Verkeerde olie in 4-takt

BeriniSpeedy

Well-Known Member
Hallo. Ik kreeg een warmloper met mijn Berini in de middle of nowhere en heb toen hulp gekregen en toen auto olie er in gedaan. Naar huis gereden en de volgende dag bij het starten rookte de scooter erg. Ik heb alle olie er uit laten lopen en er de juiste 4 takt olie er in gedaan, maar hij rookt nog heel erg bij het starten. Gaat die rook nog weg te zijner tijd of...?
 
Advertisement - register to remove this

Ik kreeg een warmloper met mijn Berini in de middle of nowhere

Ik denk dat dit roken komt door die warmloper niet door de verkeerde olie.

Een warmloper is niet bepaald goed voor je zuigerveren, deze hebben waarschijnlijk toch de genadeslag gekregen waardoor ze hun werk niet meer goed doen.

En waarschijnlijk hebben deze voor de warmloper hun werk ook al niet al te best gedaan, wat is anders de reden waardoor je met te weinig carter-olie reed?
 
En hij rookt allen als hij koud is. Bij het starten en wegrijden. Na eventjes rijden rookt hij veel minder tot niets. Is dat ook als je zuigerveren kapot zijn?
 
Als je een warmloper hebt gehad is namelijk je zuiger / en zuigerveren naar te klote..

Als het alleen de zuigerveren defect zijn dan komt er olie uit het carter de motor in en krijg je dus rook.. Je motor is dus carter olie aan het verbranden..
 
En hij rookt allen als hij koud is. Bij het starten en wegrijden. Na eventjes rijden rookt hij veel minder tot niets. Is dat ook als je zuigerveren kapot zijn?

Een 4-takt scooter mag niet roken, ook niet als je hem start of koud is.
Jouw scooter is gewoon zaken aan het verbranden die niet horen.

Blauwe rook is olie.
Witte rook is koelvloeistof. (uiteraard alleen als het een LC model betreft)

Dit is waarschijnlijk al langer zo ook voor de warmloper, zie de laatste alinea van mijn bijdrage #2.
 
Ik ben met de scooter naar de dealer gereden, maar hij is twee weken op vakantie. Ik breng hem liever naar mijn eigen dealer, dus moet even geduld hebben.
 
Oke, bedankt voor de hulp! Dus de kans is groot dat het alleen mijn zuigerveren zijn en niet de zuiger omdat hij rookt?

Er kan van alles mis zijn op dit moment.

Ik denk niet dat de olie pomp kapot is gegaan, dit gaat alleen kapot als deze droog loopt nadat er geen olie meer in het carter zat.

Maar schade in cilinder / zuiger / zuigerveren kan je zeker hebben..Cilinder moet worden nagekeken op warmlopers.. Als er krassen erin staan is het einde oefening voor je cilinder.

Ook hoort de cilinder rond te zijn en niet ovaal.. Bij ovaal is de cilinder ook afgekeurd.

Zuiger en zuigeren moeten worden na gekeken. Ook is het raadzaam om ook het small-end lager te vervangen van de krukas. ( kan te warm zijn geworden door de zuiger)

Voor de rest weet ik niet wat voor verkeerde olie je hebt gebruikt.. Dus ook dit kan bepalend zijn voor de schade die je motor geleden heeft..

Als het hele dunne olie is geweest, kan dit ook negatieve gevolgen hebben voor al je lagers rondom de cilinder / krukas / kleppen.
 
Back
Top