MrMikeYT

Member
Hallo iedereen, Ik heb een BTC Riva 2016 Euro3, ik heb een digitale km teller gekocht en toerenteller zit ook op de teller, alleen zeggen ze dat de toerenteller alleen op een Euro4 werkt wat mij sterk lijkt, Weet iemand hoe ik deze toerenteller kan laten werken? Bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

alleen zeggen ze dat de toerenteller alleen op een Euro4 werkt wat mij sterk lijkt
Dat lijkt mij ook bullshit, dit moet gewoon werken, euro 4 of niet!
Wie is "ze"?

Alleen heb ik vaker gemerkt dat de toerenteller is uitgerust met enkel een draad die je om de bougiekabel moet wikkelen.
De theorie hierachter is, dat de toerenteller dan het magnetische veld, van de elektrische impulsen die naar de bougie gaan, zou oppikken.

Echter dit werkt niet altijd heb ik gemerkt, kan zijn doordat de betreffende persoon iets fout doet of fout gedaan heeft waardoor de elektronica van dit circuit reeds beschadigd is op het moment dat betreffende persoon het wel goed aansluit, geen idee.
 
Heeft de toerenteller een los draad of een stekker
het zit vast aan de km draad, het is een 9 polige stekker.
Post automatically merged:

Dat lijkt mij ook bullshit, dit moet gewoon werken, euro 4 of niet!
Wie is "ze"?

Alleen heb ik vaker gemerkt dat de toerenteller is uitgerust met enkel een draad die je om de bougiekabel moet wikkelen.
De theorie hierachter is, dat de toerenteller dan het magnetische veld, van de elektrische impulsen die naar de bougie gaan, zou oppikken.

Echter dit werkt niet altijd heb ik gemerkt, kan zijn doordat de betreffende persoon iets fout doet of fout gedaan heeft waardoor de elektronica van dit circuit reeds beschadigd is op het moment dat betreffende persoon het wel goed aansluit, geen idee.
Websites, hier een link: https://www.zandri.nl/km-teller-unit-origineel-37200-ala6-e100-322788.html
er staat onder in de beschrijving alleen geschikt voor de Euro4.
 
Misschien staat erbij dat deze klok alleen geschikt is voor Euro4 omdat de Euro4 variant van jouw scooter misschien een andere bedrading heeft van de stekker.

Vraagje, had jouw oude klokje ook een toerentellen?
 
Dan gaat dit ook niet werken.
Dit is ook de reden waarom de opmerking erbij stond alleen geschikt voor Euro 4, dit heeft niks te maken met het ontsteeksysteem maar jouw scooter heeft niet de juiste bekabeling voor de connector die op je nieuw klokje zit.

Als je een oude VW kever koopt uit 1965 en je zet er een Porsche chassis op van 2021 moet je ook niet verwachten dat je kevertje 240 kmpu rijdt.

Edit:

Bij de Euro4 loopt er een draad van je pickupspoel bij je vliegwiel naar de cockpit.
Dit signaaltje wordt wellicht gebruikt om het toerental te meten.
Wat je zou kunnen doen is proberen uit te zoeken welke kleur draad wordt gebruikt voor de toerenteller op de connector van je nieuw klokje.
Dit is waarschijnlijk de draad die er wel zit op de connector van je nieuwe klokje maar niet zit op de contra-connector van je kabelboom.
En deze draad dan te koppelen met de draad van je pickupspoel.
Of dit gaat werken, geen idee maar het is misschien het proberen waard
 
Last edited:
Dan gaat dit ook niet werken.
Dit is ook de reden waarom de opmerking erbij stond alleen geschikt voor Euro 4, dit heeft niks te maken met het ontsteeksysteem maar jouw scooter heeft niet de juiste bekabeling voor de connector die op je nieuw klokje zit.

Als je een oude VW kever koopt uit 1965 en je zet er een Porsche chassis op van 2021 moet je ook niet verwachten dat je kevertje 240 kmpu rijdt.

Edit:

Bij de Euro4 loopt er een draad van je pickupspoel bij je vliegwiel naar de cockpit.
Dit signaaltje wordt wellicht gebruikt om het toerental te meten.
Wat je zou kunnen doen is proberen uit te zoeken welke kleur draad wordt gebruikt voor de toerenteller op de connector van je nieuw klokje.
Dit is waarschijnlijk de draad die er wel zit op de connector van je nieuwe klokje maar niet zit op de contra-connector van je kabelboom.
En deze draad dan te koppelen met de draad van je pickupspoel.
Of dit gaat werken, geen idee maar het is misschien het proberen waard
Oke bedankt!
 
Back
Top