Uitboren tapeinde

Heb je iets verder kunnen inboren inmiddels @ferrekempkes ?

Hier een action boortje.... van Weckerman, zit dus in een setje met 50+ of iets aan onderdelen voor een paar euro.


Met de accu boormachine.... Ga ik ook testen met dezelfde boor.
Edit: en dat gaat dus erg mis en kom maar een mm verder. Met de hand boren is dus niet makkelijk!
 
Last edited:
Probeer eens als je kleine boortjes gebruikt om je snelheid te vergroten , kleinere boren moeten sneller draaien als de grotere , boven de 10mm
 
Probeer eens als je kleine boortjes gebruikt om je snelheid te vergroten , kleinere boren moeten sneller draaien als de grotere , boven de 10mm
Je moet zorgen dat ze "snijden".
Hoog toerental zorgt ervoor dat ze heet worden en verbranden, of nog erger uitschieten.
 
Hallo, het is me raar genoeg niet gelukt wat jullie allemaal zeiden heb ik toegepast. Meerdere mensen hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Dus ik breng heel me blok naar iemand met veel verstand die er een boutje op last en dan eruit draait.
Maar erg bedankt voor al de hulp. Balen dat het bij mij niet lukte.
 
Wat ook kan helpen is de snijhoek veranderen. Nu is het goed slijpen van boren een kunst apart en moet je ook de juiste wegloophoek in de gaten houden. Maar met wat oefening zal het best wel lukken. Standaard boren uit een setje hebben een standaard snijhoek. Afhankelijk van het materiaal, harder of zachter, hoort een snijhoek voor optimale werking eigenlijk te worden aangepast. En niet alleen de snijhoek van de snijvlakken moet of kun je aanpassen, ook de punthoek heeft invloed op de juiste werking. Wat de juiste hoeken zijn is een studie apart, maar zoek maar even op internet en daar komt je heel wat informatie tegemoet.
 
Kleine beginnen (2-3mm), niet te hard drukken, heel lage toerental vd boor
klein beginnen is goed, lage toeren zijn fout: bij kleine boortjes kan je handboormachine niet hard genoeg draaien (een draaibank zet je dan op 10.000 rpm, je zou zelfs met een dremel kunnen beginnen met je passende maat kobalt boor). de omtrek- en dus verspaansnelheid blijft anders nagenoeg nul. dit wordt anders als je boormachine een slinger heeft, dan heb je meer risico op breken.
hoge toeren, genoeg druk (niet achterlijk veel, maar ook niet te weinig, dan verspaan je nog niks en verbrand je alleen je boor)
 
Back
Top