Vespa LX50 4t zakt weg in toeren

Max2110

New Member
Beste Scooterliefhebbers,

Onlangs heb ik een Vespa LX50 4t uit 2012 met 19k KM's op de teller op de kop getikt op Marktplaats. De scooter was van een dame die hem binnen in haar garage had staan, maar er al meer dan een jaar niet op had gereden. De scooter startte bij de aankoop dan ook niet.

Thuis heb ik de accu opgeladen, en de scooter voorzien van nieuwe brandstof. Na flink wat doorstarten en kicken ging de scooter dan toch aan, en reed ook OK. Ik heb daarna besloten om meteen zelf een beurt uit te voeren.

Het volgende heb ik gedaan:

- olie + transmissieolie wissel
- oliefilter vervangen
- bougie vervangen
- luchtfilter vervangen
- varioring verwijderd
- kickstartronsel gesmeerd

Ik heb zelf weinig verstand van scooters, bovenstaande heb ik allemaal aan de hand van Youtube/forumposts uitgevoerd. Het is dus zeker mogelijk dat ik ergens een fout heb gemaakt.

Afijn, het leek allemaal gelukt. De scooter startte ook weer direct. Maar dan nu het probleem:

Starten gaat prima, het wegrijden gaat prima, maar telkens nadat ik ongeveer 5 minuten heb gereden zakt de scooter ineens helemaal weg in de toeren. Het maakt dan niet uit hoe hard ik rijd, 30 of 50, plotseling klinkt het alsof de scooter niet genoeg benzine krijgt oid. Hij begint te pruttelen, komt niet harder dan 10 a 15k/u vooruit, en het maakt niet uit of ik vol gas of half gas geef. Dit houdt vervolgens zo'n 30 seconden aan, alvorens de scooter weer op toeren komt en daarna weer prima rijdt. Het kwam ook een keer voor dat de scooter echt niet meer wilde rijden, ik moest hem toen opnieuw starten en toen was het euvel (tijdelijk) verholpen.


Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik heb uiteraard gezocht op Google maar het probleem is te algemeen en ik krijg teveel verschillende resultaten. Zelf denk ik aan een probleem met benzine/lucht toevoer, of het stellen van de kleppen. Ik vind het alleen vreemd dat het probleem zich alleen voordoet kort na het wegrijden, en het daarna weg is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

 
Advertisement - register to remove this

Zou toch even de kleppen stellen , de carb schoonmaken , (na een jaar stilstaan , kan er sludge in de carb zitten ) checken of er genoeg benz bij de carb aankomt , eventueel benzine filter , als die tussen de leiding zit vernieuwen . ook kun je voor alle zekerheid de choke even checken .
En waar ik tegenaan gelopen ben , bij de scooter die ik gekocht heb , die ook een jaar stilgestaan had , is de remklauw op gangbaarheid controleren .
 
Last edited:
Dank voor je reactie. De dingen die je noemt had ik ook al aan gedacht, ik had alleen gehoopt dat het eenvoudiger kon zijn :sweatsmile:

Mooi projectje weer voor het weekend.
 
Dank voor je reactie. De dingen die je noemt had ik ook al aan gedacht, ik had alleen gehoopt dat het eenvoudiger kon zijn :sweatsmile:

Mooi projectje weer voor het weekend.
Dit is tevens nog best eenvoudig. Dit kan je allemaal in een middagje doen, met een beetje kennis.
 
Back
Top