VeRbRaNdEnDe kleppen!!

C-Row

roeiende kraai
Naar aanleiding van de vele discussies over de juiste klepspeling per type motor (waarbij ik zeg dat een inlaatklep best iets krapper (minder speling, voor de anders denkenden) mag, omdat deze bij opening wordt gekoeld door het inlaatmengsel, waar de uitlaatklep juist wordt verwarmd door de hete uitlaatgassen, herinnerde ik me dat ik niet eens zo lang geleden in auto's op LPG (G3) reed, waarin preventief een zgn. valve saver-systeem was ingebouwd. dit druppelde onder vacuüm steeds een paar druppeltjes "Valve Saver Fluid" per minuut het inlaattraject in en zou zo een dempend laagje (Kaliumzoutverbinding) tussen kleppen en zittingen leggen, waardoor de uitlaatkleppen beter bestand zijn tegen de hogere temperaturen, die overigens ontstaan doordat LPG vooral bij hogere toeren làngzamer verbrandt, niet héter dan Super Plus benzine) door die langzamere verbranding van LPG brandt het nog als de uitlaatklep opent.
ik heb er óók tegenstanders van gehoord, dat waren tuners met Volvo turbomotoren, die beweerden dat ze spruitstukken vòl met stroop hadden aangetroffen, maar ik heb hiermee nooit problemen gehad en drie auto's met zo'n systeem naar de 3 ton (de laatste eigenlijk zelfs richting de 4) gereden. ook merkte ik het als de vloeistof op was of als het systeem (nogal gevoelig voor temperatuursinvloeden van buiten, dan werd de vloeistof dikker) moest worden bijgeregeld door harder tikkende kleppen en onregelmatiger stationair (óók op benzine) en zelfs hoger gasverbruik.
nu kocht ik die vloeistof (Flashlube Valve saver) altijd groot in, dat scheelde w€€r (je rijdt niet voor niets op gas) en laat ik dat nou net hebben gedaan vóór de regering bepaalde dat we zo veel mogelijk thuis moesten werken, waardoor er een Volvo V70 met 370K op de klok stond vast te roesten en ruim €100 wegenbelasting per maand stond af te fakkelen, die dus maar weg moest, terwijl hij nog reed en verkoopbaar was.
Kortom, ik bedacht me dat ik nog een 2,5 liter kan van dat spul had staan en dat je het voor oldtimers ook door de benzine kan mengen als loodvervanger.
nu ben ik voorzichtig bij elke halve thuistankbeurt een dopje aan de benzine voor de Kymco aan het toevoegen om te kijken hoe deze reageert (als het ècht werkt, zou de klepspeling moeten afnemen)
Als ik dàt constateer, wil ik gaan kijken of ie (net als vroeger met een Honda C310 van een maat van me) met "race speling" (ik denk 0,05 ìn, krappe 0,10 uit) daadwerkelijk rapper rijdt dan met de standaard speling (krap 0,1 in, precies 0,1 uit (dealer-spec)
hebben anderen ervaring met valve saver (er zijn meer merken) in hun auto en/of al geëxpirimenteerd in hun 4-T scooter en wat zijn jullie bevindingen?
 
Advertisement - register to remove this

Wat ook een groot punt is om hierop even in te haken , is dat er geen lood in tegenstelling tot benzine , in lpg zit . Veel Ford motoren omgebouwd op gas en omschakelbaar op benz . De koppen bracht ik dan naar Fa Oudejans in A'dam noord waar er hardstalen klepzittingen in gezet werden .
Daar hadden ze toen de tijd dagwerk aan , (en niet alleen aan Ford ) maar ook veel andere merken met koppen ombouwen , het lood dempte de inslag van de kleppen op benzine , wat bij gas uitbleef , en zo voor verbrande kleppen zorgde , omdat de kleppen insloegen en binnen 1000km spelingvrij waren en verbranden . Ook waren er als ik mij goed herinner , vooral japanse motoren (Datsun) waar al stalen zittingen in zaten.
Omdat er nu ook geen lood in benzine zit , denk ik dat er vanuit de fabriek al stalen zittingen inzitten
 
lood zit al langer niet meer in benzine en om die reden kreeg mijn Fordje met 1.1 Valencia motor ook al loodvervanger bij de benzine.
latere motoren hebben geen moeite meer met benzine zonder lood, maar wèl weer met LPG. (Mazda hoefde op benzine nóóit kleppen te stellen, in mijn 626 met G3 èn valve saver alsnog elke 90K en dan was het nèt op tijd.) de driecilinder in Toyota Aygo's en verwanten van Citroën en Peugeot kan zelfs mèt valve saver net 10K draaien tussen klepstelbeurten en om ze vèrder te kunnen stellen freesden fanatieke LPG-rijders de steeltjes ìn de komstoters af als er geen plaatje meer tussenuit kon. dan nog was dat kopje met 1 ton aan revisie of vervanging toe. moderne "compacte" (dus niet de dikke V8's) Amerikaanse motoren smelten al als ze náást de gaspomp staan. ik betwijfel of er in onze scooterkopjes stalen ringen zitten, ben vrij zeker dat de kleppen zelf niet met Natrium gevuld zijn (koelt ook) dus daarom ga ik dit middel hierin testen.
 
Misschien is het mijn gevoel maar bij mijn piaggio blok heb ik altijd het gevoel dat de inlaat naar loop van tijd strakker gaat staan, dus van 0.10 naar 0.05.
Wanneer je de kleppen strak afstelt, loop je dan niet het risico dat de inlaat uiteindelijk dicht gaat staan?
Kan iemand mij vertellen waarom een Gy6 blok 50 cc andere klep waarde heeft dan bijvoorbeeld een piaggio 50cc. Deze blokken zijn in mijn optiek, los van de afwerking identiek.
 
Misschien is het mijn gevoel maar bij mijn piaggio blok heb ik altijd het gevoel dat de inlaat naar loop van tijd strakker gaat staan, dus van 0.10 naar 0.05.
Wanneer je de kleppen strak afstelt, loop je dan niet het risico dat de inlaat uiteindelijk dicht gaat staan?
Kan iemand mij vertellen waarom een Gy6 blok 50 cc andere klep waarde heeft dan bijvoorbeeld een piaggio 50cc. Deze blokken zijn in mijn optiek, los van de afwerking identiek.
andersom: als de speling weg is blijft je klep uiteindelijk ópen staan. de afwerking en materiaalkeuze zijn precies waar het om draait bij die verschillen: bij een cilinderkop van peperkoek blijf je stellen, heb je geharde klepzittingen, blijft het langer stabiel. aangezien ik bij mijn kymco nog geen verloop heb gezien en hier ook relatief weinig problemen daarmee heb gezien, wil ik, met bescherming van die valve saver voorzichtig vooral de inlaatklep wat minder speling geven, voor een betere cilindervulling. uiteraard ga ik dan niet 3000 km rijden zonder te kijken, maar check ik liefst elke 500, max elke 1000 hoe het ervoor staat.alleen checken is zo gebeurd, stellen duurt iets langer, maar is binnen een uurtje gepiept toch?
 
Back
Top