Black Bullet
racen maar :-)
Hey,
De meeste onder jullie kennen me waarschijnlijk niet maar ik ben toch al een tijdje bezig met scooters en ook ik heb al eens zitten nadenken over een anti-wheelie / burnout systeem.
Het zou kunnen dat dit alles nutteloos is maar een forum dient om luidop te denken dus bijt me de neus niet af
Ik studeer elektriciteit en heb daar net een hoofdstuk gezien over opamps. De meesten zullen hier niet mee bekent zijn dus daarom leg ik het even kort uit.
Een operational amplifier ( opamp ) is een chip die te krijgen is in verschillende smaken, zo zijn er de optellers, aftrekkers, vergelijkers etc. Voor mijn anti wheelie systeem zou ik willen gebruik maken van een opamp die 2 ingangs signalen vergelijkt met elkaar en naargelang de uitkomst van de vergelijking een uitgang geeft.
Volgens mij is het mogelijk om een relais aan te sturen op 12 volt die een contact zou moeten bedienen in de bougie kabel. Als men de snelheid van het ene wiel met het andere zou vergelijken ( dmv dynamo’s ) dan zou men 2 spanningen opwekken. Als men de spanning van de dynamo op het voorwiel zou aansluiten op de ingang voor het referentie signaal van de opamp dan zou de opamp deze gaan vergelijken met de spanning die van de 2e dynamo komt. Als het achterwiel een hogere rotatiefrequentie heeft dan het voorwiel zou de opgewekte spanning hoger zijn achteraan dan vooraan. De opamp zou dan als uitgang een signaal moeten sturen van 12 volt. Die 12 volt kun je gebruiken om een relais aan te sturen die het contact in de bougie kabel zou bedienen. Eens het achterwiel weer even snel draait als het voorwiel ( evt met een kleine buffer werken omdat de 2 dynamo’s nooit gelijk zullen zijn en de uitzetting van de band moet ook teniet worden gedaan. ) dan zijn de spanningen weer dezelfde of die van het achterwiel net iets lager door de ingebouwde weerstand. Dan zal het contact weer sluiten en ontsteekt de scooter terug normaal tot er weer slip zou optreden.
In geval van een wheelie zou de aandrijving op het voorwiel wegvallen waardoor het achterwiel weer sneller draait dan het voorwiel wat voor het zelfde effect zorgt.
Dit systeem in combinatie met een knopje aan het stuur zou volgens mij wel eens een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die met een 2fast of andere hoge vermogens willen sprinten. Het knopje aan het stuur zou het systeem gaan bedienen ( aan of uit, bij voorkeur een knop die je ingedrukt houd ). Bij de start het knopje indrukken om je systeem aan te zetten en zodra je weg bent het knopje lossen als er geen gevaar meer is voor slippen / wheelie.
Kleine situatie schets ( kladwerkje ):
Wat denken jullie van dit idee en zijn er nog mensen aanwezig die genoeg van scooters en fijne elektronica kennen om hier een kritiek op te geven? En is dit systeem van ontstekings onderbreken niet schadelijk voor de scooter of de ontsteking? Of zijn er nog andere gelijkaardige ideeën? Ik hoor het graag
Ps: op het gebied van banden zou ik gewoon voor dunlop racebandjes of ML’s gaan.
De meeste onder jullie kennen me waarschijnlijk niet maar ik ben toch al een tijdje bezig met scooters en ook ik heb al eens zitten nadenken over een anti-wheelie / burnout systeem.
Het zou kunnen dat dit alles nutteloos is maar een forum dient om luidop te denken dus bijt me de neus niet af
Ik studeer elektriciteit en heb daar net een hoofdstuk gezien over opamps. De meesten zullen hier niet mee bekent zijn dus daarom leg ik het even kort uit.
Een operational amplifier ( opamp ) is een chip die te krijgen is in verschillende smaken, zo zijn er de optellers, aftrekkers, vergelijkers etc. Voor mijn anti wheelie systeem zou ik willen gebruik maken van een opamp die 2 ingangs signalen vergelijkt met elkaar en naargelang de uitkomst van de vergelijking een uitgang geeft.
Volgens mij is het mogelijk om een relais aan te sturen op 12 volt die een contact zou moeten bedienen in de bougie kabel. Als men de snelheid van het ene wiel met het andere zou vergelijken ( dmv dynamo’s ) dan zou men 2 spanningen opwekken. Als men de spanning van de dynamo op het voorwiel zou aansluiten op de ingang voor het referentie signaal van de opamp dan zou de opamp deze gaan vergelijken met de spanning die van de 2e dynamo komt. Als het achterwiel een hogere rotatiefrequentie heeft dan het voorwiel zou de opgewekte spanning hoger zijn achteraan dan vooraan. De opamp zou dan als uitgang een signaal moeten sturen van 12 volt. Die 12 volt kun je gebruiken om een relais aan te sturen die het contact in de bougie kabel zou bedienen. Eens het achterwiel weer even snel draait als het voorwiel ( evt met een kleine buffer werken omdat de 2 dynamo’s nooit gelijk zullen zijn en de uitzetting van de band moet ook teniet worden gedaan. ) dan zijn de spanningen weer dezelfde of die van het achterwiel net iets lager door de ingebouwde weerstand. Dan zal het contact weer sluiten en ontsteekt de scooter terug normaal tot er weer slip zou optreden.
In geval van een wheelie zou de aandrijving op het voorwiel wegvallen waardoor het achterwiel weer sneller draait dan het voorwiel wat voor het zelfde effect zorgt.
Dit systeem in combinatie met een knopje aan het stuur zou volgens mij wel eens een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die met een 2fast of andere hoge vermogens willen sprinten. Het knopje aan het stuur zou het systeem gaan bedienen ( aan of uit, bij voorkeur een knop die je ingedrukt houd ). Bij de start het knopje indrukken om je systeem aan te zetten en zodra je weg bent het knopje lossen als er geen gevaar meer is voor slippen / wheelie.
Kleine situatie schets ( kladwerkje ):
Wat denken jullie van dit idee en zijn er nog mensen aanwezig die genoeg van scooters en fijne elektronica kennen om hier een kritiek op te geven? En is dit systeem van ontstekings onderbreken niet schadelijk voor de scooter of de ontsteking? Of zijn er nog andere gelijkaardige ideeën? Ik hoor het graag
Ps: op het gebied van banden zou ik gewoon voor dunlop racebandjes of ML’s gaan.