Originally posted by Vinni007
Inderdaad met werkende vario + carbu allebei afgesteld (mede met mengselmeter ! ).
Originally posted by mhr#27
Bij de oude software wordt er naar het toerental van de rol gekeken, als je het zo bekijkt klopt die waarde dus wel. Het is alleen niet het koppel wat het blokje daadwerkelijk heeft.
Ik beweer helemaal nergens dat de toeren die onder de grafiek staan ook daadwerkelijk de toeren zijn die de rol draait.Originally posted by Ufo
Tis simpel wat Joel zegt:
Als je naar de toude tovami koppelcurve tegen toeren kijkt, dan zie je bijvoorbeeld 12000rpm staan, wat volgens sommige mensen het reele banktoerental moet zijn. De rol is ongeveer even grot als het scooterwiel, aangenomen dat je omtrek bijv. 1.30 is, dan is de snelheid van je scoot op dat moment dus (1,3 x 12000/60 x 3,6)= 936 km per uur. woeii
De software geeft gewoon een relatieve schaalverdeling aan die eigenlijk bedoelt is voor het testen met niet werkende vario. Hij gebruikt die toerentallen wel om koppel uit te rekenen en zo kom je dan ineens op ziek hoge getallen. De waardes die Valentino en rudi onlangs postten (bijv. 11Nm) waren naar mijn inziens wel correct berekend. Bij beide software variaten is het berekenen van het vermogen wel gewoon hetzelfde gebleven (dus ook de oude software meet weldegelijk het juiste koppel en berekent de juiste vermogenscurve, maar produceert enkel een waardeloze koppel curve).
Originally posted by mhr#27
Ik beweer helemaal nergens dat de toeren die onder de grafiek staan ook daadwerkelijk de toeren zijn die de rol draait.
Ik dacht alleen dat ze voor de koppelmeting/berekening juist wel het echte toerental van de rol gebruikten.
Verder blijf ik bij mijn standpunt.
Originally posted by Joël
Precies...
Sommigen mensen willen het maar niet begrijpen... en ik roep het pas een jaar of twee...
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.Originally posted by Joël
Dat is dus niet het geval. Als je de koppelwaarden terugrekent m.b.v. het toerental op de x-as zie je dat je precies op het aangegeven vermogen komt.
De software rekent dus gewoon naar een koppel met de toeren die aangegeven staan op de grafiek.
Originally posted by mhr#27
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.
Bij de nieuwe software is die correctiefactor dacht ik vervangen door een toerenteller die aan de bougiekabel gehangen wordt.
Daarnaast maakt het eigenlijk ook niet uit of die waarde bv 35Nm is, als je maar steeds naar dezelfde bank gaat en je ziet de waarde telkens oplopen, dan weet je dat je de goede kant op gaat.
Originally posted by mhr#27
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.
Bij de nieuwe software is die correctiefactor dacht ik vervangen door een toerenteller die aan de bougiekabel gehangen wordt.
Daarnaast maakt het eigenlijk ook niet uit of die waarde bv 35Nm is, als je maar steeds naar dezelfde bank gaat en je ziet de waarde telkens oplopen, dan weet je dat je de goede kant op gaat.