This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

V-snaar niet gelijk aan glijbuis

ger69

SP 98 - SF3
Hey,

Ik heb het volgende probleem. Mijn Glijbuis is niet gelijk aan de binnenkant van mijn v-snaar en dit heeft als gevolg dat me scooter niet / nauwelijks vooruit komt zoals je begrijpt. Dit kan overigens ook nog steeds te maken hebben met de het probleem uit mijn vorige topic maar er zit nu een nieuw model piaggio runner filter op met sproeier 72 en gasnaald in het midden dus lijkt me niet!

In iedergeval, hier een foto van de situatie:





Hier op de foto toch duidelijk te kort?



Nu ben ik langs de dealer gegaan en vertelde me dat de bus achter de vario niet lang genoeg was of iets dergelijks maar dat lijkt me sterk.

De opties zijn naar mijn idee:
- verkeerde maat rollen (16x13 zit erin, wat klopt?!)
- verkeerde dikte v-snaar (17,5x724 wat ook klopt?!)
- te korte vario bus (zou kunnen maar lijkt me niet..)
- verkeerde gradenplaat (zou ook kunnen maar lijkt me niet..)

Iemand enig idee hoe ik dit probleem oplos? Met shim ringen lijkt me onzin want dit hoort bij een originele vario toch niet.

Mvg,
 
o.k. , maar is dit met snaar? je moet de snaar altijd even in de poelies trekken bij het monteren.

als dit al zo is klopt de afstand wel (ongeveer) , mits er niks anders achter de vario zit dan de 2 bussen die er horen , 1 aandrijfwiel en 1 bus.

verder , de snaar moet gewoon 1 zijn voor piaggio voor jouw type blok en poelies.
 
Dit is met de snaar ja.

Als eerst heb ik op me krukas het mechanisme van de oliepomp, daarna die vulbus en dan de vario onderdelen.

Is het dus normaal dat de glijbuis niet gelijk is aan de v-snaar zoals op de eerste foto? Hij steekt gewoon een heel stuk uit en bij verder monteren komt het dus niet echt mooi uit wat als gevolg heeft dat hij dus niet rijd!

Heb me vario van me speedfight 3 gemonteerd en had dit toen helemaal niet... Is de gradenplaat wel van de originele vario (staat nummer 34 op) en klopt de glijbus wel?
 
zoals je op de foto met de vario alleen hebt, heb je dan dat stuk wat er achter zit ook omhoog? je kan hem indrukken als het goed is.

zoals het er nu uit ziet zit hij altijd op de hoogste/middelste punt. ik kan morgen wel even wat foto's poste hoe het er bij mij uitziet zodat je dat even kan vergelijken.

misschien dat iemand de foto's al wel heeft.
 
Ik zou niet weten of dit de goede maat snaar is.. daarom vraag ik het ook eigenlijk hier! Dat zou denk ik nog een van de beste opties zijn maar hij heeft gelopen de scooter.
 
Ik vraag me af of dit de juiste snaar is, gezien de breedte van 17.5. Mij is altijd verteld dat een Piaggio v-snaar altijd minimaal ongeveer 18mm breed moet zijn, dan lijkt het me sterk dat een nieuwe v-snaar van 17,5mm breed voor Piaggio is.

Maar ik weet het niet zeker.
 
maar jij zij dat je een nieuw type blok had, en voor zover ik weet zit daar altijd een 19x15,5 vario in.
voor zover ik weet zit 16x13 altijd in de oudere piaggio blokken.
 
dat klopt , en dat zie je ook aan de "ster" van de kickstarter op de koelvin.

maar aangezien de bus ook vervangen is die achter de vario zit is dat geen probleem.

je kunt ze dus gewoon uitwisselen , en dit is 16x13 btw.

wel denk ik dat deze vario niet echt geweldig is , deze zou ik zowieso vervangen , ziet er ook versleten uit!

maar wat voor setup heb je en welke afstelling?
 
De vario ging ik al vervangen maar totdat die tijd wil ik hem rijdend hebben. Verander me hele setup met Multivar, Stage6 verstelbare koppeling, Yasuni R en DR70.

Sproeier 72 in DO 17.5mm, standaard drukveer, gele trekveertjes en 4.5 gram..

Het probleem zit niet bij het gewicht, dit was altijd goed.
 
Naar de Speedcontrol ook al gekeken maar ik had hier verhalen over gehoord dat deze vario een dip heeft van zichzelf zegmaar, wat dus door de vario komt en niet door afstelling.

Ik weet niet of dit klopt maar als je ''speedcontrol vs multivar'' staan overal comments dat die speedcontrol dip control is etc...

Lost een andere vario wel het probleem op wat er nu is?
 
dat hoeft echt niet , kwestie van afstellen gewoon.

en zeker op Piaggio niet!

op Minarelli is er 1 type vario van Polini die een beetje raar reageerd. eerst vrij makkelijk toeren draaien ,later zakt het terug in toeren , het is moeilijker af te stellen maar het wil wel.

ik gebruikte daarom op Minarelli altijd de min verticaal versie , de banen waar de rollen in liggen beginnen daar vrijwel direct te stijgen , bij de zogenaamde dip control zoals sommigen m noemen lopen de banen eerst recht en gaan dan stijgen.

vandaar ook dat de speed control van dat type eerst vrij makkelijk toeren maakt , en dan "zwaarder" gaat lopen alsware.

wat zeker weten perfect loopt is de speed control met grote rollen op piaggio
 
''wat zeker weten perfect loopt is de speed control met grote rollen op piaggio ''

Wat bedoel je hiermee?

Ziet er opzich leuk uit die vario, waarschijnlijk in de aanbieding door nieuwer type? Leuk om over na te denken in iedergeval, vooral nu dat probleem bij minarelli zo bleek te zijn en niet bij piaggio.

Hopelijk is na het vervangen van de vario het hele gedoe dan ook opgelost met de ''tekorte'' glijbuis.....