Gbotman
Member
Beste Forumleden,
Ik heb even een klein vraagje over een Vespa LX 50 4T 2V snor uit 2009 van een vriend van mij.
Eerst even wat informatie over de scooter:
Een aantal maanden geleden heb ik een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd aan de scooter (rollen, motorolie, vertandingsolie, v-snaar, luchtfilter element, carburateur schoongemaakt).
De scooter is volledig origineel (10g piaggio rollen, standaard snor-cdi, piaggio v-snaar, standaard 50cc cilinder, standaard sproeier), de varioring zat er alleen niet in. Met deze combinatie loopt het blokje mooi rustig en de scooter rijdt ongeveer 35 op de teller, wat een prima snelheid is voor een snor lijkt mij.
Nu komt het probleem: de scooter loopt sinds een aantal dagen ineens 60km/h op de teller, wat natuurlijk niet ideaal is. Zelf ben ik op het moment erg druk en niet in de buurt om het probleem uitgebreid te diagnosticeren, dus ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij op de goede weg kan helpen zodat ik dit probleem snel kan oplossen wanneer ik in de buurt ben dit weekend.
Het enige probleem dat in mij opkomt, is dat de begrenzing in de CDI stuk is, maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord, vandaar de verbijstering dat hij zo snel liep. Naar mijn kennis is de toerenbrenzer standaard ingebouwd in de snor-CDI en wordt er niet gebruik gemaakt van een cartersensor die de snelheid meet en dit terugkoppelt naar de CDI, zou iemand dit voor mij bevestigen?
Het lijkt mij niet dat de scooter met een standaard snor-CDI (rond de 6500 tpm denk ik?) een snelheid van 60 km/h weet te halen zonder meer toeren te draaien (zoals bij een brom of ontgrensde CDI), dus het probleem kan volgens mij alleen maar in de CDI zitten.
Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen of hetzelfde probleem heeft gehad zodat ik dit weekend wat efficienter te werk kan gaan en op tijd onderdelen kan bestellen wanneer dit nodig is. Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
Guus
Ik heb even een klein vraagje over een Vespa LX 50 4T 2V snor uit 2009 van een vriend van mij.
Eerst even wat informatie over de scooter:
Een aantal maanden geleden heb ik een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd aan de scooter (rollen, motorolie, vertandingsolie, v-snaar, luchtfilter element, carburateur schoongemaakt).
De scooter is volledig origineel (10g piaggio rollen, standaard snor-cdi, piaggio v-snaar, standaard 50cc cilinder, standaard sproeier), de varioring zat er alleen niet in. Met deze combinatie loopt het blokje mooi rustig en de scooter rijdt ongeveer 35 op de teller, wat een prima snelheid is voor een snor lijkt mij.
Nu komt het probleem: de scooter loopt sinds een aantal dagen ineens 60km/h op de teller, wat natuurlijk niet ideaal is. Zelf ben ik op het moment erg druk en niet in de buurt om het probleem uitgebreid te diagnosticeren, dus ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij op de goede weg kan helpen zodat ik dit probleem snel kan oplossen wanneer ik in de buurt ben dit weekend.
Het enige probleem dat in mij opkomt, is dat de begrenzing in de CDI stuk is, maar ik heb hier nog nooit wat over gehoord, vandaar de verbijstering dat hij zo snel liep. Naar mijn kennis is de toerenbrenzer standaard ingebouwd in de snor-CDI en wordt er niet gebruik gemaakt van een cartersensor die de snelheid meet en dit terugkoppelt naar de CDI, zou iemand dit voor mij bevestigen?
Het lijkt mij niet dat de scooter met een standaard snor-CDI (rond de 6500 tpm denk ik?) een snelheid van 60 km/h weet te halen zonder meer toeren te draaien (zoals bij een brom of ontgrensde CDI), dus het probleem kan volgens mij alleen maar in de CDI zitten.
Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen of hetzelfde probleem heeft gehad zodat ik dit weekend wat efficienter te werk kan gaan en op tijd onderdelen kan bestellen wanneer dit nodig is. Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet,
Guus