Tractie

Big B NRG said:
Jullie zeggen allemaal dat opp. geen verschil uit maakt in grip. Wat ik dan niet snap is waarom ze in de F1 en bij dragraces allemaal op brede banden rijden, die zoveel mogelijk contact maken met het wegdek.

Stel je wilt een object verschuiven. Je probeert het eerst met je vinger en daarna met je hand. Dan gaat het toch met je hand veel makkelijker dan met je vinger, omdat je over meer opp. meer druk kan uitoefenen.

Of zit ik er nu compleet naast?


indd rijden de dragsters met brede banden maar. de bandenspanning is zeer laag daardoor gaat bij hogere snelheden de band uitzetten en word ie hoger en smaller daardoor weer een hogere top



wat ook kan is een gewicht van 13 kg in de vorm van een ronde schijf in/aan je achtervelg monteren daardoor beter weg en hogere top door middelpunt vliegende krachten..
 
keesz said:
indd rijden de dragsters met brede banden maar. de bandenspanning is zeer laag daardoor gaat bij hogere snelheden de band uitzetten en word ie hoger en smaller daardoor weer een hogere top



wat ook kan is een gewicht van 13 kg in de vorm van een ronde schijf in/aan je achtervelg monteren daardoor beter weg en hogere top door middelpunt vliegende krachten..

Versnellen gaat misschien niet erg snel lukken. 13 kg is soms meer dan 10 procent van het totaal gewicht. Onder ideale omstandigheden(op planeet x zonder lucht en overbrengingsweerstanden), scheelt dat sowieso 10 procent in de tijd dan. Er vanuitgaande dat de versnelling constant is. De versnelling is echter niet constant, er is luchtwrijving en de weerstand in de overbrenging valt ook mee te rekenen...dus mss dat de schijf 1 sec zal schelen, dat is erbij dus. Verder verleg je het zwaartepunt...dus wheelie- bestendigheid daalt erg. Het idee echter, klinkt erg goed. Alleen denk dat het ergens anders toegepast moet worden.
= extra gewicht op andere plek......

verder zal door een schijf op een VELG de BAND niet méér uitgaan zetten bij bepaalde snelheden, dan zonder die schijf. De krachten op je wielas worden "groter", maar dat merkt je band niet tenzij je harder gata dan je zonder die schijf zou gaan. Maar dan heb je niets aan de schijf gehad in die relatie snelheid<>middelpuntvliedendekracht
 
of het met de tractie te maken heeft weet ik niet, ik zag op een italiaanse sprintsite dat ze allemaal een ronde plaat d8 ik aan hun rotor hadden hangen? wat er evt voor moet zorgen dat het motortje niet te wild word?
 
rs-ruud said:
of het met de tractie te maken heeft weet ik niet, ik zag op een italiaanse sprintsite dat ze allemaal een ronde plaat d8 ik aan hun rotor hadden hangen? wat er evt voor moet zorgen dat het motortje niet te wild word?

Die schijf heeft alles met tractie te maken, zoals je inderdaad al zegt maak je het blok iets minder "wild" of fel, wat dus inhoud dat je bij lage snelheid gewoon minder vermogen hebt.
 
Ik denk dat die schijf een oplossing kan zijn voor het wheelyprobleem.
Op mijn spa racer heb ik getest met die schijf.
Zonder schijf was hij niet aan de grond te houden, met schijf was er makkelijk mee te rijden.
 
hoezo cultuurverschil. hier word zoveel mogelijk van de krukas af gesloopt :)

ik denk dat de beste oplossing naast een max band toch gewoon goede rijstijl is. Met die schijven enzo heb je toch kans dat je niet het max krijg wat je nodig hebt.
 
mhr#27 said:
Ik denk dat die schijf een oplossing kan zijn voor het wheelyprobleem.
Op mijn spa racer heb ik getest met die schijf.
Zonder schijf was hij niet aan de grond te houden, met schijf was er makkelijk mee te rijden.


Dat had denk ik meer met je wegligging te maken dan met koppel.
 
Tja gekke Italianen daar, wel hun waterpomp tandwiel uitdraaien voor het gewicht, en dan zetten ze wel zo'n plaat op de rotor, naar mijn idee is het uitdraaien van het tandwiel geheel nutteloos!
 
BART#21 said:
Dat had denk ik meer met je wegligging te maken dan met koppel.
Er zijn meerdere mensen die mijn mening delen.
Al heeft de wegligging er natuurlijk ook mee te maken.
De plaat krijg je er toch bij, dus het is het proberen waard lijkt me.
 
zo 1 plaat zal dus ook zorgen dat ie minder snel trekt als ie uit zijn vario begint te lopen wat weer verlies is...
 
Dat zal afhangen van welke vertanding er in het blokje zit. Met std. vertanding is het iig goed mogelijk.
 
rob#10 said:
maar wil je dat ook op die 150 meter;) tuurlijk weet ik dat ie er ook uit kan lopen.
Liever van 0-120m acceleren naar je topspeed en de laatste 30m op dezelfde snelheid sukkelen is mijn ervaring. Daarentegen komt die van mij pas op snelheid na 100m dus winnen zal ik niet :D
 
dat is wel weer hetzelfde idee als een baan zoals wemeldinge. dat merkte ik bij mij ook. eerste stuk was ik sneller. maar daarna kwam het weer allemaal op hetzelfde neer.

maar hoe ik het zo her en der zag scheelde het soms 100 meter voordat je op eindsnelheid zat.
 
mhr#27 said:
Er zijn meerdere mensen die mijn mening delen.
Al heeft de wegligging er natuurlijk ook mee te maken.
De plaat krijg je er toch bij, dus het is het proberen waard lijkt me.

Als het voor jou werkt, tja waarom niet dan. Wij hebben in voorgaande jaren de plaat ook wel eens getest. Maar we kregen weinig verschil in rondetijden (en dat is het belangrijkste) Dit jaar hebben we heel erg veel aan de veerafstelling gedaan en daar kwam veel meer tijd uit.
 
Back
Top