Elektrische start toeter tankmeter en remlicht vespa lx50 4t4v kapot

Hiddew2000

New Member
Goede dag,

Laatst heb ik bij mijn Vespa LX 4T 4V uit 2014 de koplamp, achterlamp en de knipperlichten voor en achter vervangen. Dit heb ik gedaan omdat ik alles 'smoked' wilde hebben. In eerste instantie was dit gelukt en reed ik naar huis.

Op een gegeven moment hoorde ik dat ik maar twee achterlichten mocht hebben. Daarom heb ik mijn achterknipperlichten met een andere kabel verbonden, zodat ze branden zodra ik rem. Vandaag, toen ik weg wilde rijden, zag ik echter dat de tankmeter, de toeter, de elektrische start en het remlicht het niet meer doen.

Ik heb de zekeringen en verschillende kabels gecontroleerd, maar kon niets vinden wat het probleem oplost. Met de kickstarter start hij wel. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
 
Advertisement - register to remove this

Dit zijn allen ver/gebruikers van het 12 VDC systeem...
Wil zeggen dat deze pas werken als het contactslot op aan gedraaid wordt en de spanning van de accu verdeelt wordt onder de ver/gebruikers!

Met een multimeter enkele metingen uitvoeren om er achter te kunnen komen waar het euvel zich bevindt is een goede eerste....
 
Dit zijn allen ver/gebruikers van het 12 VDC systeem...
Wil zeggen dat deze pas werken als het contactslot op aan gedraaid wordt en de spanning van de accu verdeelt wordt onder de ver/gebruikers!

Met een multimeter enkele metingen uitvoeren om er achter te kunnen komen waar het euvel zich bevindt is een goede eerste....
Oke dankjewel, en waar zou ik het best kunnen beginnen met meten? Bij het contact slot?
Post automatically merged:

Heb je de zekeringen goed nagekeken want de zekering van 7,5A is gegarandeerd kapot.
Yess ik heb alles nagekeken niks was doorgebrand…
 
Jouw scooter heeft 3 zekeringen, 1 van 15A, 1 van 10A en 1 van 7,5A.
Begin maar eens bij die van 7,5A, meet eerst op de oranje draad voor deze zekering en daarna op de witte draad achter de zekering tov de min-pool van de accu.
Op beide draden moet 12V staan. (accuspanning)
Deze zekering verzorgt de spanning voor al de zaken die je opnoemde en omdat je aan het remlicht hebt gewerkt dus de zwart/witte draad van het remlicht hebt doorgelust naar de dagrijverlichting achter, zal daar wel iets zijn misgegaan.
 
Maar je hebt wel beide lampjes aangesloten op de draad van het remlicht die ook op de accu werkt.
Iets zomaar doorlussen en/of bijvoegen loopt meestal niet goed af...
Aan de voorzijde kan men nog wel wat fratsen uithalen maar aan de achterzijde is dit niet gewenst en door het teveel zal de rest van de verlichting stagneren/uitvallen. Zekering die klapt kan ook zomaar de schuldige zijn in deze. Verlichting wat via de stator gevoed wordt blijft uiteraard hetzelfde werken.
 
Jouw scooter heeft 3 zekeringen, 1 van 15A, 1 van 10A en 1 van 7,5A.
Begin maar eens bij die van 7,5A, meet eerst op de oranje draad voor deze zekering en daarna op de witte draad achter de zekering tov de min-pool van de accu.
Op beide draden moet 12V staan. (accuspanning)
Deze zekering verzorgt de spanning voor al de zaken die je opnoemde en omdat je aan het remlicht hebt gewerkt dus de zwart/witte draad van het remlicht hebt doorgelust naar de dagrijverlichting achter, zal daar wel iets zijn misgegaan.
Ik ze zojuist doorgemeten en daar staat spanning op heb dus de 2 rechter draden gemeten met contact aan
Post automatically merged:

