This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Toeter toetert niet meer

OlivierN

Active Member
Ik had voor mijn sym mio van een vriend zijn toeter geleend van zijn mio, om te kijken of de een nou anders klonk dan de ander. Deze heb ik (uiteraard met contact uit) gedemonteerd en daarna gemonteerd op mijn mio. Verbazingwekkend genoeg deed de toeter het niet op mijn mio, terwijl hij het wel nog deed op die van die vriend van mij. Ik hoorde wel een soort klikje, en bij het doormeten bleek dat ik ook gewoon een voltage meette als ik de schakelaar inklikte. Toen heb ik mijn oude toeter weer gemonteerd ipv die van die vriend van mij. En hierbij hetzelfde probleem. Wel een klikje in de toeter, ook een spanningsverschil, maar geen geluid. Nu doen allebei de toeter het op geen van beide scooters...
weet iemand raad?

Warschijnlijk heeft gekregen ik zou gewoon een nieuwe kopen kost geen drol. Komt er wel genoeg spanning uit de kabels voor de toeter?

Zit er een plus en min draad aan de claxon , of is het huis van de claxon je massa .en heb je maar èèn draad erop zitten. Is je zekering nog heel
Dat zou dat klikje kunnen wezen wat je hoorde , dat de zekering is gesprongen.
Als er twee draden opzitten , misschien draden verkeerd aangesloten ?

Op zo'n claxon zit vaak een stelschroefje.
Heb je hier soms aan gedraaid ?
Verder zoals @trabiarie hierboven al opmerkte, maakt de bevestigingsbeugel wel goed elektrisch contact met je frame?
Want zoals je op de foto hier beneden ziet zit er maar één aansluiting op deze Mio claxon dus de behuizing is dus de massakant.

Last edited:
Warschijnlijk heeft gekregen ik zou gewoon een nieuwe kopen kost geen drol. Komt er wel genoeg spanning uit de kabels voor de toeter?
Ja genoeg spanning, 12 volt.
Nieuwe toeter kan maar is zo zonde. Hoe kunnen ze allebei kapot zijn gegaan lijkt me sterk..
Ja een draad recht naar de toeter en de andere draad aan het stuk metaal waarmee je de toeter monteerd. Zekering is heel en alle andere elektra werkt gewoon. Draden niet verkeerd aangesloten, kan maar op 1 manier namelijk...

Op zo'n claxon zit vaak een stelschroefje.
Heb je hier aan gedraaid soms?
Stelschroefje niet aan gedraaid...

Even apart op een accu van èèn van de scooters proberen , met twee draden , om een kapote claxon uit te sluiten .
wel heel toevallig dat ze nu allebei kapot zijn , alleen van het omzetten.

Ik zou proberen wat andere ook zeggen probeer het met een accu.

heel toevallig dat ze nu allebei kapot zijn
Eigenlijk te toevallig, ik kan niks bedenken waardoor beide claxons ineens niet meer werken op beide scooters.
Als beide claxons het ook niet meer doen rechstreeks op de accu dan zou ik toch even het stelschroefje proberen.
Als dit schroefje namelijk te vast zit hoor je ook alleen maar een klik wanneer je de claxonschakelaar drukt.

Komt er 1 of twee draden vanaf je toeter , volgens de foto van Sparky heb je maar 1 draad. Kan dan idd niet verkeerd .
Daar in tegen 2 draden met van die losse schoentjes kun je de plus op de massa ( staat er geen plus en min op de aansluitingen) per ongeluk zetten , zou dan ook je schakelaar contacten ( zekering misschien meer als 1) kunnen vernielen door sluiting.

De foto is het model claxon wat ik vind als ik zoek op Sym Mio.
Er kan misschien dan een eigenlijk overbodige massadraad bij deze claxon arriveren echter dit is dan een draad met een oogje aan terwijl de pluskant van deze claxon een verende steker is.
Dan kun je inderdaad de polariteit niet wisselen.

Ik heb allebei de toeters met verschillende standen (stelschroef) rechtstreeks op de accu gezet, en er is nog steeds geen verschil. Die klik hoor ik wel maar verder niks... zo gek dat ze het uit het niets in een keer niet meer doen.

Nu ben je dus eigenlijk verplicht om er twee te kopen. Als je ze nu hebt probeer dan eerst eens èèn op je vriend z'n scooter , doet die het ,
haal deze daar dan weer af en zet hen eens op je eigen scooter. Blijft hij het bij jou nu ook doen , dan niet meer aan komen en de andere op je vriend z'n scoot zetten. Zo heb je ook weer je vriendschap gered.
Het is dan wel heeeel toevallig geweest dat ze met overzetten zijn stuk gegaan. Kun je bij jou ook eens de spanning meten die op die claxon draad staat , zoals je hem hebt getest ( met en zonder draaiende motor ) Niet dat je te veel spanning om de èèn of andere reden op die draad hebt.