Verschil mikuni en keihin 28mm carb.

Originally posted by Vinni007
Inderdaad met werkende vario + carbu allebei afgesteld (mede met mengselmeter ! ).

Thnx,

Ben benieuwd of ik (en wellivht nog anderen) eerdaags de zelfde conclusie trekken. En vooral wat he geblokkeerd gaat doen.
 
Klopt niet. Het is ook niet het toerental van de rol.

Een testbankrol draait geen 12000 toeren, dan zou je achterwiel dat ongeveer ook draaien (diameter rol en wiel scheelt niet veel) en dat is volstrekt onmogelijk.

Die oude NM waardes slaan nergens op, die zijn gewoon volstrekt nutteloos.

Verder vind ik dat de Keihin PWK 28 een veel mooiere inlaatkelk heeft dan de Mikuni 28...

Originally posted by mhr#27
Bij de oude software wordt er naar het toerental van de rol gekeken, als je het zo bekijkt klopt die waarde dus wel. Het is alleen niet het koppel wat het blokje daadwerkelijk heeft.
 
Tis simpel wat Joel zegt:

Als je naar de toude tovami koppelcurve tegen toeren kijkt, dan zie je bijvoorbeeld 12000rpm staan, wat volgens sommige mensen het reele banktoerental moet zijn. De rol is ongeveer even grot als het scooterwiel, aangenomen dat je omtrek bijv. 1.30 is, dan is de snelheid van je scoot op dat moment dus (1,3 x 12000/60 x 3,6)= 936 km per uur. woeii :)
De software geeft gewoon een relatieve schaalverdeling aan die eigenlijk bedoelt is voor het testen met niet werkende vario. Hij gebruikt die toerentallen wel om koppel uit te rekenen en zo kom je dan ineens op ziek hoge getallen. De waardes die Valentino en rudi onlangs postten (bijv. 11Nm) waren naar mijn inziens wel correct berekend. Bij beide software variaten is het berekenen van het vermogen wel gewoon hetzelfde gebleven (dus ook de oude software meet weldegelijk het juiste koppel en berekent de juiste vermogenscurve, maar produceert enkel een waardeloze koppel curve).
 
Originally posted by Ufo
Tis simpel wat Joel zegt:

Als je naar de toude tovami koppelcurve tegen toeren kijkt, dan zie je bijvoorbeeld 12000rpm staan, wat volgens sommige mensen het reele banktoerental moet zijn. De rol is ongeveer even grot als het scooterwiel, aangenomen dat je omtrek bijv. 1.30 is, dan is de snelheid van je scoot op dat moment dus (1,3 x 12000/60 x 3,6)= 936 km per uur. woeii :)
De software geeft gewoon een relatieve schaalverdeling aan die eigenlijk bedoelt is voor het testen met niet werkende vario. Hij gebruikt die toerentallen wel om koppel uit te rekenen en zo kom je dan ineens op ziek hoge getallen. De waardes die Valentino en rudi onlangs postten (bijv. 11Nm) waren naar mijn inziens wel correct berekend. Bij beide software variaten is het berekenen van het vermogen wel gewoon hetzelfde gebleven (dus ook de oude software meet weldegelijk het juiste koppel en berekent de juiste vermogenscurve, maar produceert enkel een waardeloze koppel curve).
Ik beweer helemaal nergens dat de toeren die onder de grafiek staan ook daadwerkelijk de toeren zijn die de rol draait.
Ik dacht alleen dat ze voor de koppelmeting/berekening juist wel het echte toerental van de rol gebruikten.
Verder blijf ik bij mijn standpunt.
 
Dat is dus niet het geval. Als je de koppelwaarden terugrekent m.b.v. het toerental op de x-as zie je dat je precies op het aangegeven vermogen komt.
De software rekent dus gewoon naar een koppel met de toeren die aangegeven staan op de grafiek.

Originally posted by mhr#27
Ik beweer helemaal nergens dat de toeren die onder de grafiek staan ook daadwerkelijk de toeren zijn die de rol draait.
Ik dacht alleen dat ze voor de koppelmeting/berekening juist wel het echte toerental van de rol gebruikten.
Verder blijf ik bij mijn standpunt.
 
Originally posted by Joël
Dat is dus niet het geval. Als je de koppelwaarden terugrekent m.b.v. het toerental op de x-as zie je dat je precies op het aangegeven vermogen komt.
De software rekent dus gewoon naar een koppel met de toeren die aangegeven staan op de grafiek.
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.

Bij de nieuwe software is die correctiefactor dacht ik vervangen door een toerenteller die aan de bougiekabel gehangen wordt.

Daarnaast maakt het eigenlijk ook niet uit of die waarde bv 35Nm is, als je maar steeds naar dezelfde bank gaat en je ziet de waarde telkens oplopen, dan weet je dat je de goede kant op gaat. :)
 
We gaan wel zwaar offtopic maar goed...

Inderdaad, ga je met vaste vario testen en zorg je voor de juiste reductiefactor waardoor de toerentallen ook werkelijk overeenkomen met de motortoeren dan is het goed.
Een toerenteller in verbinding met de computer is inderdaad de manier, dit zul je ook op motor- en autotestbanken vinden.

Dat laatste wat je zegt klopt alleen als je dus met *vaste* vario test, met werkende vario heeft het geen zin, omdat de koppelwaarden dan worden beinvloed door vario- en koppelingafstelling.

Genoeg nu hierover...

Originally posted by mhr#27
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.

Bij de nieuwe software is die correctiefactor dacht ik vervangen door een toerenteller die aan de bougiekabel gehangen wordt.

Daarnaast maakt het eigenlijk ook niet uit of die waarde bv 35Nm is, als je maar steeds naar dezelfde bank gaat en je ziet de waarde telkens oplopen, dan weet je dat je de goede kant op gaat. :)
 
Originally posted by mhr#27
Maar als je dan met geblokkeerde vario gaat meten en je zorgt dmv een goede correctiefactor ervoor dat er onder de grafiek wel de krukastoerentallen staan, dan moet er wel een goede koppelwaarde uitkomen.

Bij de nieuwe software is die correctiefactor dacht ik vervangen door een toerenteller die aan de bougiekabel gehangen wordt.

Daarnaast maakt het eigenlijk ook niet uit of die waarde bv 35Nm is, als je maar steeds naar dezelfde bank gaat en je ziet de waarde telkens oplopen, dan weet je dat je de goede kant op gaat. :)

Correctiefactor is naar mijn weten voor luchtvochtigheid en temp en luchtdruk.
En idd bij de nieuwe hard/software zit er een klem op je bougiekabel.
En er zit een weerstation in die de boel meet.
Plus dat er meerdere corrctiefactoren inzitten.(SAE,DIN.UNCORRECTED......enz)
En idd als de waarde oplaaopt ga je de goede richting op.
Maar het is wel zo leuk als je de juiste waardes meet..........
Als je 11nm haalt heb je al een hele brute scoot.....
 
Back
Top