This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Verschil tussen Skf C3 en C4 lagers

MiQ

Driven By Style
Yo,

Ik heb ff een vraagje; wat is het verschil tussen Skf C3 en C4 lagers?
Ik moet namelijk nog lagers kopen en ik rij op de volgende setup:
mhr-r 70
doppler S1R 10 pens
21 mm
hebo verstelbare koppeling
gianelli shot

welke lagers kan ik het beste halen??
Ik kan ook nog Creco lagers halen zijn deze goed?

alvast bedankt
 
Ben het over de lager kwestie met $aint eens. De waarde van C geeft het aantal μ speling weer tussen de wentels (lees: in dit geval, kogels) en de binnen en buitenring aan. Hoe hoger dit getal, hoe meer speling zowal radiaal en axiaal omdat de kogels en groeven rond zijn. De reden dat er meer speling moet kunnen zijn is de bedrijfstemp van de lagers en het toerental dan de normale (c2) speling.
Over uitlijnfouten en doorbuiging zijn andere lagers dan de normale lagers met een enkele rij kogels (daarvoor zijn de zelfinstellende dubbel rij-ige lagers). Ook mogen enkelrijige kogellagers niet axiaal belast worden en dus puur radiaal.
Over de tordering in de lagers waar Neo's OWNAGE het over had, tsjah eigenlijk nutteloos want als een lager zich zo gaat gedragen is het in no time versleten.
Doorbuiging van de krukas zal er niet / nauwelijks zijn naar mijn inzien wegens de hoge toerentallen en mede de niet statische belasting.

edit: Ik rijd zelf overigens met hoekcontact lagers c3 kunstofkooi
 
pak eens een C4 lager zou ik zeggen, en voel hoeveel axiale speling erop zit, de radiale speling kun je niet eens voelen, al weet ik dat die er wel is.
En dat van het doorbuigen van de krukas, ik zou het ook niet geloofd hebben als iemand hier op het forum het gezegd had, maar als iemand die al zijn hele leven bezig is in de 125cc wegracerij en crosserij dit tegen mij zegt, dan twijfel ik er niet eens aan.
En ik heb laatst de lagers, C3 en C4 nog vergeleken (lees nagevoeld), dan voel je dus ook dat die C4 lagers meer axiale speling hebben.
Maar goed, als het volgens jullie om te temperatuur zou moeten gaan, dan kun je idd net zo goed C3 lagers pakken, en ook wel originele, alsof die niet tegen hoge temperaturen opgewassen zouden zijn...
 
een 125cc racer heeft een veel hoger koppel, nogal logisch dat de krukas dan KAN doorbuigen.
imo buigen goede assen icm het lage koppel van een scooter niet.

btw ik had het over meer speling in koude toestand... doordat ik wat minder smeer zal het lager wat warmer worden en dus uitzetten.
 
ZOLANG HET MAAR WERKT IS HET GOED TOCH..

Dont fight.. the world is bad enough !! :*:*


antwoord op vraag : c3 werkt prima maar dat had je wss al begrepen
 


heb jiij wel eens een 125 krukas gezien ? ik had met een 50cc al dat de krukas doorboog , dat was gewoon te zien op de testbank (slingeren) , en nadat ie uit elkaar was was het wel duidelijk..

als je minder smeert gaat het lager gewoon eerder stuk..
 
hoe zag jij op de testbank dat je krukas doorboog ?

waarom zou mijn lager eerder kapot gaan 1:50 dan 1:40 ?
(en dan nog, lagers gaan met goed gebruik makkelijk 10000km mee, boeit het dat ze iets eerder versleten zijn ?)
 
omdat de uiteinden van de krukas begonen te slingeren , die kun je bij een Tomos 5 bak namelijk zien toen hebben we de krukas er maar uitgehaald en een steviger exemplaar eringezet , probleem opgelost

en de krukas was goed krom...
 
Ik heb het vanmiddag dus nog eens ff gevraagd.
Toen ik zei dat hier op het forum gezegd werd dat ze dachten dat een krukas slecht was als ie door zou buigen begonnen ze te lachen...
Ze hebben een keer vertraagde opname bekeken waarbij te zien was dat het uiteinde van de krukas zelfs wel een halve cm slingerde.
En hiervoor zijn de C4 lagers dus, om die slingering op te vangen (doorbuiging).
En niet om warmte op te vangen of wat dan ook, een std. lager kan net zoveel warmte opvangen.
 
Last edited: