Hoi, over een tijdje ben ik van plan om met mijn brommer (Beta RR 50, uit 2015) op vakantie te gaan naar het Sauerland in Duitsland. Ik heb alleen een, of eigenlijk twee problemen; de brommer is opgevoerd en loopt 80 en maakt daarbij ook iets meer lawaai (er zit een leovince (type is uit het hoofd x-fight) uitlaag onder). Nu heb ik gelezen dat de rollerbanken in duitlsand heel simpel zijn: goed, of fout(de brommer wordt ingenomen en, geen idee of het klopt, je rijbewijs ook tot je 21e). Ook weet ik dat ze in duitsland nogal streng zijn omtrend geluid (bij motoren).
Nu vraag ik mij af: hoe groot is de controle dat je een controle tegen komt/gecontroleerd wordt? Wordt je nederlandse brommer ook ingenomen? (ik heb wel eens gelezen dat dit voor de agent erg ingewikkeld is omdat dat via het verdrag van Wenen moet) en wordt je nederlandse rijbewijs inderdaad ook ingenomen? (Bij de auto krijg je dan enkel een rijverbod voor in duitsland, en dan enkel de deelstaat. Hoe zit dat met de brommer? Ik ben namelijk bezig met vrachtwagen rijlessen en mag mijn rijbewijs in nederland absoluut niet kwijt raken.)
Het zou heeeeel erg fijn zijn als iemand er meer van weet.