This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Uitzending

Aha ok, ik dacht inderdaad aan een vergelijkbaar iets als het Purple Heart wat de Amerikanen krijgen
 
gewonde kruis ofwel draaginsigne gewonden is idd het onderscheidingsteken wat in nederland uitgereikt kan worden
 
Wat zijn daar de 'eisen' voor dan? Want heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien. Maar geloof best dat de lui die zo'n onderscheiding krijgen ook niet meer in hun DT gaan lopen ;(

Ik vond het rode erekoord eerst ook super pep, maar ik zag er laatst iemand een krijgen omdat hij ZHKH had toegepast op een vrouw bij een verkeersongeval, die eigenlijk nauwlijks in levensbedreiging was. Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk is dat topwerk en verdien je daar een TB voor. Maar bij een rood erekoord zie ik gewoon lui midden in een gevecht door open terrein rennen om een maatje uit een brandende MB te trekken en die vervolgens op zn nek te gooien en naar veilig terrein te slepen. Maar dan zal ik wel weer een op-de-bank-met-een-zak-chips-naar-oorlogsfilms-kijkende-militair zijn
 

dan kijk je mischien te veel film, je hebt wel gelijk imo...

rood ere koord hoor je te krijgen als je echt een levens reddende handeling doet en niet als je iemands kat uit de boom red.
 
Ik stond laatst ook te kijken toen een serg bij ons een TB van maarliefst 1.250,- krijg omdat hij iemand geprobeert had te reanimeren die het uiteindelijk niet gered heeft. Dat vind ik persoonlijk behoorlijk wat geld voor een kwartiertje je WERK doen?
 
Dat vind ik met bijna alle tb's die uitgereikt worden, vaak is het echt zovan we moeten er wat uitdelen dus doe hem en hem er maar 1 omdat ze hun werk goed doen.

ik vind dat je een tb vrdiend als je uit eigen initiatief werk op je neemt dat eigenlijk niet eens bij je functie hoord of anderen goed helpt.

dr zijn natuurlijk 1001 voorbeelden maar je begrijpt wel wat ik bedoel
 
Ik begrijp wat je bedoeld, plava's die gpc zijn om dat onderofficieren tijdelijk uit de running vallen enzo. Dat vind ik dan weer wel terechte TB's..
 
*schop*

Ik ga november maar weer eens.. Vandaag nog de presentatie "Chora" van m'n overste gehad. Mooi verhaal, foto's en filmpjes. Overste haalde het voorvalletje van Douwe ook nog aan.. Wist niet dat jij Kpl was, Douwe? Moet toch maar eens films gaan kijken bij de jongens die net terug zijn. Heb nu M. Rutgers als plava, F.Tolhoek en J. Vendrig zitten ook bij me in de groep. 2.7 waren hun ofzo?
 
Vetjes ik heb er ook weer zin in als wat ge ja ?

Als het de rutgers is die ik in me hoofd heb wens ik je succes andere ken ik niet, ik was gister in loosdrecht bij een oude collega op de amv opleiding en mensen daar hadden mijn filmpje ook al gezien, moet je nagaan

Ben in afghanistan kpl1 geworden, anti tank heh

Ltr
 
Ik ben nu nog Pzf, maar er is zowiezo 1 sla functie vacant, en waarschijnlijk 2. Aangezien ik na de plava de meest ervaren vent ben in m'n groep zit er een dikke kans in dat ik die functie wel kan krijgen. Ik ben ook antitank btw, gill opgeleid enz. Maar geen kpl hoor Ik heb dat filmpje nog steeds niet gezien. Maandag maar eens ff vragen. Ken je die lui van 2.7 wel?
 
Last edited:
Dooie vis als je het mij vraagt :*

@ joshua

die ken ik wel ja, niet mijn vriend.

2.7 ken ik wel van naam verders niet, lag met ze op de zelfde gang dus zag ze wel eens langs komen.

sla is op uitzending wel leuk, als je een pc hebt die je een beetje inzet iig.
 


Om wat voor voorvalletje gaat het dan? heb je dat filmpje, begin nieuwschierig te worden
 
Vooral het verhaal dat de rondte gaat is wel peppie..
"DOUWE, VIND JE HET NOG LEUK?"
En maar hopen dat ik snel die functie krijg dan, niet echt veel zin om al die integratie oefening met die pzf rond te waggelen
 
Omgekomen militairen getroffen door eigen vuur
Uitgegeven: 13 januari 2008 20:06
Laatst gewijzigd: 13 januari 2008 22:53

DEN HAAG - De twee militairen die zaterdag om het leven kwamen in Afghanistan zijn getroffen door zogenoemd 'friendly fire', vuur van eigen troepen.

Dat heeft commandant der strijdkrachten Dick Berlijn zondag bekendgemaakt. Ook de twee Afghaanse militairen die bij het incident omkwamen werden door het zelfde vuur getroffen.

De gesneuvelden zijn de 20-jarige soldaat eerste klas Wesley Schol en de 22-jarige korporaal Aldert Poortema.

Onoverzichtelijk

Berlijn zei dat de situatie kon ontstaan door de duisternis, slecht weer en een onoverzichtelijke situatie. Daardoor was luchtsteun niet altijd mogelijk.

De Koninklijke Marechaussee is in opdracht van het Openbaar Ministerie een uitgebreid onderzoek begonnen naar de incidenten, zei Berlijn.

Daaruit moet de komende dagen meer duidelijk worden. Berlijn is ook een eigen onderzoek begonnen.

Gewonde

Zaterdag viel eveneens een gewonde bij een incident op een andere plaats. Berlijn gaf zondagavond ook zijn naam vrij. Het gaat om soldaat Marc van de Kuilen.

Berlijn benadrukte dat die niet door eigen vuur is geraakt. Van de Kuilen raakte gewond aan beide benen. Deze zijn inmiddels geamputeerd. Hij verkeert buiten levensgevaar.

Verschrikkelijk

Berlijn sprak van "verschrikkelijke berichten" die "diepe indruk hebben gemaakt". Defensie doet er alles aan om de families van de slachtoffers bij te staan.

De militairen die bij de incidenten zijn betrokken, krijgen ook zorg en steun.

Van Middelkoop

Minister Eimert van Middelkoop van Defensie zal maandag de Tweede Kamer informeren over de gebeurtenissen.

Marc heeft bij mij in de opleiding gezeten. In mijn groep zelfs.. Ken hem vrij goed.. Echt kut om dit te horen.. Blue on blue is ook echt je grootste nachtmerrie lijkt me.