Vespa lx brom 2takt

Dora-niet-stelen

New Member
Ik heb dus een Vespa lx 2takt brom gekocht en heb het idee dat er snor blok onder zit want mijn setup is
delortho 17,5
Polini vario met 6,5g rollen
Stad koppeling
Polini sport uitlaatje
Std vertanding
En mijn topsnelheid is maximaal 45kmpu
 
Advertisement - register to remove this

dan is t ook niet zo gek dat t allemaal niet goed was. als hij verder origineel is zou ik ook de originele pakking gebruiken.
Je zou haast denken dat dit gedaan is omdat de zuiger te hoog zou zijn. Dat zou verklaren dat hij met 2 ook niet goed loopt.
 
Dit type heeft in der loop van jaren al meerdere keren voor irritatie gezorgd onder de eigenaren...
Zowel de snor als bromvariant is moeilijk op te voeren zonder enige know how v.w.b. het motorblok!
Niet om nou pro te gaan doen maar is weer een poging van de fabrikant om het opvoeren tegen te kunnen gaan wat ze tot op zekere hoogte gelukt is...

Maar voor dat ik verder ga heb ik een weder vraag voor je..
Heb je toevallig ook gekeken naar de zgn. stootrand van de zuiger?
En waar deze precies zit?

Bovenaan de cilinder bevindt zich de zgn. stootrand waar ik aan refereer. Deze wordt zo genoemd omdat de bovenste zuigerveer daar tegenaan 'stoot'. Deze moet ook duidelijk waarneembaar/te zien zijn!
Echter wanneer de stootrand gering is kan de cilinder halverwege een nog wel grotere slijtage tonen.
Is dit het geval, kan het ook betekenen dat de zuiger en/of veren simpelweg versleten zijn.
doe is compressie meten.
Dit is een goede en zal waarschijnlijk flink tegenvallen als het spul nog ori standaard is.

In vroeger dagen kon je namelijk een complete set aanschaffen...
Meerdere voetpakkingen zodat de cilinder hoger kwam te liggen en alle aanwezige poorten optimaal benut konden worden. En daar zit dan gelijk het probleem v.w.b. het opvoeren.
Zodra de cilinder omhoog gaat en de originele kop gemonteerd wordt, resulteert dit in vermogensverlies doordat de compressie een heel stuk minder wordt. M.a.w. wat er aan de onderkant bij komt, moet er weer af aan de bovenkant!

In eerste instantie werd de kop gewoonweg afgevlakt door de eerste pioneers op dit gebied die al ervaring hadden opgedaan uit het Kreidler en Zündapp tijdperk. In een later stadium kwam ook een al reeds afgevlakte kop in het setje terecht kan ik me nog herinneren.

Of dit heden ten dage nog steeds verkrijgbaar is weet ik niet eerlijk gezegd!
Maar hier moet je als eerste aan denken als het spul nog volledig origineel is...
Rest van de spullen heb je al las ik in je eerste post, dus dat is alvast goed en behoeft vooralsnog geen aanpassing te ondergaan.
 
Last edited:
Dit type heeft in der loop van jaren al meerdere keren voor irritatie gezorgd onder de eigenaren...
Zowel de snor als bromvariant is moeilijk op te voeren zonder enige know how v.w.b. het motorblok!
Niet om nou pro te gaan doen maar is weer een poging van de fabrikant om het opvoeren tegen te kunnen gaan wat ze tot op zekere hoogte gelukt is...

Maar voor dat ik verder ga heb ik een weder vraag voor je..
Heb je toevallig ook gekeken naar de zgn. stootrand van de zuiger?
En waar deze precies zit?

Bovenaan de cilinder bevindt zich de zgn. stootrand waar ik aan refereer. Deze wordt zo genoemd omdat de bovenste zuigerveer daar tegenaan 'stoot'. Deze moet ook duidelijk waarneembaar/te zien zijn!
Echter wanneer de stootrand gering is kan de cilinder halverwege een nog wel grotere slijtage tonen.
Is dit het geval, kan het ook betekenen dat de zuiger en/of veren simpelweg versleten zijn.

Dit is een goede en zal waarschijnlijk flink tegenvallen als het spul nog ori standaard is.

In vroeger dagen kon je namelijk een complete set aanschaffen...
Meerdere voetpakkingen zodat de cilinder hoger kwam te liggen en alle aanwezige poorten optimaal benut konden worden. En daar zit dan gelijk het probleem v.w.b. het opvoeren.
Zodra de cilinder omhoog gaat en de originele kop gemonteerd wordt, resulteert dit in vermogensverlies doordat de compressie een heel stuk minder wordt. M.a.w. wat er aan de onderkant bij komt, moet er weer af aan de bovenkant!

In eerste instantie werd de kop gewoonweg afgevlakt door de eerste pioneers op dit gebied die al ervaring hadden opgedaan uit het Kreidler en Zündapp tijdperk. In een later stadium kwam ook een al reeds afgevlakte kop in het setje terecht kan ik me nog herinneren.

Of dit heden ten dage nog steeds verkrijgbaar is weet ik niet eerlijk gezegd!
Maar hier moet je als eerste aan denken als het spul nog volledig origineel is...
Rest van de spullen heb je al las ik in je eerste post, dus dat is alvast goed en behoeft vooralsnog geen aanpassing te ondergaan.
Dus gewoon de kop afvlakken?
 
Kijk eens of de zuiger geheel boven komt , kan zijn dat je een krukas heb met een te korte Drijfstang , of juist te lang , vanwege de 6 voetpakkingen .Of je heb gewoon een Bagger Cilinder waar geen reet van klopt Qua hoogte / Timing van de poorten etc etc .
 
Dus gewoon de kop afvlakken?
Als je weet wat je doet en hoeveel er precies af moet wel!
Dit is echter een heel secuur klusje waar wat ervaring bij komt kijken..
(ga dus niet zomaar wat weghalen!)

En ik heb nog even gezocht of dit (setje) heden ten dage nog verkrijgbaar is maar vond niks!
De enige die dit toen nog aanbood was: https://joeyschaar.nl/.

Echter kan ik daar niks meer over terug vinden in de archieven van deze website.
Alvorens te gaan beginnen zou ik voor de zekerheid even contact opnemen met de betreffende website voor wat meer info.

Er is ook nog een andere oplossing in de zin van een compleet nieuwe cilinder met bijbehorende kop te plaatsen, maar dit kost ook weer meer munten!
Daarbij is het belangrijk dat je zeker weet of de standaard krukas nog aanwezig is.
Deze heeft een (originele) slag van 39,3 mm.

Maar nogmaals: contact de website eerst voor wat meer info!
De mannen daar weten je er meer over te vertellen als ik.
 
Back
Top