Uitlaat. Monteren en rijden maar?

Status
Not open for further replies.

bertje2

Well-Known Member
Dag,

Ik wil een uitlaat gaan kopen, deze dient enkel en alleen voor een mooiere look te creëren op mijn geheel (motorisch) standaard Speedfight 2.

De betreffende uitlaat is een Gianelli Cr Extra (google eff voor meer info) nu is mijn vraag of ik deze enkel hoef te monteren en klaar, rijden maar? Het is dus niet mijn bedoeling de prop eruit te halen, vario ring zit er ook nog gewoon in. Hij zal dus niet harder gaan dan wat hij standaard deed neem ik aan? Ik wil hem dus ook niet harder laten gaan dan het toegestane..

Sommige fora beweren namelijk dat een nieuwe sproeier nodig zou zijn e.d? Of is dit enkel bij opvoeren?

Verder vroeg ik me ook af of deze uitlaat legaal is? De stroming v.d. uitlaatgassen is horizontaal (check), hij is gehomologeerd; het is mij verteld dat dit inhoud dat hij dus goedgekeurd is, klopt dit? (check), hij is CE gekeurd (check). Vergeet ik iets?

Alvast bedankt!:)
 
Advertisement - register to remove this

Een Gianelli Cr Extra is een wat we in de volksmond noemen: 'terugloper'. De demper staat namelijk met een bochtje terug.
Het is daarom een 'tunings-onderdeel' waarmee je zeker harder gaat. En dat "monteren en klaar" verhaaltje is zeker niet waar. Bij een andere uitlaat dan het orgineel moet je altijd gaan afstellen.
Dat houdt inderdaad in om onder andere een nieuwe sproeier te nemen maar ook andere drukveer, rolletjes etc.

De uitlaat is ook niet legaal, dit omdat hij geluid produceert boven een toegestaan aantal dB. Ook ga je er veel te snel mee en dat hij gekeurd is is gewoon om te laten zien dat je een goed product hebt.

Er bestaan wel alternatieve uitlaten die speciaal voor de looks zijn en ook legaal om mee te rijden. Moet je even beetje zoeken ;)


Greetz,
Menno


Edit:
Ff snel een edit na het controleren van mijn eigen berichtje:
Je kan wel een snellere uitlaat nemen zoals die Gianelli en een begrenzer op je scooter monteren.
www.begrenzer.nl
Deze zijn echter bedoeld om de politie mee te misleiden en niet voor langdurig gebruik.
 
Dit is wat bij de Gianelli Cr Extra staat op de webshop scootparts.nl

"Topper voor op standaard cilinders. Chroom, dus gaat lang mee en blijft mooi. Goede prestaties door Giannelli gegarandeerd, EEC goedgekeurd dus geen problemen met politie. Zeer scherpe prijs dus voor iedereen betaalbaar."

Dus neem aan dat het geluid dat hij produceert niet hoger komt dan de toegestane 97dB.
De uitlaat is ook niet legaal, dit omdat hij geluid produceert boven een toegestaan aantal dB.
Daarbij heb ik ook aan hun de vraag gesteld die ik in dit topic stelde, het antwoord was;
"Inderdaad. U kunt dan de uitlaat monteren en verder hoeft u niets te doen. De snelheid blijft dan vrijwel gelijk."

Toen ik om bevestiging vroeg, door te zeggen dat op diverse fora anders word verteld (dus wel andere sproeier etc.), zeiden ze; dat is enkel als de prop eruit gaat???

Ook ga je er veel te snel mee en dat hij gekeurd is is gewoon om te laten zien dat je een goed product hebt.
Wat is dan de functie van de zogenoemde "prop" als ik nog te snel zou gaan?

Je volgende argument lijkt me tevens ook niet geheel fundamenteel te kloppen:
Een Gianelli Cr Extra is een wat we in de volksmond noemen: 'terugloper'. De demper staat namelijk met een bochtje terug. Het is daarom een 'tunings-onderdeel' waarmee je zeker harder gaat.
Mijn huidige let wel; originele uitlaat, zijn demper slaat ook terug met een bochtje. Ongeveer hetzelfde als de uitlaat van Gianelli, alleen is de standaard uitlaat dik en niet verchroomd.
 
Last edited:
Een Gianelli Cr Extra is een wat we in de volksmond noemen: 'terugloper'. De demper staat namelijk met een bochtje terug.
Het is daarom een 'tunings-onderdeel' waarmee je zeker harder gaat. En dat "monteren en klaar" verhaaltje is zeker niet waar. Bij een andere uitlaat dan het orgineel moet je altijd gaan afstellen.
Dat houdt inderdaad in om onder andere een nieuwe sproeier te nemen maar ook andere drukveer, rolletjes etc.

De uitlaat is ook niet legaal, dit omdat hij geluid produceert boven een toegestaan aantal dB. Ook ga je er veel te snel mee en dat hij gekeurd is is gewoon om te laten zien dat je een goed product hebt.

