of iets onderin heeft te maken, het lag WEER aan de teller :mad:. Toen maar de teller compleet opengehaald (echt alles eruit) en dan kan je heel makkelijk zien wat het probleem eventueel kan zijn. Bij de "nieuwe" teller was exact hetzelfde probleem als met m'n oude teller.

Je kan namelijk zien of alle tandwielen nog soepel in elkaar draaien, en dat was bij beide tellers niet het geval. Het probleem zit hem bij de tellermond. Geen idee of dit een vaker voorkomend probleem is maar op een of andere manier verzamelt daar een enorme hoop bagger en slijpsel binnenin, waardoor de teller te stroef draait voor de kabel (daarom hoorde ik hem ook tikken). Opgelost door WD-40 te spuiten in de tellermond en bovenin waar een opening zat, en vervolgens rustig te draaien met een boormachine. Uiteindelijk is het weer soepel geworden doordat een groot deel van de bagger eruit kwam lopen (vast niet alles eruit, maar goed genoeg). Even de teller met het mechanisme los op de km-tellerkabel gezet zodat ik kon zien of dit de oplossing was, en inderdaad hij deed het weer (wiel draaide soepel en het wijzertje ging rustig omhoog). Teller weer in elkaar gezet, kabel erop gedraaid, wormwiel er onder weer in, en hij doet het weer zoals nieuw! Al met al een hele hoop gezeik voor een km-teller, maarja 't is niet anders.

Ik zou graag nog wel willen weten of andere mensen ook zo'n soort zelfde probleem hebben met hun LX teller. De rest bedankt voor de hulp!
 
Moet zeggen dat ik meestal de problemen ook in de naaf zelf zou gaan zoeken ipv de teller eigenlijk. Dat er een keerring kapot gaat en er een kuub zand tussen het vet en je wormwiel komt waardoor het of kapot gaat of vastloopt. Maar bij te teller zou je haast denken dat er mee is gerommeld om de stand terug te draaien of wanneer een beunhaas het maar half terug in elkaar krijgt gezet. En voor nu misschien een hoop gezeik maar dit zal je vast geen tweede keer overkomen. En een werkende teller is sowieso altijd handig en beter ook mocht je je scooter ooit verkopen. Een kilometertellerstand is altijd geloofwaardiger dan al die Vespas die tekoop staan waar 2 of 3 dagen geleden de kilometertellerkabel van is gebroken
 
Zou misschien kunnen dat er een hoop oud vet , door het draaien van de teller kabel naar boven wordt geduwd , deze kabel is gedraaid als ik het goed heb , je krijgt dus de werking , net als je boor vast gaat zitten in hout of metaal . Nu gaat het vet naar boven en verstopt je aandrijving.
als het weer gebeurt weet je wat te doen in ieder geval .En dan zou ik ook de kabel vervangen. Waarschijnlijk een keer overmatig ingevet , of de binnen en buitenkabel slijten op elkaar , en het slijpsel gaat naar de teller ingang en blokkeert daar de boel.
 
Last edited:
Back
Top