van 50cc blok naar 100cc blok

OlivierN

Active Member
Goedemiddag!
Ik heb gister een sym mio 100cc blok onder mijn sym mio brommer gezet. Ik heb hier best een aantal vragen over. Ik zal ze even opdelen in een aantal onderwerpen.

Elektra:
Ik heb naast het motorblok niet mijn kabelboom/cdi/bobine/bougiedop vervangen. Deze zijn nog van mijn 65cc blok. Maakt dit uit?
^^^Opgelost!!^^^

Ook is de bekabeling van de startmotor anders. Ik heb deze doorgeknipt en aan elkaar verbonden. Moet ik hier nog iets mee? Krijgt ie misschien te weinig stroom nu?
^^^Opgelost!!^^^

Transmissie:
Ik heb een polini variateur liggen die in mijn 50cc blok paste, maar de variobus van de 100cc is een stuk groter. Maar ik zie wel in de variateur twee stukken metaal die het gat waar de variobus in gaat kleiner maken. Ik ie dat als deze eruit zijn dat de 100cc variobus precies past. Is het de bedoeling dat deze eruit worden gehaald voor het 100cc blok?

En wat betreft de koppeling. Volgens mij is deze een stukje groter. Maar ik kan nergens vinden of dat klopt (kom ik later op terug). Klopt het dat deze verschillen of passen mijn oude onderdelen (drukveer/trekveren) wel nog in dit blok?


Onderdelen:
Ik heb ook erg veel moeite om 100cc onderdelen te vinden. Omdat nederlandse google natuurlijk automatisch filtert op wat nederlanders het meest bekijken. En dit is alleen maar 50cc. Is er een Kparts voor motoren? Waar ik mijn 100cc spullen kan halen?


Frame en bijbehorende:
Kan mijn 50cc frame een 100cc blok aan? En de vering kan die hetzelfde blijven als dat die eerst was?


Problemen die ik nu heb:
Ik heb een gaskabel van mijn 50cc maar die past er niet onder. De 100cc gaskabel die ik heb liggen is niet zo mooi meer. Kan ik een stukje kabelhoes afsnijden waardoor de innerlijke kabel "langer wordt" (ik begrijp dat ik dan de kabel anders moet trekken vanwege een kortere kabel)

Mijn gasschuif op de carburateur gaat erg zwaar, ik heb het al geprobeerd in te vetten maar lijkt niet echt te helpen. Iemand een idee hoe ik dit wat soepeler kan maken?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Mvg Olivjn
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Voor wat betreft de elektra is het van belang dat je de stator van de 50cc vergelijkt met die van de 100cc.
Als deze hetzelfde zijn, gaat alles werken met de kabelboom van de 50cc, zijn deze niet hetzelfde heb je een uitdaging.

Helaas heb ik geen schema van de 100cc dus ik kan niet beoordelen of je een uitdaging hebt/krijgt maar meestal zijn de statoren van de motoren met een grotere inhoud 3 fasig (3 gele draden ipv 1 gele en 1 witte), dit zie je aan de kleuren van de draden van de stator wat uit het blok komen.

Misschien kun je even een lijstje maken met de kleuren van de draden van de stator van de 50cc en van de 100cc.
Wellicht kan ik je dan verder helpen zonder schema.
Of heb jij de beschikking over dit 100cc schema?
 
Voor wat betreft de elektra is het van belang dat je de stator van de 50cc vergelijkt met die van de 100cc.
Als deze hetzelfde zijn, gaat alles werken met de kabelboom van de 50cc, zijn deze niet hetzelfde heb je een uitdaging.

Helaas heb ik geen schema van de 100cc dus ik kan niet beoordelen of je een uitdaging hebt/krijgt maar meestal zijn de statoren van de motoren met een grotere inhoud 3 fasig (3 gele draden ipv 1 gele en 1 witte), dit zie je aan de kleuren van de draden van de stator wat uit het blok komen.

Misschien kun je even een lijstje maken met de kleuren van de draden van de stator van de 50cc en van de 100cc.
Wellicht kan ik je dan verder helpen zonder schema.
Of heb jij de beschikking over dit 100cc schema?
Hoi! Fijn dat je wil helpen.
Ik heb beide schemas!
Bij die van 50cc staat HU05U
Die van 100cc staat HU10U/W
Post automatically merged:

Dit zijn ze allebei weet niet zeker of ze nou goed verstuurde
 

Attachments

  • D37DE154-1EB0-4F4E-98E0-6D12531440DC.png
    D37DE154-1EB0-4F4E-98E0-6D12531440DC.png
    292.3 KB · Views: 17
  • 78721AE7-9E93-4B4D-BA9F-6D0886E59102.png
    78721AE7-9E93-4B4D-BA9F-6D0886E59102.png
    292.3 KB · Views: 16
  • EB885288-5EF3-4299-BC19-3DA318A4BBDB.png
    EB885288-5EF3-4299-BC19-3DA318A4BBDB.png
    295.9 KB · Views: 14
Schema's zijn voor wat betreft stator identiek.
De rest heb ik niet bekeken maar dit is ook niet belangrijk.
Draadkleuren van de 100cc stator en de 50cc kabelboom kleur op kleur aansluiten en het moet gewoon werken.
Tenzij de pickupspoel op een andere plaats zit tov het hoogste dode punt maar dat denk ik niet.
 