Er bestaan wel alternatieve uitlaten die speciaal voor de looks zijn en ook legaal om mee te rijden. Moet je even beetje zoeken ;)


Greetz,
Menno


Edit:
Ff snel een edit na het controleren van mijn eigen berichtje:
Je kan wel een snellere uitlaat nemen zoals die Gianelli en een begrenzer op je scooter monteren.
www.begrenzer.nl
Deze zijn echter bedoeld om de politie mee te misleiden en niet voor langdurig gebruik.

Wat kun jij lullen man:winner::L.
Een begrensde terugloop maakt echt niet meer herrie dan het maximale aantal DB, er bestaat ook zoiets als EU-goedgekeurde uitlaat. De begrensde shot is dit er bvb één van. Die zijn standaard begrensd met een prop.

Ik kom vaak genoeg scooters tegen die langs rijden met een terugloop, en het klinkt niet harder dan een normale scoot. Hooguit een paar dB harder, maar echt niet in de buurt van de 93 dB.

En dat een terugloper een bocht bij de demper heeft en DAAROM een tunings onderdeel is klopt natuurlijk ook voor geen meter. Er zijn zat scooters waarvan de originele uitlaat al een terugloop is.

Yasuni Z (heb er ZELF geen ervaring mee) schijnt zelfs schotten in het expansiegedeelte te hebben, daar loop je dus al helemaal geen meter harder mee.

Dat je je drukveer moet vervangen bij een BEGRENSDE andere uitlaat is ook onzin. Je kunt hooguit even kijken naar je sproeier. En als het optrekken je niet BEVALT kun je altijd nog eens naar je rollen / trekveren gaan kijken. Maar dat móet dus niet.
 
Klinkt logischer ja.. De nieuwe uitlaat zal (als het goed is) niet harder gaan dan de originele, hij is namelijk begrenst met een prop (Neem ik aan vanwege CE keur?!), de uitlaat bocht is even lang als de standaard, net als de hoek hiervan en is tevens EU (CE=goedgekeurd voor de openbare weg) gekeurd.

Terug naar de kern van mijn vraag:
Kun je me dan ook uitleggen waarom eventueel een andere sproeier nodig zou zijn? Dit is me nog steeds niet geheel duidelijk geworden...

Dit staat er dan ook nog bij: "Deze uitlaat wordt inclusief variateur rollen geleverd." Waarom zijn deze dan?
 
Last edited:
Terug naar de kern van mijn vraag:
Kun je me dan ook uitleggen waarom eventueel een andere sproeier nodig zou zijn? Dit is me nog steeds niet geheel duidelijk geworden...

Dit staat er dan ook nog bij: "Deze uitlaat wordt inclusief variateur rollen geleverd." Waarom zijn deze dan?

Yes dat valt uit te leggen.
Een expansie uitlaat werkt met terugslag van onverbrand mengsel.
Als de inlaatpoort van de cilinder open is, stroomt er vers mengsel de cilinder in. Echter, tegelijkertijd is ook de uitlaatpoort geopend voor het wegvoeren van de uitlaatgassen. Hierbij gaat ook altijd wat onverbrand mengsel mee.

Een expansieuitlaat is zo ontworpen om bij een bepaald toerental het beste dat onverbrande mengsel terug de cilinder in te duwen. Een normale uitlaat doet dat ook, maar door de vorm niet geoptimaliseerd voor een bepaald toerental.

Je nieuwe uitlaat zal dus verschillen t.o.v. je oude uitlaat met betrekking tot hoe goed hij die tegendruk levert, en bij welk toerental.

Door dit verschil heb je dus ook een andere sproeier nodig, omdat het mengsel in je anders word door die uitlaat.

Die variateur rollen worden gewoon geleverd voor de afstelling.
Bij een totaal begrensde scooter verwacht ik niet dat het echt nodig is, maar gezien expansie uitlaten zijn geoptimaliseerd voor een bepaald toerental, is dit vaak een hoog toerental. Vaak hoger dan standaard uitlaten. Daarom zul je dus wellicht, als het dingetje niet fijn rijdt, je rollen moeten aanpassen. En al helemaal als de uitlaat ontgrensd zou zijn.
 
Bedenk je wel dat een begrensde uitlaat kut rijdt, period. Geen trekkracht en minder top (maar top wordt voor het grootste gedeelte door de varioring of -plaat begrensd)\

Edit: damn ik ben net als de rest, moet eerst lezen dan pas posten 8P ik zie dat je hem alleen voor looks wil
 
Yes dat valt uit te leggen.
Een expansie uitlaat werkt met terugslag van onverbrand mengsel.
Als de inlaatpoort van de cilinder open is, stroomt er vers mengsel de cilinder in. Echter, tegelijkertijd is ook de uitlaatpoort geopend voor het wegvoeren van de uitlaatgassen. Hierbij gaat ook altijd wat onverbrand mengsel mee.

Een expansieuitlaat is zo ontworpen om bij een bepaald toerental het beste dat onverbrande mengsel terug de cilinder in te duwen. Een normale uitlaat doet dat ook, maar door de vorm niet geoptimaliseerd voor een bepaald toerental.

Je nieuwe uitlaat zal dus verschillen t.o.v. je oude uitlaat met betrekking tot hoe goed hij die tegendruk levert, en bij welk toerental.

