Tractie

Hey,

De meeste onder jullie kennen me waarschijnlijk niet maar ik ben toch al een tijdje bezig met scooters en ook ik heb al eens zitten nadenken over een anti-wheelie / burnout systeem.

Het zou kunnen dat dit alles nutteloos is maar een forum dient om luidop te denken dus bijt me de neus niet af ;)

Ik studeer elektriciteit en heb daar net een hoofdstuk gezien over opamps. De meesten zullen hier niet mee bekent zijn dus daarom leg ik het even kort uit.
Een operational amplifier ( opamp ) is een chip die te krijgen is in verschillende smaken, zo zijn er de optellers, aftrekkers, vergelijkers etc. Voor mijn anti wheelie systeem zou ik willen gebruik maken van een opamp die 2 ingangs signalen vergelijkt met elkaar en naargelang de uitkomst van de vergelijking een uitgang geeft.
Volgens mij is het mogelijk om een relais aan te sturen op 12 volt die een contact zou moeten bedienen in de bougie kabel. Als men de snelheid van het ene wiel met het andere zou vergelijken ( dmv dynamo’s ) dan zou men 2 spanningen opwekken. Als men de spanning van de dynamo op het voorwiel zou aansluiten op de ingang voor het referentie signaal van de opamp dan zou de opamp deze gaan vergelijken met de spanning die van de 2e dynamo komt. Als het achterwiel een hogere rotatiefrequentie heeft dan het voorwiel zou de opgewekte spanning hoger zijn achteraan dan vooraan. De opamp zou dan als uitgang een signaal moeten sturen van 12 volt. Die 12 volt kun je gebruiken om een relais aan te sturen die het contact in de bougie kabel zou bedienen. Eens het achterwiel weer even snel draait als het voorwiel ( evt met een kleine buffer werken omdat de 2 dynamo’s nooit gelijk zullen zijn en de uitzetting van de band moet ook teniet worden gedaan. ) dan zijn de spanningen weer dezelfde of die van het achterwiel net iets lager door de ingebouwde weerstand. Dan zal het contact weer sluiten en ontsteekt de scooter terug normaal tot er weer slip zou optreden.

In geval van een wheelie zou de aandrijving op het voorwiel wegvallen waardoor het achterwiel weer sneller draait dan het voorwiel wat voor het zelfde effect zorgt.

Dit systeem in combinatie met een knopje aan het stuur zou volgens mij wel eens een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die met een 2fast of andere hoge vermogens willen sprinten. Het knopje aan het stuur zou het systeem gaan bedienen ( aan of uit, bij voorkeur een knop die je ingedrukt houd ). Bij de start het knopje indrukken om je systeem aan te zetten en zodra je weg bent het knopje lossen als er geen gevaar meer is voor slippen / wheelie.

Kleine situatie schets ( kladwerkje ):

launch%20controle.JPG


Wat denken jullie van dit idee en zijn er nog mensen aanwezig die genoeg van scooters en fijne elektronica kennen om hier een kritiek op te geven? En is dit systeem van ontstekings onderbreken niet schadelijk voor de scooter of de ontsteking? Of zijn er nog andere gelijkaardige ideeën? Ik hoor het graag

Ps: op het gebied van banden zou ik gewoon voor dunlop racebandjes of ML’s gaan.
 
rs-ruud said:
lijkt me dat de stator zo iig enorm op zen flikker krijgt :)

De CDI vooral, beter maak je een schakeling naar massa tussen stator en cdi (zoals het aansluiten van een aan/uit schakelaar).

Maar het is al een leuke aanzet in ieder geval.
 
Joël said:
De CDI vooral, beter maak je een schakeling naar massa tussen stator en cdi (zoals het aansluiten van een aan/uit schakelaar).

Maar het is al een leuke aanzet in ieder geval.

die schakeling had ik het dus over ;) "lijkt" me erg slecht voor ze stator, maar tis iig een begin ja :) nog beter evt om dan de spanning via je accu te pakken, die is beter vervangbaar dan een stator oid..

die opamp is dus gewoon te vergelijken eigenlijk met een comperator, en dan met het voorwiel als ingangsspanning? Die dynamo's kan je doen met dingen van een fiets computertje oid? zelfde id...
 
