C-Row
roeiende kraai
Naar aanleiding van de vele discussies over de juiste klepspeling per type motor (waarbij ik zeg dat een inlaatklep best iets krapper (minder speling, voor de anders denkenden) mag, omdat deze bij opening wordt gekoeld door het inlaatmengsel, waar de uitlaatklep juist wordt verwarmd door de hete uitlaatgassen, herinnerde ik me dat ik niet eens zo lang geleden in auto's op LPG (G3) reed, waarin preventief een zgn. valve saver-systeem was ingebouwd. dit druppelde onder vacuüm steeds een paar druppeltjes "Valve Saver Fluid" per minuut het inlaattraject in en zou zo een dempend laagje (Kaliumzoutverbinding) tussen kleppen en zittingen leggen, waardoor de uitlaatkleppen beter bestand zijn tegen de hogere temperaturen, die overigens ontstaan doordat LPG vooral bij hogere toeren làngzamer verbrandt, niet héter dan Super Plus benzine) door die langzamere verbranding van LPG brandt het nog als de uitlaatklep opent.
ik heb er óók tegenstanders van gehoord, dat waren tuners met Volvo turbomotoren, die beweerden dat ze spruitstukken vòl met stroop hadden aangetroffen, maar ik heb hiermee nooit problemen gehad en drie auto's met zo'n systeem naar de 3 ton (de laatste eigenlijk zelfs richting de 4) gereden. ook merkte ik het als de vloeistof op was of als het systeem (nogal gevoelig voor temperatuursinvloeden van buiten, dan werd de vloeistof dikker) moest worden bijgeregeld door harder tikkende kleppen en onregelmatiger stationair (óók op benzine) en zelfs hoger gasverbruik.
nu kocht ik die vloeistof (Flashlube Valve saver) altijd groot in, dat scheelde w€€r (je rijdt niet voor niets op gas) en laat ik dat nou net hebben gedaan vóór de regering bepaalde dat we zo veel mogelijk thuis moesten werken, waardoor er een Volvo V70 met 370K op de klok stond vast te roesten en ruim €100 wegenbelasting per maand stond af te fakkelen, die dus maar weg moest, terwijl hij nog reed en verkoopbaar was.
Kortom, ik bedacht me dat ik nog een 2,5 liter kan van dat spul had staan en dat je het voor oldtimers ook door de benzine kan mengen als loodvervanger.
nu ben ik voorzichtig bij elke halve thuistankbeurt een dopje aan de benzine voor de Kymco aan het toevoegen om te kijken hoe deze reageert (als het ècht werkt, zou de klepspeling moeten afnemen)
Als ik dàt constateer, wil ik gaan kijken of ie (net als vroeger met een Honda C310 van een maat van me) met "race speling" (ik denk 0,05 ìn, krappe 0,10 uit) daadwerkelijk rapper rijdt dan met de standaard speling (krap 0,1 in, precies 0,1 uit (dealer-spec)
hebben anderen ervaring met valve saver (er zijn meer merken) in hun auto en/of al geëxpirimenteerd in hun 4-T scooter en wat zijn jullie bevindingen?
ik heb er óók tegenstanders van gehoord, dat waren tuners met Volvo turbomotoren, die beweerden dat ze spruitstukken vòl met stroop hadden aangetroffen, maar ik heb hiermee nooit problemen gehad en drie auto's met zo'n systeem naar de 3 ton (de laatste eigenlijk zelfs richting de 4) gereden. ook merkte ik het als de vloeistof op was of als het systeem (nogal gevoelig voor temperatuursinvloeden van buiten, dan werd de vloeistof dikker) moest worden bijgeregeld door harder tikkende kleppen en onregelmatiger stationair (óók op benzine) en zelfs hoger gasverbruik.
nu kocht ik die vloeistof (Flashlube Valve saver) altijd groot in, dat scheelde w€€r (je rijdt niet voor niets op gas) en laat ik dat nou net hebben gedaan vóór de regering bepaalde dat we zo veel mogelijk thuis moesten werken, waardoor er een Volvo V70 met 370K op de klok stond vast te roesten en ruim €100 wegenbelasting per maand stond af te fakkelen, die dus maar weg moest, terwijl hij nog reed en verkoopbaar was.
Kortom, ik bedacht me dat ik nog een 2,5 liter kan van dat spul had staan en dat je het voor oldtimers ook door de benzine kan mengen als loodvervanger.
nu ben ik voorzichtig bij elke halve thuistankbeurt een dopje aan de benzine voor de Kymco aan het toevoegen om te kijken hoe deze reageert (als het ècht werkt, zou de klepspeling moeten afnemen)
Als ik dàt constateer, wil ik gaan kijken of ie (net als vroeger met een Honda C310 van een maat van me) met "race speling" (ik denk 0,05 ìn, krappe 0,10 uit) daadwerkelijk rapper rijdt dan met de standaard speling (krap 0,1 in, precies 0,1 uit (dealer-spec)
hebben anderen ervaring met valve saver (er zijn meer merken) in hun auto en/of al geëxpirimenteerd in hun 4-T scooter en wat zijn jullie bevindingen?