Verwarring rondom dashboard Sym Jet 4

GertVos

New Member
Ik heb een klus scooter Sym Jet 4 50cc met een dashboard issue.
Het is een 50cc model met een kapot dashboard (waterschade).
Vreemd is dat het volgens mij niet het correcte type is wat hoort bij dit model, maar bij de 125 cc versie.
Het 50cc model is volgens mij analoog (image 1 al is die van een Peugeot Tweet, maar dat is zelfde volgens mij).
Het 125cc model is digitaal (image 2).
Ik heb nu een gebruikt dashboard te leen om te testen, uiterlijk precies hetzelfde, maar dat is van een Sym Symphony SR50.
Ook heb ik een nieuw dashboard gekocht, maar dat is van de Peugeot Tweet (50cc of 125cc model is mij niet verteld).

Probleem is nu dat de bekabeling niet helemaal klopt.
Ik heb tig wiring diagrams op internet opgezocht en bekeken, maar er is geen een diagram helemaal correct.
De scooter start intussen via de start knop, rijdt prima, de verlichting werkt en alle controlelampjes werken goed.
Wat niet werkt, en dat komt denk ik omdat dit een digitaal dashboard is, is dat het display even de testmode toont, weer uit gaat en uit blijft.
Ik kan een paar draden niet echt thuis brengen en hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Punt 1 Klopt mijn twijfel of dit digitale display wel op de 50cc kan werken
Punt 2 En verder..
Bedrading controlelampjes en brandstofmeter kloppen volgens mij.
Rood is +12 volt
Groen is Gnd
Zwart is Ignition oftewel +12 volt als contact aan staat
Groen/wit is Ignition naar handrem voor remlicht en startknop
Maar groen/wit gaat bij dit leen console ook naar binnen.
Bij het gekochte console is ook een iets afwijkende kleur.
Het lijkt meer heel erg donkergroen dan zwart.

Intussen heb ik 3 kabelbomen gezien, allemaal van dashboards met eenzelfde uiterlijk, maar ook allemaal verschillend op punten.
Een paar andere kleuren dus, maar ook qua aantal draden vanuit het dashboard.

Nou, heel verhaal, maar ik wilde zo duidelijk mogelijk mijn verhaal vertellen.
Dus foto 1 is van wat volgens mij het juiste dashboard zou zijn, maar wat ik nog niet heb gevonden op internet (wel in het buitenland en ontzettend duur)
Foto 2 is qua uiterlijk dat dashboard dat door waterschade kapot is en ook wat ik te leen heb en gekocht heb.
 

Attachments

  • Peugeot Tweet 50cc Speedometer.jpg
    Peugeot Tweet 50cc Speedometer.jpg
    18.9 KB · Views: 1
  • Sym Jet 4 125cc Speedometer.jpg
    Sym Jet 4 125cc Speedometer.jpg
    24.4 KB · Views: 1
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb een klus scooter Sym Jet 4 50cc met een dashboard issue.
Het is een 50cc model met een kapot dashboard (waterschade).
Vreemd is dat het volgens mij niet het correcte type is wat hoort bij dit model, maar bij de 125 cc versie.
Het 50cc model is volgens mij analoog (image 1 al is die van een Peugeot Tweet, maar dat is zelfde volgens mij).
Het 125cc model is digitaal (image 2).
Ik heb nu een gebruikt dashboard te leen om te testen, uiterlijk precies hetzelfde, maar dat is van een Sym Symphony SR50.
Ook heb ik een nieuw dashboard gekocht, maar dat is van de Peugeot Tweet (50cc of 125cc model is mij niet verteld).

Probleem is nu dat de bekabeling niet helemaal klopt.
Ik heb tig wiring diagrams op internet opgezocht en bekeken, maar er is geen een diagram helemaal correct.
De scooter start intussen via de start knop, rijdt prima, de verlichting werkt en alle controlelampjes werken goed.
Wat niet werkt, en dat komt denk ik omdat dit een digitaal dashboard is, is dat het display even de testmode toont, weer uit gaat en uit blijft.
Ik kan een paar draden niet echt thuis brengen en hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Punt 1 Klopt mijn twijfel of dit digitale display wel op de 50cc kan werken
Punt 2 En verder..
Bedrading controlelampjes en brandstofmeter kloppen volgens mij.
Rood is +12 volt
Groen is Gnd
Zwart is Ignition oftewel +12 volt als contact aan staat
Groen/wit is Ignition naar handrem voor remlicht en startknop
Maar groen/wit gaat bij dit leen console ook naar binnen.
Bij het gekochte console is ook een iets afwijkende kleur.
Het lijkt meer heel erg donkergroen dan zwart.

Intussen heb ik 3 kabelbomen gezien, allemaal van dashboards met eenzelfde uiterlijk, maar ook allemaal verschillend op punten.
Een paar andere kleuren dus, maar ook qua aantal draden vanuit het dashboard.

Nou, heel verhaal, maar ik wilde zo duidelijk mogelijk mijn verhaal vertellen.
Dus foto 1 is van wat volgens mij het juiste dashboard zou zijn, maar wat ik nog niet heb gevonden op internet (wel in het buitenland en ontzettend duur)
Foto 2 is qua uiterlijk dat dashboard dat door waterschade kapot is en ook wat ik te leen heb en gekocht heb.
Zojuist heb ik toch nog een reactie van een dealer gehad.
Het zal dus volgens hem nooit werken.
Hij snapt ook niet hoe er een digitaal dashboard op een SYM Jet 4 50cc kan hebben gezeten.

Ik denk dus dat deze post kan worden gesloten, tenzij er nog iemand is die wil reageren.
Groet, Gert
 
Toch nog even een reactie.

Eerder dacht ik dat voor dit model geen digitaal dashboard bestond al is het defecte dashboard dus wel digitaal.
Nu wilde ik het net opgeven met verder een nieuw dashboard te zoeken toen ik toch onderstaand model tegen kwam, met dus een digitaal dashboard.
Dit is een 2020 SYM JET 4 50CC E4 CBS en ik zag het dashboard op onderstaande website, de 4e foto (middelste).

https://www.motorcyclefinder.co.uk/motorbike/2020-sym-jet-4-50cc-e4-cbs/u-16406-179
Misschien dat iemand weet waar een dergelijk dashboard te koop is, nieuw of occasion.
 
Back
Top