Black Bullet said:
verhaal + plaatje
Deze schakeling gaat bobines vreten + er zijn geen relais te vinden die 30kV kunnen schakelen.
Het idee is opzich wel leuk om het voorwiel met het achterwiel te vergelijken, maar vergeet dan deze schakeling en ga het volledig digitaal doen (incl. de cdi).
 
zoals ik al vermeld heb dus, ga het stuursignaal schakelen.
Gewoon met een EEPROM oid werken. kan je meteen tolleranties (in procenten oid) tussen de verschillende ingangen enz programeren.

Daarnaast lijkt me het ook niet zon goed idee om een relais te gebruiken om het signaal te schakelen. Maak gebruik van een varicap oid. Dan verminder je simpelweg het toerental, en dus ook het vermogen. zonder dat je een aan/uit werking krijgt.
 
kun je het relais dan niet voor de bobine plaatsen dan heb je maar max 20 v ofzo en is het misschien niet better om voor met een magneetsensor te werken en achter ook dan heb je veeeeel minder weerstand.
 
er zitten nog wat fouten in daar ben ik me van bewust maar ik vond het wel een leuk idee om te posten... en je weet nooit dat ik nog op iets kom of dat 1 van jullie er op verder bouwt.
 
Als de dynamo's een verschillende spanning bij variërent toerental afgeven ziet de opamp het als een fout. Er is een kleine slip van het achterwiel gewenst voor maximale tractie van het rubber. Kan de dynamo de abrubte vernelling van de achterband wel volgen? Bij een wheely vanuit stilstand zal de motor uitvallen. Er is immers een snelheidsverschil... Ik denk dat inventies als deze niet in de praktijk zijn toe te passen. Ook niet echt nodig denk ik. Een goede bandenkeuze, druk op de band en afstelling van de overbrening volstaan.
 
het topic is een beetje dood, maar stukje rechtstreeks uit mn schoolrapport:

De volgende factoren zijn van belang voor het bepalen van de wrijvingscoëfficiënt:

- Een gladde en vlakke weg waarover een wiel loopt levert een kleine weerstandfactor op;
- Een hoge bandenspanning levert een kleinere weerstand op dan een lage bandenspanning;
- De vervorming van het loopvlak is bij de radiaalband veel geringer dan bij de conventionele band en daardoor de wrijvingcoëfficiënt bij de radiaalband geringer;
- De snelheid;
- De mate van slip, ook in dwarsrichting;
- De bandtrillingen;
- De lagerweerstand van de wielen;
- De ventilatiewerking van de wielen en de banden;
- en de wiel diameter.
 
Last edited:
Black Bullet said:
Hey,

De meeste onder jullie kennen me waarschijnlijk niet maar ik ben toch al een tijdje bezig met scooters en ook ik heb al eens zitten nadenken over een anti-wheelie / burnout systeem.

Het zou kunnen dat dit alles nutteloos is maar een forum dient om luidop te denken dus bijt me de neus niet af ;)

Ik studeer elektriciteit en heb daar net een hoofdstuk gezien over opamps. De meesten zullen hier niet mee bekent zijn dus daarom leg ik het even kort uit.
Een operational amplifier ( opamp ) is een chip die te krijgen is in verschillende smaken, zo zijn er de optellers, aftrekkers, vergelijkers etc. Voor mijn anti wheelie systeem zou ik willen gebruik maken van een opamp die 2 ingangs signalen vergelijkt met elkaar en naargelang de uitkomst van de vergelijking een uitgang geeft.
Volgens mij is het mogelijk om een relais aan te sturen op 12 volt die een contact zou moeten bedienen in de bougie kabel. Als men de snelheid van het ene wiel met het andere zou vergelijken ( dmv dynamo’s ) dan zou men 2 spanningen opwekken. Als men de spanning van de dynamo op het voorwiel zou aansluiten op de ingang voor het referentie signaal van de opamp dan zou de opamp deze gaan vergelijken met de spanning die van de 2e dynamo komt. Als het achterwiel een hogere rotatiefrequentie heeft dan het voorwiel zou de opgewekte spanning hoger zijn achteraan dan vooraan. De opamp zou dan als uitgang een signaal moeten sturen van 12 volt. Die 12 volt kun je gebruiken om een relais aan te sturen die het contact in de bougie kabel zou bedienen. Eens het achterwiel weer even snel draait als het voorwiel ( evt met een kleine buffer werken omdat de 2 dynamo’s nooit gelijk zullen zijn en de uitzetting van de band moet ook teniet worden gedaan. ) dan zijn de spanningen weer dezelfde of die van het achterwiel net iets lager door de ingebouwde weerstand. Dan zal het contact weer sluiten en ontsteekt de scooter terug normaal tot er weer slip zou optreden.