Maar je hebt wel beide lampjes aangesloten op de draad van het remlicht die ook op de accu werkt.
Iets zomaar doorlussen en/of bijvoegen loopt meestal niet goed af...
Aan de voorzijde kan men nog wel wat fratsen uithalen maar aan de achterzijde is dit niet gewenst en door het teveel zal de rest van de verlichting stagneren/uitvallen. Zekering die klapt kan ook zomaar de schuldige zijn in deze. Verlichting wat via de stator gevoed wordt blijft uiteraard hetzelfde werken
oke, en dat zou dan dus ook de 7,5 moeten zijn?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    148.5 KB · Views: 5
Last edited:
Als er 12V staat op de witte draad die bij de 7,5A zekering vertrekt dan moet je ook:

  1. spanning meten op de witte draad bij je cockpitconnector.
  2. spanning meten op de witte draad van je claxonknop.
  3. spanning meten op de witte draad van je rechter remschakelaar.
  4. spanning meten op de witte draad van je linker remschakelaar.
  5. spanning meten op de witte draad van de SIS-klep.
  6. Spanning meten op de witte draad van de PTC weerstand.
Anders heb je ergens een breuk in de witte bedrading tussen de zekering en de genoemde onderdelen.
 
Als er 12V staat op de witte draad die bij de 7,5A zekering vertrekt dan moet je ook:

  1. spanning meten op de witte draad bij je cockpitconnector.
  2. spanning meten op de witte draad van je claxonknop.
  3. spanning meten op de witte draad van je rechter remschakelaar.
  4. spanning meten op de witte draad van je linker remschakelaar.
  5. spanning meten op de witte draad van de SIS-klep.
  6. Spanning meten op de witte draad van de PTC weerstand.
Anders heb je ergens een breuk in de witte bedrading tussen de zekering en de genoemde onderdelen.
Heel erg bedankt, er stond 9 á 10 volt op die zekering en op het contactslot (waar mijn usb lader op aan is gesloten) stond 12-13V.
ik zal hier morgen even op terug komen. Nog een laatste vraag, wat is precies de cockpitconnector, de PTC weerstand en de SIS-klep? En waar kan ik dat vinden?
 
Cockpit connector is de stekker die achterop je kilometerteller/snelheidsmeter/brandstofmeter/controlelampjes-unit steekt.
De een PTC-weerstand is een weerstand die de temperatuur meet een doorgeeft in dit geval aan de CDI/ECU.
De Sis-klep wordt in sommige manuals ook Solenoid-valve genoemd wordt bestuurde door de CDI/ECU, ik weet niet precies wat dit is maar volgens mij heeft het iets te maken met het toevoegen van lucht aan het brandstofmengsel als dit te rijk is, zoals dit is de Euro4 elektronisch gestuurde carburateurs gebeurt met een Dellorto ECU.
Maar zeker weten doe ik dat niet, ben niet zo bekend met 4T 4V .
Edit en waar je dit alles vindt, geen idee, volg de witte bedrading indien mogelijk.
Post automatically merged:

Hier het schema, ik heb oranje/zwarte pijltjes gezet bij de genoemde meetpunten.
1718950514091.png
 
Last edited:
Cockpit connector is de stekker die achterop je kilometerteller/snelheidsmeter/brandstofmeter/controlelampjes-unit steekt.
De een PTC-weerstand is een weerstand die de temperatuur meet een doorgeeft in dit geval aan de CDI/ECU.
De Sis-klep wordt in sommige manuals ook Solenoid-valve genoemd wordt bestuurde door de CDI/ECU, ik weet niet precies wat dit is maar volgens mij heeft het iets te maken met het toevoegen van lucht aan het brandstofmengsel als dit te rijk is, zoals dit is de Euro4 elektronisch gestuurde carburateurs gebeurt met een Dellorto ECU.
Maar zeker weten doe ik dat niet, ben niet zo bekend met 4T 4V .
Edit en waar je dit alles vindt, geen idee, volg de witte bedrading indien mogelijk.
Post automatically merged:

Hier het schema, ik heb oranje/zwarte pijltjes gezet bij de genoemde meetpunten.
View attachment 76447
Hoi, het bleek dan toch de zekering te zijn. Eerst keek ik zelf nog eens, zag niks mn vader zag niks maar mn oom die er wel ervaring mee heeft zag toch dat ie kapot was dus nieuwe zekering en alles deed t weer. Alsnog bedankt!
 
Back
Top