total loss

jaja, ik leef ook nog :)

Ik zit even met iets waar ik niet uitkom en waar ik wat meer meningen over wil horen.

Het betreft dus mijn auto waar ik 2 weken geleden een aanrijding mee heb gehad. Een onoplettende mafkees is er vol in komen zetten. De tegenpartij is dus aansprakelijk gesteld

Heb mijn auto naar een schadeherstelbedrijf gebracht die mn tussenpersoon vd verzekering heeft aangewezen en er is een schade expert komen kijken.
Ik ging er vanuit dat je auto pas total loss is als de kosten voor herstel hoger zijn dan de dagwaarde maar het blijkt dat ze er hele andere methodes op na houden.

Mn auto is door de expert op internet gezet (waar, geen id) en daar is op geboden door opkopers van schade auto's.
Daar is dus een hoogste bod uit komen rollen en de dagwaarde - dat bod maakt dan de restwaarde.
De herstelkosten werden vergeleken met de restwaarde en bleken hoger = economisch total loss.

Tot hier wil ik het nog wel geloven.
Maar het blijkt dus dat de verzekering van de tegenpartij maar de dagwaarde - het hoogste bod hoeft te betalen.
Heel vreemd want dat betekend een enorm voordeel voor de schuldige die volgens mij de volle dagwaarde aan mij heeft uit te keren??

Dus zoals ik het allemaal beleef: krijg ik straks de dagwaarde uitgekeerd, ben ik mn auto kwijt en steekt het schadebedrijf misschien dikke winst over mijn rug in eigen zak.

Het lijkt me logischer dat ik mn dagwaarde gewoon krijg en mn auto gewoon houd. Of ik m het kanaal inrij of verkoop dat lijkt me toch mijn zaak.

Iemand die hier misschien wat meer over kan vertellen en mij gelijk of ongelijk kan geven?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Je krijgt de dagwaarde om een andere -gelijkwaardige- auto te kunnen kopen. Dit is zeg maar hetzelfde als dat je hem zou verkopen dus de auto gaat naar degene die het hoogst geboden heeft, wat dus altijd lager zal zijn dan de dagwaarde. De verzekering legt dan de rest van het bedrag bij zodat je weer op de dagwaarde uitkomt. In feite is het dus net alsof je auto gerepareerd is, daar verdient een schadebdrijf ook op heh! ;)
 
Je maakt er altijd verlies op he. Stel je koopt een auto voor 10.000, dag erna total. Dan zal je vaak maar zo'n 7500 krijgen oid.
 
Je krijgt gewoon de dagwaarde terug hoor. :)

Dat wat jij zegt is niet helemaal waar. Dat schadeherstel bedrijf verdiend inderdaad aan je. Maar ze zijn daarvoor ook voor je bezig. Niet alleen het verzekeringsbedrijf doet het werk voor je.

In principe krijg jij gewoon de dagwaarde terug voor je auto. "Meer is hij op dat moment niet waard". Je auto ben je kwijt, die verkoopt het schade herstelbedrijf aan een opkoper.

Wat jij krijgt is de dagwaarde - opbrengsten wrak = eerste deel
en de opbrengsten die je auto nog binnen haalden = tweede deel

Je kan er ook voor kiezen de auto zelf te houden, als jij denkt er een leuk project mee te willen maken ofzo (ik noem maar wat). Dan krijg je de dagwaarde - het hoogste bod van de opkoper.

Het is dus het een of het ander, je krijgt een gedeelte van de dagwaarde + de waarde van het wrak. Beide krijgen is niet mogelijk. :+

(Het kan wel voordelig zijn! Vriend van me had een auto in de zijkant gekregen. Total loss verklaard, schade 1100 euro. Nieuwe deur zou heb rond de 900 euro kosten + montagekosten dus total loss. Hij heeft ervoor gekozen de auto te houden en zelf van de sloop een andere deur op te halen.
Hij kreeg dus, dagwaarde - waarde wrak. En hield er uiteindeljik een leuk zakcentje op na.)
 
Ik praat ook uit ervaring. + dat ik bank en verzekeringswezen gestudeerd heb. :)
Dagwaarde is minder dan het bedrag waarvoor je hem zou kunnen verkopen, klopt. Maar de dagwaarde wordt gewoon vastgesteld aan de hand van een tabel. Soms is dat gunstiger... en soms, zoals in jouw geval ws, niet. :)
 
Dan weet je ook wel dat je er 99 van de 100 keer op achteruit gaat.

Mijn pa had een Xsara gekocht voor 8,5 geloof ik. En bij reparatie van 6,5 was hij al total loss. En ook met mijn eigen ongeluk (166) ook total. Ding stond tekoop voor 7950 en bij reparatie van 3 was hij ook al total.
 
99 van de 100 durf ik niet te zeggen. Ken er genoeg die er op vooruit gegaan zijn. Wij zelf ook. Volvo van papa total loss gereden en ook dagwaarde gekregen.

Samen met waarde van het wrak zijn er we goed op vooruit gegaan. Hadden 1999 type 1 v70, hebben een 2001 type ervoor terug met minder km's. Mijn oom, zelfde verhaal... Dus 99 van de 100 wil ik niet zeggen.

Het ligt ook nog aan bij welke verzekerings maatschappij je gedekt bent, onderhoud van de auto, aantal schade claims etc etc.
 
Denk dat je daar het verschil in moet zoeken. Wij zijn al jaren lang all risk verzekerd bij interpolis. Echt een van de betere verzekeringsmaatschappijen als het om uitkeren gaat.
 
met verzekeringen moet je er normaalgesproken niet op vooruit gaan, je krijgt max. de dagwaarde terug. bij all risk, als je een splinternieuwe auto koopt en die rij je na bijvoorbeeld een jaar total-loss dan krijg je meer uitgekeerd dan het bedrag wat je er zelf voor betaald hebt, dat omdat als je dan dezelfde auto nieuw wilt kopen je er nu meer voor betaald (weetnie meer pcies hoeveel maanden dat is).
 
Klopt maar als jij een goeie deal kan maken, en 2000 euro van de prijs af kan lullen bij de nieuwe auto, dan is het wél mogelijk om er op vooruit te gaan. ;)
 
Back
Top