Uitboren tapeinde

ferrekempkes

New Member
Beste mensen,
Met het terug zetten van de cilinder zijn er 2 tapeinden gebroken. Ik krijg ze er heel moeizaam uit. Ik heb al een setje tapeinde verwijderen/ schroef uitdraaiers gekocht. Ik wou er een gaatje in boren maar dat gaat niet. Ik heb al 2 staalboortjes waarvan 1 een sterkere fatmax is. Het staal is te sterk weet iemand hoe ik het gat geboord krijg?F14BEC43-D0E3-4727-B088-5A151F09B167.jpeg69CB9E91-22DE-4F65-80DC-B3CF1972D6F6.jpegE5A2B893-777A-4DBC-A3C8-AD3AF11D35F2.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Kleine beginnen (2-3mm), niet te hard drukken, heel lage toerental vd boor (je merkt bij welk toerental de boor het meeste verspaant), smeren (is erg belangrijk, wd40 werkt prima), zorg dat de boor niet te heet wordt en niet vergeten een doek in de carter te doen voor de spanen. Je hebt al gecenterponsd zie ik maar zorg wel dat dat in het midden is.

Het kan idd een boortje kosten. Als je merkt dat de boor gaat happen, stoppen. Ik laat de boor dan even de andere kant opdraaien en dan weer de goede kant op.

En wat @Brute-Force zegt, cobalt boortjes gebruiken van goede kwaliteit. Kost wel wat maar als je er goed mee omgaat heb je er lang plezier van en heb je grootste kans op goed resultaat.
 
Hallo, ik heb het cobalt boutje plus dat ik alles heb gedaan wat u zei alleen komt er geen dieper gat. Hoe zachter, harder, slomer of sneller het lukt niet. Grote boor ook geprobeerd. Heeft u nog meer tips?
 
Mijn tip: geduld hebben, alles met beleid doen en veel wd40 gebruiken.

Het is geen plastic waar je in boort dus het zal echt wel tijd kosten.

Heb je al nagedacht over wat je wil doen als je een gat hebt geboord? Je kunt niet het schroefdraad eruit boren of heb je helicoils?
Post automatically merged:

En het klinkt misschien flauw maar zeker niet zo bedoeld......de boormachine heb je wel op rechtsom draaien staan?
 
Last edited:
Lijkt me een goed plan. Zou wel gaan voor 1 of 2 maatjes groter maar kan de diameter niet goed beoordelen op de foto dus misschien heb je gelijk. Zou erg vervelend zijn als deze ook afbreekt
Post automatically merged:

Je moet dan ook de andere tapeinden er uit halen anders kun je niet draaien met de tap
 
Welk merk is dat van het setje, ik sta op het punt om ook een paar testen te doen en heb ook afgebroken draadstangen. Ik zag dat er verschillende staalsoorten zijn en twijfel nog over wat ik ga kopen. Dat van mij is wel veel slechter, maar dat maakt niet uit. Breuk zit ook niet echt lekker bij mij :joycat: Stangen steken nog een stuk uit bij de uitlaat, ik denk dat ik per ongeluk de verkeerde kant op heb gedraaid :fearscream: . Of het is zo sterk verrot dat de overgang van de uitlaat op draad een zwaktepunt was.
 
Last edited:
Bedankt, hoop dat het voor je werkt en dan lukt het mij wellicht ook...

IMG_E2051[1].JPG

Hoe diep is je gat nu, kun je dat opmeten want als er vrijwel geen vlees is dan moet je wellicht toch verder boren... Doe je dat niet dan kan er een punt komen dat dit ook niet meer gaat werken als je de eerste mm-ers verliest. Naald of iets er indrukken en vervolgens meten.
 
Last edited:
Bedankt, hoop dat het voor je werkt en dan lukt het mij wellicht ook...

View attachment 74829

Hoe diep is je gat nu, kun je dat opmeten want als er vrijwel geen vlees is dan moet je wellicht toch verder boren... Doe je dat niet dan kan er een punt komen dat dit ook niet meer gaat werken als je de eerste mm-ers verliest. Naald of iets er indrukken en vervolgens meten.
als ik jou was zou ik er eerst een moer oplassen, laten afkoelen , dan de Cilinder verwarmen ,IMAL opspuiten en dan heen en weer bewegingen gaan maken met Dop / ringsleutel / or what ever.
 
De diameter is M7 en de tweede is al M6 dus ik dacht beter de kleinste van M3 pakken
Post automatically merged:

Het merk is stanly
Tapeind is M6 denk ik. Ik zou iig de grootste diameter tap nemen dat kan. Ik denk dus no 2 tap en dan het gat proberen te boren op 5 mm
 
Zucht, linksdraaiende tap en dan de kleinste gebruiken.
Die breekt binnen de kortste keren af en dan ben je nog verder van huis.
Gebruik een boor, laag toerental en duwen zodat de boor de kans heeft om te snijden.
En gebruik niet die WD40 zooi, maar snijolie.
 
En wat ik er nog bij zou doen is het aluminium vh blok bij de tapeind warm stoken als je eenmaal aan het werk gaat met de tap
 
Oké bedankt voor de reactie, met de kleine boor en heel veel WD40 is het niet gelukt. Ik heb het meerdere uren geprobeerd maar niet veder gelukt. Dan probeer ik het vandaag nog met de grote boor.
 
Zoals Broos al zegt, die tap breekt gegarandeerd af. Ik spreek uit ervaring. Je kunt hem er domweg niet ver genoeg indraaien om op een hoogte van de tap te komen waar die stevig genoeg is. En dan nog is de kans groot dat hij afbreekt. Dan kun je er echt niks meer mee.
 
Tja, als hij heel precies in het midden kan boren tot 5.5 mm is het misschien nog mogelijk om dan met een gewone rechtse tap M6 het oude draad "op te schonen"

Het is me ook wel eens gelukt met een beitel en centerpons maar daar ligt de tapeinde een beetje te diep voor lijkt me.
 
Back
Top