In geval van een wheelie zou de aandrijving op het voorwiel wegvallen waardoor het achterwiel weer sneller draait dan het voorwiel wat voor het zelfde effect zorgt.

Dit systeem in combinatie met een knopje aan het stuur zou volgens mij wel eens een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die met een 2fast of andere hoge vermogens willen sprinten. Het knopje aan het stuur zou het systeem gaan bedienen ( aan of uit, bij voorkeur een knop die je ingedrukt houd ). Bij de start het knopje indrukken om je systeem aan te zetten en zodra je weg bent het knopje lossen als er geen gevaar meer is voor slippen / wheelie.

Kleine situatie schets ( kladwerkje ):

launch%20controle.JPG


Wat denken jullie van dit idee en zijn er nog mensen aanwezig die genoeg van scooters en fijne elektronica kennen om hier een kritiek op te geven? En is dit systeem van ontstekings onderbreken niet schadelijk voor de scooter of de ontsteking? Of zijn er nog andere gelijkaardige ideeën? Ik hoor het graag

Ps: op het gebied van banden zou ik gewoon voor dunlop racebandjes of ML’s gaan.

nice diagram dude
its a bit crude but its ok i dont think a relay is the best switching device to use as the high voltage will jump inside in the relay contacts
 
een auto/dragrace/F1 band kan je niet verglijken met een scooterband.

een heleboel mensen vergeten het belangrijkste en dat is de inhoud van je band.

een grooter opervlakte van de band geeft niet perse meer grip ( aleen als je de druk op de achterband kan vergroten )

en dan heb je ook nog een de opervlakte die daadwerkelijk het asfalt raakt, een normale band ( ml50 enzz ) moet je verglijken met een halfe maan waar maar 30-50% van je band opervlakte daadwerkelijk het asfalt raakt.

dus je zit met 50-70% profiel wat niet eens gebruikt word.

daarom zijn dragrace en F1 banden zogoed als plat, om met een niet all te groote wiel diameter het optimale grip oppervlakte teberijken.

lucht in een band is naar mijn mening de grooste fout die scooter racend nederland maakt, de lucht zorgt er zelfs voor dat de druk op het asfalt verminderd word omdat het barr gehalte niet gelijk blijft onder het rijden.

mijn mening is zoek een achterband die zo plat mogelijk is, ik weet dat ze er zijn heb er vroeger ook meej gereden maar dat was met een 13inc velg en voor 10inc zou ik niet weten of ze bestaan( en dat was de dunlop 306GT )

en zoek iets anders dan lucht om je band meej op druk te brengen.

ik ga niet alles verklappen anders zou het veels temakelijk worden om onder de 7 sec te komen op 150 m :p
 
Black Bullet said:
Hey,

De meeste onder jullie kennen me waarschijnlijk niet maar ik ben toch al een tijdje bezig met scooters en ook ik heb al eens zitten nadenken over een anti-wheelie / burnout systeem.

Het zou kunnen dat dit alles nutteloos is maar een forum dient om luidop te denken dus bijt me de neus niet af ;)

Ik studeer elektriciteit en heb daar net een hoofdstuk gezien over opamps. De meesten zullen hier niet mee bekent zijn dus daarom leg ik het even kort uit.
Een operational amplifier ( opamp ) is een chip die te krijgen is in verschillende smaken, zo zijn er de optellers, aftrekkers, vergelijkers etc. Voor mijn anti wheelie systeem zou ik willen gebruik maken van een opamp die 2 ingangs signalen vergelijkt met elkaar en naargelang de uitkomst van de vergelijking een uitgang geeft.
Volgens mij is het mogelijk om een relais aan te sturen op 12 volt die een contact zou moeten bedienen in de bougie kabel. Als men de snelheid van het ene wiel met het andere zou vergelijken ( dmv dynamo’s ) dan zou men 2 spanningen opwekken. Als men de spanning van de dynamo op het voorwiel zou aansluiten op de ingang voor het referentie signaal van de opamp dan zou de opamp deze gaan vergelijken met de spanning die van de 2e dynamo komt. Als het achterwiel een hogere rotatiefrequentie heeft dan het voorwiel zou de opgewekte spanning hoger zijn achteraan dan vooraan. De opamp zou dan als uitgang een signaal moeten sturen van 12 volt. Die 12 volt kun je gebruiken om een relais aan te sturen die het contact in de bougie kabel zou bedienen. Eens het achterwiel weer even snel draait als het voorwiel ( evt met een kleine buffer werken omdat de 2 dynamo’s nooit gelijk zullen zijn en de uitzetting van de band moet ook teniet worden gedaan. ) dan zijn de spanningen weer dezelfde of die van het achterwiel net iets lager door de ingebouwde weerstand. Dan zal het contact weer sluiten en ontsteekt de scooter terug normaal tot er weer slip zou optreden.