Schema's zijn voor wat betreft stator identiek.
De rest heb ik niet bekeken maar dit is ook niet belangrijk.
Draadkleuren van de 100cc stator en de 50cc kabelboom kleur op kleur aansluiten en het moet gewoon werken.
Tenzij de pickupspoel op een andere plaats zit tov het hoogste dode punt maar dat denk ik niet.
Punt is dat ie wel gewoon rijd. Dus volgens mij niets aan de hand toch? Ik dacht misschien rijd ie slechter maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal
 
Iemand nog een idee voor een van mijn andere onderwerpen? Gr.
goedenavond Olivier,

beetje late reactie maar boeie
ik heb binnenkort ook een 100cc blok er onderliggen.
maar over onderdelen ik zie easyparts vaak voorbij komen voor 100 cc sommige onderdelen zijn wel echt prijzig.
en als je bijvoorbeeld nog meer cc wilt staat er ook een 125 cc kit op Amazon voor de rest is het helaas moeilijk te zoeken.
 
goedenavond Olivier,

beetje late reactie maar boeie
ik heb binnenkort ook een 100cc blok er onderliggen.
maar over onderdelen ik zie easyparts vaak voorbij komen voor 100 cc sommige onderdelen zijn wel echt prijzig.
en als je bijvoorbeeld nog meer cc wilt staat er ook een 125 cc kit op Amazon voor de rest is het helaas moeilijk te zoeken.
Hoi viniboy,
Zou je me eens een link kunnen sturen van die 125cc?
Hoe bevalt jouw 100cc mio? Ben benieuwd naar andere mensen hun ervaring.
 
puur theoretisch lijkt het mij logisch dat vario en koppeling (riem ook?) groter en zwaarder zijn uitgevoerd en dat je niet je 50 cc vario of koppeling wilt blootstellen aan het koppel van een 100cc
frame/rijgedeelte: dat ga jij ons vertellen, als je dat nog kunt. ;P
 
goedenavond Olivier,

beetje late reactie maar boeie
ik heb binnenkort ook een 100cc blok er onderliggen.
maar over onderdelen ik zie easyparts vaak voorbij komen voor 100 cc sommige onderdelen zijn wel echt prijzig.
en als je bijvoorbeeld nog meer cc wilt staat er ook een 125 cc kit op Amazon voor de rest is het helaas moeilijk te zoeken.
wat voor blok code heb je?

zoek dat nummer eens op, bij ali express. Je zult denken is brol, maar af en toe staat er wat moois tussen voor een juiste prijs (dus ook niet spotgoedkoop).

Of je kan natuurlijk net zo goed legaal voor een motor rijbewijs en motor gaan.. Heb je veel meer keuze.
pffff, laat iemand gewoon lekker aan z'n projectje beunen joh :unamused:
 
puur theoretisch lijkt het mij logisch dat vario en koppeling (riem ook?) groter en zwaarder zijn uitgevoerd en dat je niet je 50 cc vario of koppeling wilt blootstellen aan het koppel van een 100cc
frame/rijgedeelte: dat ga jij ons vertellen, als je dat nog kunt. ;P
De variateur van de 50cc heeft een soort koperen binnenkant. Ik heb geconcludeerd dat als die binnenkant er niet zat dat ie dan wel past om de krukas. Maar achteraf gezien is de 100cc vario al afgesteld op zn eigen power. Dus zal wel goed zijn.
Het frame houdt het nog steeds, en ik klooi er goed mee. Subframe is anders anders past de uitlaat niet (50cc uitlaten passen ook niet door dat subframe)
Post automatically merged:

wat voor blok code heb je?
Ik ga het checken. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht
 
De variateur van de 50cc heeft een soort koperen binnenkant. Ik heb geconcludeerd dat als die binnenkant er niet zat dat ie dan wel past om de krukas. Maar achteraf gezien is de 100cc vario al afgesteld op zn eigen power. Dus zal wel goed zijn.
Het frame houdt het nog steeds, en ik klooi er goed mee. Subframe is anders anders past de uitlaat niet (50cc uitlaten passen ook niet door dat subframe)
Post automatically merged:


Ik ga het checken. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht
koperen bus niet uit die ene vario halen! zit is een glijbus, zonder die bus draait die vario aan gort.
 
Ja dat klopt,
Ik heb ook nog deze:
858D7200-9933-4E11-B76B-ECEEEAE6E6F9.png

Trouwens; voor iedereen met een mio. Deze handleiding is een MUST! Alles staat erin!!! (Behalve je blok code)
 
Ja dat klopt,
Ik heb ook nog deze:
View attachment 68645

Trouwens; voor iedereen met een mio. Deze handleiding is een MUST! Alles staat erin!!! (Behalve je blok code)
blokcode lijkt me ook niet heel boeiend want 2007 tot 2016 zijn allemaal e3 blokken zou ook niet weten wat er anders aan moet
Post automatically merged:

Hoi viniboy,
Zou je me eens een link kunnen sturen van die 125cc?
Hoe bevalt jouw 100cc mio? Ben benieuwd naar andere mensen hun ervaring.
ik heb hem er nog niet onder ligge mis nog paar onderdelen maar hier ook de link voor 125 cc bigbore:
 
blokcode lijkt me ook niet heel boeiend want 2007 tot 2016 zijn allemaal e3 blokken zou ook niet weten wat er anders aan moet
Post automatically merged:


ik heb hem er nog niet onder ligge mis nog paar onderdelen maar hier ook de link voor 125 cc bigbore:
Wat ga je allemaal vervangen?
Ik ga hem binnenkort ook bestellen.
 
Back
Top