vertandingsdeksel demonteren aerox

W

wardooh

Guest
dus bij deze,

Ik reed met mn rox en voelde hem een beetje trillen enzo beetje vaag.
Maar er zat allemaal olie op mn achterwiel en het lekte er gewoon uit!! Ik haalde mn koppeling en poelies los en zag dus dat er een paar boutjes bijna uitvielen zo los zaten ze dus vandaar wss dat vreemde geluid.

Maar nu wil ik dus een nieuwe pakking en olie voor mn vertanding maar ik krijg mijn deksel er niet af :S

heeft iemand misschien een tip hoe ik hem makkelijk kan demonteren?

gr ward
 
Advertisement - register to remove this

het stage6 deksel is idd plug and play , alleen moet de as er nog wel in worden geperst.

net als de tussenas , deze moet worden overgeperst in de nieuwe set , tenzij je dus een set neemt waar de tussenas al in zit.

hiervoor moet je even de tanden tellen van de middelste as , het kleine tandwiel.

om het wiellager te vervangen moet je en een nieuw lager en een nieuwe keerring monteren , het beste is om warm te maken en dan het lager erin.

echter gaan deze lagers niet zo vaak kapot maar het kan geen kwaad om deze te vervangen uiteraard.
 
het stage6 deksel is idd plug and play , alleen moet de as er nog wel in worden geperst.

net als de tussenas , deze moet worden overgeperst in de nieuwe set , tenzij je dus een set neemt waar de tussenas al in zit.

hiervoor moet je even de tanden tellen van de middelste as , het kleine tandwiel.

om het wiellager te vervangen moet je en een nieuw lager en een nieuwe keerring monteren , het beste is om warm te maken en dan het lager erin.

echter gaan deze lagers niet zo vaak kapot maar het kan geen kwaad om deze te vervangen uiteraard.

Kapot is hij ook niet maar als ik toch bezig ben kan ik dat xtra tientje beter daaraan besteden imo.
Weet u misschien de maten en soorten van de lagers die erin passen want ik kan nergens een compleet setje vertandingslagers vinden of zoiets.....

die as die ik erbij krijg, bijv bij de s6 primaire vertanding, is het beter dat ik die laat persen of kan ik die ook in de vriezer doen, net zoals een krukas en hem dan zo voorzichtig erin tikken??

gr ward
 
ik doe nooit wat in de vriezer , altijd zo ,in de vriezer kan hoogstens slecht zijn..

de as zelf word OF geperd (koud) of het setje is al geperst zoals Stage6 dus heeft en kun je het er zo in zetten.

de ingaande as (dus waar de koppeling en poelies op zitten) word erin geperst , daarvoor met de keerring er even voorzichtig worden uitgehaals om het lager te kunnen ondersteunen op de middenring en zo erin worden geperst.

om een lager in het carter te monteren hoef je alleen maar het carter te verwarmen ,dan valt ie er zo in.
 
ik doe nooit wat in de vriezer , altijd zo ,in de vriezer kan hoogstens slecht zijn..

de as zelf word OF geperd (koud) of het setje is al geperst zoals Stage6 dus heeft en kun je het er zo in zetten.

de ingaande as (dus waar de koppeling en poelies op zitten) word erin geperst , daarvoor met de keerring er even voorzichtig worden uitgehaals om het lager te kunnen ondersteunen op de middenring en zo erin worden geperst.

om een lager in het carter te monteren hoef je alleen maar het carter te verwarmen ,dan valt ie er zo in.

ik heb een brander thuisliggen dus dat zal geen probleem vormen.
Weet u misschien welke lagermaten dat zijn en welke s6 primaire vertanding ik beter kan kopen: 13/43 of 14/42??
 
lagers heb ik effe bij de bromboer gekocht maar 1tje heb ik er al uit maar de andere krijg ik niet met warmstoken, die in de hoek van je vertanding.
Andere probleem is dat mijn borgveer die bij je wiellager zit helemaal vastgeroest zit, bah bah bah, heb al wd40 geprobeert maar het helpt nietecht veel

iemand tips?
 
met een beiteltje of doorslag er haaks op slaan , zodat je dus de borgveer richting het lager tikt , zo kan door de klap en trilling het vuil e.d. wat tussen de veer zit een beetje weg.

ook kun je met een beitel voorzichtig in het oogje tikken , naar binnen toe zodat het uiteinde los komt uit de groef.