Door dit verschil heb je dus ook een andere sproeier nodig, omdat het mengsel in je anders word door die uitlaat.

Die variateur rollen worden gewoon geleverd voor de afstelling.
Bij een totaal begrensde scooter verwacht ik niet dat het echt nodig is, maar gezien expansie uitlaten zijn geoptimaliseerd voor een bepaald toerental, is dit vaak een hoog toerental. Vaak hoger dan standaard uitlaten. Daarom zul je dus wellicht, als het dingetje niet fijn rijdt, je rollen moeten aanpassen. En al helemaal als de uitlaat ontgrensd zou zijn.
Hmm, ik als newbie op het gebied van scooters snap hier vrij weinig van, zal ik de vraag anders zo stellen: Als ik gewoon de standaard sproeier laat zitten, wat zal dit voor gevolgen hebben op de rijervaring?
 
Je cilinder kan stuk gaan. Maar over het algemeen hoef je bij een originele scooter geen andere sproeier bij het monteren van een andere uitlaat, is allemaal imo een beetje overdreven.
 
Je cilinder kan stuk gaan. Maar over het algemeen hoef je bij een originele scooter geen andere sproeier bij het monteren van een andere uitlaat, is allemaal imo een beetje overdreven.

Dat ben ik dus echt niet met je eens. Je mengsel verandert, dus moet je je sproeier veranderen.

Om het verhaal makkelijker te maken:
Zet je nieuwe uitlaat eronder, rij ff een paar minuten, haal je bougie eruit en kijk welke kleur ie heeft.
Wit -> grotere sproeier
Zwart - > kleinere sproeier
Koffie-met-melk-bruin -> goed.

Alsnog kan het dan zijn dat ie met een andere sproeier wat beter zou rijden qua rij-ervaring, maar met deze afstelling verneuk je in ieder geval niet je cilinder.
 
Sorry heb mijn vraag verkeerd gesteld! Wat ik bedoel te vragen is of ze niet in snellere mate verslijten?:D

Als je een slechte voor-de-looks uitlaat neemt niet nee.
Maar bvb een gianelli shot kan, zelfs begrensd, wel ietsjes meer toeren draaien. Het zal dan niet zo veel schelen, maar toch, hoe harder alles draait hoe harder het slijt.

Maar dit zal voor jou niet merkbaar zijn hoor.
 
Als je een slechte voor-de-looks uitlaat neemt niet nee.
Maar bvb een gianelli shot kan, zelfs begrensd, wel ietsjes meer toeren draaien. Het zal dan niet zo veel schelen, maar toch, hoe harder alles draait hoe harder het slijt.

Maar dit zal voor jou niet merkbaar zijn hoor.
Hoezo een slechte?

Heb trouwens gistere mn bougie gecheckt en hij is inderdaad Koffie-met-melk-bruin -> goed. Wel met de standaard uitlaat natuurlijk, maar eff checken of je gelijk had.:)
 
Hoezo een slechte?

Heb trouwens gistere mn bougie gecheckt en hij is inderdaad Koffie-met-melk-bruin -> goed. Wel met de standaard uitlaat natuurlijk, maar eff checken of je gelijk had.:)

Met slecht bedoel ik een terugloop uitlaat die zelfs ontgrensd het niet beter doet dan een standaard ontgrensde uitlaat. Die zal dus eigenlijk sowieso nooit meer toeren draaien.

Uitlaat als een shot draait ontgrensd wel veel meer toeren, dus ook meer slijtage. Maar begrensd zal ie nauwelijks meer toeren draaien dan een std. begrensde uitlaat.

En als ik jou was zou ik dus voor een "slechte" uitlaat gaan, die zijn meestal ook nog wel een stukje goedkoper, gezien jij alleen voor de looks gaat.
 
Ahzo, nee de Gianelli Cr Extra is perfect.;)
Tevens heeft is de uitstroom richting vd. uitlaatgassen ook horizontaal, wat vele andere uitlaten niet hebben, waar de politie schijnbaar een probleem over maakt. En áls ik hem nog harder zou willen laten lopen kan dat met deze uitlaat ook.
 
Dat ben ik dus echt niet met je eens. Je mengsel verandert, dus moet je je sproeier veranderen.

Om het verhaal makkelijker te maken:
Zet je nieuwe uitlaat eronder, rij ff een paar minuten, haal je bougie eruit en kijk welke kleur ie heeft.
Wit -> grotere sproeier
Zwart - > kleinere sproeier
Koffie-met-melk-bruin -> goed.

Alsnog kan het dan zijn dat ie met een andere sproeier wat beter zou rijden qua rij-ervaring, maar met deze afstelling verneuk je in ieder geval niet je cilinder.

Mja, voor de zekerheid altijd even controleren, dit is dan peug, heb ik minder verstand van, maar over het algemeen kan je bij minarelli gewoon de originele sproeier behouden (mijn ervaring iig).
 
Eigenlijk wel duidelijk tot dusver, kan dit topic open blijven voor als ik de uitlaat binnen heb? Voor eventuele verdere vragen?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top