OPGELOST: Vespa LX50 4t4v Ratelgeluid help!

TimXPN

Member
Beste SF’ers,

Allereerst beste wensen en een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

graag vroeg ik mij of jullie mij konden helpen met het volgende:

ik heb momenteel een Vespa LX50 4t4v uit 2013. Hiervoor had ik een Piaggio New Fly 4t4v ook uit 2013 en deze trok en reed naar 60/65km/u. Nu had ik alles kwa setup van de Fly overgezet naar de Vespa, aangezien dit toch hetzelfde blok is.

Dit betekend:
- Malossi multivar
- 7,5 gr rollen
- standaard drukveer
- sproeier 75
- Malossi digitronic ECU
- Nieuwe orignele piaggio v snaar

Ik merk twee dingen op:

1. De vespa trekt niet zo aggresief en krachtig op als de new fly en bereikt ook maximaal 50-55 op de telller. Ik weet niet precies waar dit door komt maar een wilde gok is: ik zag bij het loshalen van de vario, dat de v snaar niet tot de maximale hoogte komt. Het is niet dat de vario is ingesleten (geen fysieke groeven) maar zie wel dat de afdruk van de snaar tot ongeveer 70% komt van het loopvlak. Tijd voor vervanging van de Multivar?

2. Dit vind ik het meest vervelend: er komt een vrij hard ratelend/rammend geluid uit vermoedelijk de carterkap.

Zie volgende opname op youtube:

Erg vreemd omdat ik deze reeds heb gecontroleerd op losse onderdelen bij vario of bij koppeling (ook rolletjes zijn net vervangen, en geleiders zien er ook goed uit. Misschien iets met kickstart of bendix? Ook tijdens rijden al de bokstandaard iets vastgehouden met mn schoen dus kan ook niet dat zijn. Of wellicht is het de uitlaat die niet goed vast zit? Het klinkt letterlijk alsof je twee ijzeren onderdelen tegen elkaar trillen.

Hoop dat jullie advies hebben voor de twee kwesties.

Alvast bedankt!!

-Tim
 
Advertisement - register to remove this

Sproeier 84? Ben verrast dat hij niet verzuipt :tongueout:
Post automatically merged:

Top man. 55 is opzich een best prima snelheid. Ik kreeg zelf iets hogere top met een sproeier 84 en de luchtschroef op 2,5 slag. Verwacht geen hogere snelheid met de Multivar, maar wat je wel voelt is dat de motor lekker loopt op ieder toerental.
Ook zijn scooter boeren snel van het vervangen. Wat opzich niet slecht is, want dit geeft het minste kans op verdere problemen.
Sproeier 84? Ben verrast dat hij niet verzuipt :tongueout:
 
Sproeier 84? Ben verrast dat hij niet verzuipt :tongueout:
Post automatically merged:


Sproeier 84? Ben verrast dat hij niet verzuipt :tongueout:

Kan je vertellen dat 75 veel te arm is voor jou setup. In de bijlage mijn gps
 

Attachments

  • Screenshot_20201125_204443_com.thsolutions.Race2~2.jpg
    Screenshot_20201125_204443_com.thsolutions.Race2~2.jpg
    81.2 KB · Views: 6
Een Fly heeft volgens mij een mid cage blok en een LX een short cage. Je kan dat zien aan de velg maat; De Fly heeft een 11'' achterwiel en een LX een 10''. Als je dezelfde V-snaar gebruikt kan het kloppen dat je niet de hele range van de Multivar gebruikt.
Als je je carterkap er af haalt, dan de achter poelie helemaal in zijn wijdste stand zet,...dus de snaar in de kleinste stand, dan moet de snaar op de multivar helemaal aan de buitenrand lopen. Het is ff pielen. Kijk anders of de vsnaar wel bij een LX hoort; er staat een lengte op als het goed is.
Mijn LX 4T4V met multivar loopt 65 op de teller. Ik heb een 78 sproeier er in.
 
Een Fly heeft volgens mij een mid cage blok en een LX een short cage. Je kan dat zien aan de velg maat; De Fly heeft een 11'' achterwiel en een LX een 10''. Als je dezelfde V-snaar gebruikt kan het kloppen dat je niet de hele range van de Multivar gebruikt.
Als je je carterkap er af haalt, dan de achter poelie helemaal in zijn wijdste stand zet,...dus de snaar in de kleinste stand, dan moet de snaar op de multivar helemaal aan de buitenrand lopen. Het is ff pielen. Kijk anders of de vsnaar wel bij een LX hoort; er staat een lengte op als het goed is.
Mijn LX 4T4V met multivar loopt 65 op de teller. Ik heb een 78 sproeier er in.

Je hebt helemaal gelijk, ik kwam er vandaag zelfs achter dat ik een verkeerde v snaar in had gezet (zie foto). De /2 was veel korter en dikker; dom dom! Ik heb de oude /1 in erin gedaan en merkte al goed verschil en kwam tot 60. Nu nog mn rollen naar 6,1 doen en dan kijken. Zit momenteel sproeier 75 in. Maar fijn een mede lx 4t4v’er! Mag ik vragen wat je precieze setup is? Heb je een digitronic ecu of doorboorde origineel?
 
Je hebt helemaal gelijk, ik kwam er vandaag zelfs achter dat ik een verkeerde v snaar in had gezet (zie foto). De /2 was veel korter en dikker; dom dom! Ik heb de oude /1 in erin gedaan en merkte al goed verschil en kwam tot 60. Nu nog mn rollen naar 6,1 doen en dan kijken. Zit momenteel sproeier 75 in. Maar fijn een mede lx 4t4v’er! Mag ik vragen wat je precieze setup is? Heb je een digitronic ecu of doorboorde origineel?
Wat ik boven beschreven heb is met standaard ecu; ik heb ook een digitronic en dan rijdt ie dik boven de 70.

Dus standaard 50cc cylinder, standaard kop, standaard uitlaat, standaard ECU, sproeier 78, Malossi luchtfilter (doet niet zoveel), Multivar met de standaard rolletjes die erbij zaten (6.3?) witte drukveer, Malossi V-snaar (https://www.malossistore.eu/x-special-belt-185x8x727-mm-30-vespa-lx-50-4t-6111246-velx504t-M-P) met deze setup rijdt hij 65.

Hetzelfde met de Digitronic ipv de standaard ECU doet 70+
 
Top! Ik denk dat ik nu de verkeerde multivar erin heb zitten (van een new fly). Heb zelf nu
Wat ik boven beschreven heb is met standaard ecu; ik heb ook een digitronic en dan rijdt ie dik boven de 70.

Dus standaard 50cc cylinder, standaard kop, standaard uitlaat, standaard ECU, sproeier 78, Malossi luchtfilter (doet niet zoveel), Multivar met de standaard rolletjes die erbij zaten (6.3?) witte drukveer, Malossi V-snaar (https://www.malossistore.eu/x-special-belt-185x8x727-mm-30-vespa-lx-50-4t-6111246-velx504t-M-P) met deze setup rijdt hij 65.

Hetzelfde met de Digitronic ipv de standaard ECU doet 70+
Top! Thanks! Heb nu de verkeerde Multivar erin zitten (nog van mn oude New Fly) zal ook een malossi snaar bestellen. Ook digitronic heb ik al :p
 
Back
Top