en natuurijk een goeie en juiste maat circliptang gebruiken.
 
met een beiteltje of doorslag er haaks op slaan , zodat je dus de borgveer richting het lager tikt , zo kan door de klap en trilling het vuil e.d. wat tussen de veer zit een beetje weg.

ook kun je met een beitel voorzichtig in het oogje tikken , naar binnen toe zodat het uiteinde los komt uit de groef.

en natuurijk een goeie en juiste maat circliptang gebruiken.

nou hij is los gelukkig alleen krijg ik het LAGER er weer niet uit, zucht.....
Al die lagers waren inderdaad dringend aan vervanging toe.
maargoed er zitten dus nog 2 lagers vast die ik er niet uitkrijg, ook met hamer en beiteltje tegen het lager slaan helpt niet...
 
als je het carter op warm kun je het wiellager er zo uit tikken vanaf de vertandingskant.

wel recht eruit tikken.

de lagers die in het carter zitten aan de vertandingskant haal ik er altijd uit met een binnenlagertrekker na het carter te verwarmen.
 
als je het carter op warm kun je het wiellager er zo uit tikken vanaf de vertandingskant.

wel recht eruit tikken.

de lagers die in het carter zitten aan de vertandingskant haal ik er altijd uit met een binnenlagertrekker na het carter te verwarmen.

Ging het maar zo makkelijk, want ik heb mijn carter wel 10minuten lopen verhitten maar het zowel het lager bij het wiel, als het lager bij de vertanding kwam niet los, zelfs niet een heel klein beetje....

Die borgveer koste ook erg veel moeite dus zou het kunnen dat alles is vastgeroest
 
Vaak vallen de lagers in het carter er zo uit.

Als ik het blok los heb doe ik het zo:
Carters met kant van carterkap op werkbank leggen. (vertanding er al uit)
Dan aan de buitenkant verhitten.

Vaak vallen de twee lagers in het carter er dan al uit.
Mocht dit niet gebeuren zou ik (net als melf aangeeft) een binnenlagertrekker kopen/lenen.

Het grote wiellager kun je er meestal met een dop iod vanaf de carterkapkant eruit tikken met een dop op bv verlengstuk. Het is niet erg om op de binnenkant van het lager te slaan. Je gooit het lager toch weg ;)

Mja die grote klip is er met goed gereedschap zo uit te krijgen...
 
nou , soms wil de circlip behoorlijk vast zitten , maar het is wel los te krijgen.

lagers roesten niet vast in het carter , omdat alu niet roest , dan kan het lager wel gaan roesten maar doordoor gaat het niet echt vast zitten , en bovendien zorgt de circlip er ook voor dat dit niet tot nauwelijk kan gebeuren.

wat je nog bent is een stuk rond , massief en dan op de binnenring slaan , het liefste een zo groot mogelijk oppervlak en , het stuk rond vrij zwaar.
 
nou , soms wil de circlip behoorlijk vast zitten , maar het is wel los te krijgen.

lagers roesten niet vast in het carter , omdat alu niet roest , dan kan het lager wel gaan roesten maar doordoor gaat het niet echt vast zitten , en bovendien zorgt de circlip er ook voor dat dit niet tot nauwelijk kan gebeuren.

wat je nog bent is een stuk rond , massief en dan op de binnenring slaan , het liefste een zo groot mogelijk oppervlak en , het stuk rond vrij zwaar.

haha jippie hij is eruit, nu nog maar 1 lager te gaan.
Maar dat lager is eigenlijk nog gewoon goed, dus is het PERSE nodig dat ik het vervang want ik ben al de hele dag bezig om dat ding warm te stoken, eruit trekken alles, maar er zit geen beweging in.......
Ik moet wel zeggen dat dit lager nog wel goed draait zonder schokjes of zoiets.....

gr ward
 
het probleem is nu dat je de boel al hebt warmgestookt , wat niet echt goed is voor een lager.

even een binnenlagertrekker gebruik en hij ligt eruit..

oke tnx dan zal ik toch even naar een garage moeten gaan of eentje lenen van iemand die zo eentje heeft, er zit niks anders op
 
Dat is toch een soort plug die je dan in je lager kan doen en als je hem dan aandraait gaat het van binnen uitzetten totdat het knoepertje vast zit???
Dan maar hopen dat hij er zo uitploept
 
Back
Top