In geval van een wheelie zou de aandrijving op het voorwiel wegvallen waardoor het achterwiel weer sneller draait dan het voorwiel wat voor het zelfde effect zorgt.

Dit systeem in combinatie met een knopje aan het stuur zou volgens mij wel eens een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die met een 2fast of andere hoge vermogens willen sprinten. Het knopje aan het stuur zou het systeem gaan bedienen ( aan of uit, bij voorkeur een knop die je ingedrukt houd ). Bij de start het knopje indrukken om je systeem aan te zetten en zodra je weg bent het knopje lossen als er geen gevaar meer is voor slippen / wheelie.

Kleine situatie schets ( kladwerkje ):

launch%20controle.JPG


Wat denken jullie van dit idee en zijn er nog mensen aanwezig die genoeg van scooters en fijne elektronica kennen om hier een kritiek op te geven? En is dit systeem van ontstekings onderbreken niet schadelijk voor de scooter of de ontsteking? Of zijn er nog andere gelijkaardige ideeën? Ik hoor het graag

Ps: op het gebied van banden zou ik gewoon voor dunlop racebandjes of ML’s gaan.


als je die dynamo's nou weglaat en met magneetsensoren gaar werken of ir sensoren dan bespaat je weerstand en kun je pulsen vergelijken


qua banden zou ik (op een rechttoe rechtaan sprintbaan) voor soort van radiaalbanden gaan (autoband achter) deze blijft vlak
en dus flink contactopp.
 
carson said:
wat moet je dan in je banden doen stikstof?


stikstof in je banden heeft zo zijn voordelen tov lucht


Waar wordt stikstof in banden nog meer toegepast?
Reeds vele jaren wordt er van stikstof in de vliegtuigindustrie en de Formule 1 gebruik gemaakt. Een belangrijke reden om voor de vliegtuigbanden en Formule 1-banden stikstof te gebruiken is het feit dat stikstof de (prettige) eigenschap heeft om warmteontwikkeling tegen te gaan. Omdat stikstof in de band een homogeen mengsel is, is de uitzetting een stuk minder; met andere woorden: de temperatuur van gewone lucht met zuurstof neemt sterk toe, vooral bij langdurig en zwaar gebruik. In de transportsector is langdurig en zwaar gebruik van banden eveneens van toepassing. Door gebruik van stikstof wordt warmteontwikkeling tegengegaan waardoor de lagere temperatuur zorgdraagt voor minder bandenmankementen, zoals loopvlakseparatie en lekke banden.
Hierdoor is er minder kans op oponthoud onderweg, wat kostenbesparend is.
 
Die informatie die jij geeft gaat alleen over langdurige belasting, dus niet een sprint vna 7 sec waarbij de band nog nieteens op temperatuur komt.
Zelf vind ik banden vullen met pure stikstof onzin. De buitenlucht bestaat al uit 80 % stikstof en die extra keren dat je bij zou moeten pompen voor 1 band zijn ook op 1 hand te tellen.
 
Uh ja maar door alleen een burn out te doen gaat dat niet lukken. Bandenwarmers zijn een goed idee dus. Wat voor gas zou jij dan in je band doen, Aerox evo 70?
Ik denk trouwens dat het gas dat in je band zit echt minimaal van invloed is op je tractie (behalve dan de temperatuur van het gas).
Zelf zou ik het toch echt zoeken in een betere gewichtsverdeling, dus meer gewicht op je achterwiel en gewoon heel veel oefenen.
 
Back
Top