Vespa lx brom 2takt

Zou je mij willen vertellen waarom dat is? Ik heb juist laatst zo een ding aangeschaft omdat die bijna geheel van ijzer is.
Mjaa, dan moet ik heel wat jaren terug in de tijd...
En zelfs zover dat de heer: https://joeyschaar.nl/ nog geen imperium had opgebouwd en (zelf) rondreed in een grote bus met van alles aan boord om de Piaggio's en Vespa's op te kunnen voeren!

Het adverteren liep toen o.a. via Marktplaats en kon je telefonisch een afspraak maken waarbij hij zelf persoonlijk langskwam aan huis om het spulletje te vervangen en af te stellen!
Of je moest zelf naar Amsterdam rijden wanneer je te ver weg woonde, want voor die prijs die hij het toen deed was het in principe meer gericht op de Randstad!

Een veelgehoorde klacht in die tijd was dat zowel de snor als bromuitvoering goed reden met ook redelijke rij eigenschappen maar dat het optrekken en de snelheid flink tegenviel in vergelijking met andere 2 takt scooters van Pia en/of Vespa.

Wat ik nog weet uit die tijd is dat bij de snorvariant de varioring verwijdert diende te worden.
De trekveren werden vervangen voor een iets stuggere variant.
De hoofdsproeiermaat ging met een aantal maten omhoog!
En de voetpakking(en) werden aangepast/vervangen...

Dit was toen der tijd voldoende om een snor richting de 45 km/u te brengen met een redelijk vlotte optrek en toerenverloop naar de top.
Voor de bromvariant was het grotendeels dezelfde aanpak maar viel het toch nog enorm tegen qua vermogen.
Zelfs met een ander type uitlaat was het nog steeds een drama volgens velen.

Uiteraard is de bromcilinder niet identiek aan de snor ondanks dat ze beide als 50cc scooter te boek staan.
De bromcilinder heeft in principe veel meer in z'n mars omdat er meer spoelpoorten aanwezig zijn en ook de uitlaatpoort groter is dan de snorvariant. (uitlaat is ook anders, in de zin van een ruimere doorlaat voor de brom)
Ze zijn toen aan het zoeken geweest naar een oplossing, en daar kwam uit dat bij de brom de originele kop afgevlakt diende te worden waardoor het vermogen (meer compressie) en de snelheid flink toenam.

In een iets later stadium werd er aan dit setje een al reeds afgevlakte cilinderkop toe/bijgevoegd.
Dit is alles wat ik nog weet (denk ik), het is immers al ruim 18 jaar geleden!
Maar goed, Joey en z'n crew weten je waarschijnlijk meer te vertellen als ik...
Altijd handig om even dubbel te checken en die gasten zijn best wel behulpzaam is mijn ervaring.
 
bedankt, zal is navraag gaan doen, de lx kan vast niet slechter zijn dan de zip 4t uit 2017 of 18 die ik heb staan. dat is 1 grote zwabber fiets.
 
Back
Top