om het topic te kicken en weer ff over de banden te discussieren:
In de eerste klassieke wrijvingswet wordt gesteld: “De grootte van het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijving”. Waarom zijn Formule 1 race-autobanden dan zo breed?
De klassieke wrijvingswetten gaan op voor materialen waarbij voornamelijk plastic deformation in de ruwheidstoppen optreedt. Kunststoffen vertonen een lagere wrijvingscoëfficiënt bij een hoge nominale vlaktedruk. Om een hoge wrijvingskracht te realiseren is dus een groot oppervlak gewenst.
Andere voordelen van een breed oppervlak zijn dat de slijtage over een groter oppervlak verdeeld wordt, dat de warmte-ontwikkeling per oppervlakte-eenheid lager wordt en een groter warmte-uitstralend oppervlak wordt verkregen.
Een raceband presteert optimaal bij een bedrijfstemperatuur van 100-110°C. (Formule 1)
we hadden het dus niet helemaal aan het rechte eind, bij BANDEN is het WEL van belang hoe groot het opp met de weg is...
testen met 13" platte bandjes en 1,5 bar dus