Heb je 4t injectie (Euro3/ Euro4) en loopt je motor niet lekker?

Aidix

Well-Known Member
Het is mij opgevallen dat mijn eigen blok (Piaggio euro 3) enige moeite heeft met "slechte" benzine. In geval van mijn scooter uit zich dit op de volgende manier: bij lage toeren houdt het blok in (verbranding valt compleet weg) en komt dan lastig op gang, boven een zeker toerental loopt het dan weer normaal. Zeker sinds de overgang op E10 is dit nog erger geworden.
De oplossing is even eenvoudig als de oorzaak: Tank premium benzine als Total Excellium of Shell Vpower. In mijn geval verdwijnt het irritante loopgedrag compleet zodra ik op Excellium rijd. De premium benzine bevat o.a. minder ethanol en verbrandt (dus) heter , beter en vollediger. Je kan E10 vergelijken met een pak volle melk waar je 10% magere bij doet en voor een dubbeltje minder als "E10 volle melk" verkoopt. Het lijkt goedkoper, maar je wordt in feite voor de gek gehouden want er zit gewoon minder volle melk in.
Sommige zaken raden aan kleppenreiniger bij te mixen, ik heb dit ook een tijd gedaan en dat maakt weinig uit.

Rijd zeker 2 'premium' tanken leeg voordat je besluit of dit voor jou wel of niet de oplossing is.
Als je weer terugvalt op E10 zal het probleem geleidelijk terugkomen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Kleine toevoeging:
E10 wordt sowieso niet aangeraden bij Piaggio scooters. Dit zorgt voor veel problemen in je motor. Ook wel bij andere scooters.

Ik citeer van een site:
Het hogere percentage ethanol in de nieuwe Euro 95 brandstof, genaamd E10, is ten eerste minder zuinig dan de normale (e5) Euro 95. Daarnaast kan ethanol oudere kunststof en rubberen delen oplossen, en kunnen bepaalde metalen gaan oxideren.

Veel onderdelen van een piaggio zijn van rubber/kunststof, maar de benzinetank is niet van metaal dus kan niet oxideren. Wel kan het erg gaan bijten in de tank wat veel stoffen vrij laat en in je motor komt.. niet al te fijn.

Wel ga je na enige tijd dingen merken. (Dit kan oplopen tot 20dkm voordat je problemen gaat merken)
 
@ Aidix, het verbaast me dat het zo lang geduurd heeft voordat de alarmbellen gingen rinkelen!
E10 is een brandstof waar tot 10% Ethanol is toegevoegd. Dit verbeterd zogenaamd de motorprestaties en geeft een lagere CO2 uitstoot.
(is een mooi streven, maar er zitten nogal wat haakjes en oogjes aan blijkt wel)

Het is zo dat de verhoogde Ethanol in de brandstof niet voor alle motoren geschikt is gebleken.
De Ethanol maakt de brandstof toch wat meer 'rouw'.
Met alle gevolgen van dien v.w.b. de pakkingen en rubber leidingen.
Het octaan gehalte is meestal ook anders en komt in het geheel niet overeen met de oude Euro 95.

Vanuit Piaggio/Vespa zegt men hier het volgende over: Alle modellen boven de 50cc en vanaf het bouwjaar 2011 zijn geschikt voor het gebruik met E10. Piaggio raad het niet aan om E10 te gebruiken voor modellen van 50cc of minder.

@ Giodam, klopt dus v.w.b. de brom en/of snorscooters van alle bouwjaren in het Pia/Vespa assortiment.
Geen enkele is geschikt gebleken voor de E10!

Ter info: Brandstoffen met toegevoegde Ethanol boven de 10% kunnen de rijeigenschappen negatief beïnvloeden.
Het is dus raadzaam om de wat duurdere brandstoffen uit te proberen zoals de TS al aangaf in 1e post.
 
Last edited:
Het is mij opgevallen dat mijn eigen blok (Piaggio euro 3) enige moeite heeft met "slechte" benzine. In geval van mijn scooter uit zich dit op de volgende manier: bij lage toeren houdt het blok in (verbranding valt compleet weg) en komt dan lastig op gang, boven een zeker toerental loopt het dan weer normaal. Zeker sinds de overgang op E10 is dit nog erger geworden.
De oplossing is even eenvoudig als de oorzaak: Tank premium benzine als Total Excellium of Shell Vpower. In mijn geval verdwijnt het irritante loopgedrag compleet zodra ik op Excellium rijd. De premium benzine bevat o.a. minder ethanol en verbrandt (dus) heter , beter en vollediger. Je kan E10 vergelijken met een pak volle melk waar je 10% magere bij doet en voor een dubbeltje minder als "E10 volle melk" verkoopt. Het lijkt goedkoper, maar je wordt in feite voor de gek gehouden want er zit gewoon minder volle melk in.
Sommige zaken raden aan kleppenreiniger bij te mixen, ik heb dit ook een tijd gedaan en dat maakt weinig uit.

Rijd zeker 2 'premium' tanken leeg voordat je besluit of dit voor jou wel of niet de oplossing is.
Als je weer terugvalt op E10 zal het probleem geleidelijk terugkomen.

is jouw probleem nog steeds verholpen? mijn liberty van 2016 rijd nu al maanden op bp98 en blijft maar afslaan keer op keer ook stinkt hij vindt ik
 
ja het is jammer mijn verwachtingen waren hoger van dit merk, ik hoop dat ik het zichzelf oplost door goed warmrijden anders moeten de kleppen opnieuw ingeslepen worden.

daar zit ik dus echt niet op te wachten
 
ik denk het nu ineens te weten na maanden, de problemen zijn begonnen nadat mijn dealer nieuwe banden en remschoenen heeft geplaatst ik vermoed dat hierbij de lamdasonde beschadigd is)-:
 
extra tip: BP Ultimate en Shell V-power zijn eigenlijk zelfs E0: er zit géén Ethanol in!
mijn Tomosje en twee buitenboordmotoren (allen seizoensgebruik) doen het hier prima op V-power en àls ze (vaak ná de winter) moeilijk gaan doen doe ik er even 1/3 tank verse bij. hetzelfde recept krijgt mijn Agility uit 2019 die ik net heb nù ook voorgeschoteld want die heeft moeite met koud starten (en aanblijven/gas oppakken) en dóórtrekken, vooral met passagier achterop.
 
Vanochtend getankt E5 zoals altijd €2,19 per liter wel. Met de scooter ging het nog qua prijs. Bij de Opel Dealer zeiden ze ook E5 tanken Opel is uit 2007, dan wordt het wel duur
 
onze Yaris uit '99 krijgt ook altijd E5 (geen V-pow€r)
toen die rond de 2,30 was éven E10 getankt, bij de tweede tank al spijt van: hikken en stotteren en het verbruik ging dermate omhoog dat het om het even was of ik nou dure E5 had getankt of "goedkope" E10..
bovendien wil ik èlke mogelijke pk uit die 1.0 halen zonder te tunen en in E5 zit nou eenmaal meer energie per liter.
 
Back
Top